سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
تقویت گفتگوی بین نسلی پایانی بر فرزند کشی و پدر کشی

آذربایجان شرقی - یکصد و بیست و سومین جلسه گروه کتابخوانی وادی حیات با واکاوی و نقد بردران کارامازوف اثر از داستایوفسکی با محوریت گفتگوی بین نسلی و دور شدن از اسطوره‌های پدر کشی سرزمین غرب و فرزند کشی دنیای شرق در محل کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، سجاد یوسفی تحلیل‌گر روانشناختی تبریزی در این جلسه اظهار کرد: موضوع رمان برادران کارامازوف شاهکار ادبی داستایوفسکی به داستان پدرکشی اختصاص دارد، پدر کشی به مثابه بزرگترین گناه تاریخی تلقی می‌شود که بشر همواره از آن گریزان است.

وی با بیان اینکه بر اساس فهم متعارف، پدرکشی کاری ناهنجار و به شدت غیر اخلاقی است اما مقصود داستایوفسکی کشتن پدر نیست، افزود: رها شدن از وابستگی و تعلق به پدر منظور نظر این اثر ادبی است به طوری که به معنای رها شدن از وابستگی و یافتن هویت مستقل است.

فارغ التحصیل دکتری علوم تربیتی ادامه داد: در حقیقت شکستن بت پدر و رد شدن از وابستگی به پدر در این اثر نقطه محوری است.آدمی دو جا ناف‌اش بریده می‌شود یکی هنگام زاده شدن از شکم مادر و دیگری هنگام رها شدن از بند وابستگی؛ هر دو زاده شدن با درد و خون و حس خفگی مفرطی همراه است.

یوسفی با اشاره به اینکه وابستگی هم می‌تواند از طرف پدر باشد و هم‌امکان دارد از سوی فرزند هم باشد خاطر نشان کرد: پدرکشی نماد گذر از وابستگی به گذشته و سنت است و همچنین فرزندکشی گذر از وابستگی به تجدد و آینده است بعبارتی در مورد اولی اظهار می شود که گذشته در آینده نخواهد بود ولی برعکس در فرزند کشی تلاش این است که گذشته را تا آینده تداوم دهد.

روانشناس تبریزی تصریح کرد: در اسطوره‌های شرقی فرزندکشی به شکل نمادین حضور دارد و در مقابل در اسطوره‌های مغرب زمین، پدرکشی نماد شاخصی است. نسل پیشین ناخودآگاه در صدد نگه داشتن سبک زندگی گذشته خودشان هستند و نمی‌خواهد پرسش‌ها و چالش‌های نسل نو را بشنود و در مقابل نسل نو ناخودآگاه در صدد آن است از گذشته رها بشود و پاسخ های گذشته را نادیده بگیرد.

فارغ التحصیل کارشناس ارشد روانشناسی، گفت: پدرکش‌ها در صدد رد شدن از سنت و البته دچار تجددگرایی شده اند و آنهایی که دست به فرزندکشی زدند در حال رها شدن از آینده هستند و البته این قشر دچار تحجرگرایی شدند.

سجاد یوسفی با بیان اینکه گفتگوی میان نسلی تلاشی برای هم زیستی هم گرایانه این دو نسل و رویکرد است، یادآور شد: با گسترش گفتگوی میان نسلی می توان خواهان رهایی و البته توقف کشتن گذشته و آینده و رها شدن از خشونت شد.

وی با اشاره به اینکه ما در این کتاب شاهد ماجرای پدرکشی به معنای نمادین آن خواهیم بود، افزود: شخصیت فیودور کارامازوف نماد نهیلیسم داستایوفسکی است همان گونه که شخصیت بازارف نماد نهیلیسم تورگینف در اثر پدران و پسران بود.

تحلیل‌گر روانشناختی و استاد این جلسه تصریح کرد: در داستان رمان برادران کارامازوف، فرزندان کارامازوف از یک ریشه پوچ متولد شده اند کسی که هیچ تعهد و معنایی در مراقبت از کودک قایل نیست. پیش از این تصادف تولدشان در این خانه رخ داده است و اکنون پدر کشته شده است آنها در این خانه جمع شده اند و محصول فرزندان جامعه پوچ با تنوعی عجیب به گفتگو با هم می پردازند.

گروه کتابخوانی وادی حیات قریب به پنچ سال تشکیل شده و طی این مدت ۲۵ کتاب مورد خوانش و نقد با رویکرد پدیدارشناسی دیالکتیک قرار داده است. در کنار رسالت توسعه فردی و ماهیت روانشناختی به هدف ضمنی شکاف بین نسلی و حل تعارضات بین آنها پرداخت می کند. از یک سال پیش فعالیت‌های فرهنگی وترویجی این گروه کتابخوانی تبریز رنگ و بوی رسمی تر گرفت و بعنوان موسسه مردم نهاد وادی حیات به تدوام فعالیت‌ها پرداخت. جلسات کتابخوانی وادی حیات با مشارکت اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان به صورت متناوب هر دو هفته یکبار در محل کتابخانه مرکزی برپا می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط