یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
نقد برادران کارامازوف با رویکرد پدیدارشناسی دیالکتیک/ داستایوفسکی زندگی خود را روایت می‌کند

آذربایجان شرقی - یکصد و بیست و دومین جلسه گروه کتابخوانی وادی حیات با واکاوی و نقد برادران کارامازوف اثری از داستایوفسکی با مشارکت کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، سجاد یوسفی تحلیل‌گر روان‌شناختی تبریزی در جلسه نقد وادی حیات اظهار کرد: برادران کارامازوف شاهکار داستایوفسکی است که اولین بخش مجموعه ناتمام، مرد گناهکار خوانده می‌شود.

وی با بیان اینکه آثار این نویسنده نشان‌گر سیر تحول و رشدی آدمیزاد است، افزود: داستایوفسکی قهرمانی است که زندگی خود را روایت‌گری می کند و برای شناختن خرده شخصیت‌های خود تا اعماق خویشتن پیش می‌رود.

فارغ التحصیل دکتری علوم تربیتی ادامه می دهد: همه رویکردهای معنی محور دارای این سفر آدمی هستند که از جایی شروع به جایی می‌رود و در نهایت می‌رسد، فیلسوفان، پیامبران و روشنفکران هر جامعه به دنبال زندگی دوباره بوده‌اند و باززایی جزو آموزه‌های همه فرهنگ‌های بشری است و این باززایی حتی در اسطوره‌ها نیز خود را نشان داده است.

روانشناس تبریزی با اشاره به اینکه در قدیمی‌ترین اسطوره ثبت شده تحت عنوان گیلگمش سفر قهرمان نشان داده شده است و داستان خلقت آدم در همه کتاب‌های آسمانی نقل شده است، تصریح کرد: ابن عربی آندلسی سه مرحله برای سفر می‌شمارد که در آثار عارفان بعدی چون گیلانی و قیصری خود را به وفور نشان داده است و در حکمت صدرایی به شکل چهار سفر جلوه گر شده است.

یوسفی با بیان اینکه افرادی چون کیرکگارد مراحل حرکتی انسان را در زندگی سنتی، لذت گرایی و بازگشت به دین اخلاقی ترسیم کرده است، ادامه داد: همچنین نیچه‌نیز سه دگردیسی سنت در نماد شتر و عصیان در نماد شیر و خلاقیت در نماد کودک را بازنمایی و تشریح می کند.

وی با تشریح سیر تحولی آدم از نقطه نظر فلاسفه، خاطر نشان کرد: به تعبیر جوزف کمبل همه اسطوره ها که مریوط داستان زندگی آدم است در یک سفر سه گانه خلاصه شده است، سفر جدایی از وابستگی‌ها است که در آن من شکل می گیرد و سفر تشرف به خلوت است که روح معنا پیدا می کند و در سفر بازگشت ارزش های جدید ساخته میشود و خویشتن صورت بندی میشود.

فارغ التحصیل ارشد فلسفه غرب با برشماری مواردی در خصوص سیر تحول داستان خلفت آدم، تصربح کرد: رابرت الکس جانسون سه حوزه ناخودآگاهی شامل بهشت اولیه سپس برزخ خروج از آن و در نهایت بهشت ثانویه را دل خودآگاهی تعریف و توصیف می کند.

نقد برادران کارامازوف با رویکرد پدیدارشناسی دیالکتیک/ داستایوفسکی زندگی خود را روایت می‌کند

سجاد یوسفی با اشاره به اینکه کارل پیرسون نیز سه مرحله معصومیت و بی گناهی سپس سقوط از آن معصومیت و بعد آگاهی را تشریح می کند، گفت: در حقیقت مسیر تحول از ناخودآگاه شروع می کند تا در سفر سوم آگاهی حاصل کند.

استاد تحلیل گر آثار ادبی تبریزی افزود: رویکرد حاضر نقد این جلسه به نام ققنوسی نیز سه وادی در اسطوره آدم بازنمایی شده است، بهشت عدن (وادی نقمت) که در بهشتی بیگانه از خود است و همواره تابع است چون ترس طرد شدن و شرم بد بودن را دارد و مرحله بعدی یا وادی بعدی حیرت است و آدم بعد از هبوط را نشان می دهد و سپس وادی حیات بهشت ساخته شده توسط انسان شجاع و با عزت نفس است که با آزادی و مسیولیت خود چیزی را می‌سازد.

وی در توصیف و تقسیم بندی حالات نویسنده بر اساس رویکرد نقد خود گفت: داستایوفسکی تا دهه چهار عمر خود درگیری وادی نقمت است که ترس طرد شدن و شرم را دارد و شخصیت هایی که خلق میکند این معنا را نشان می‌دهد مثل رمان همزاد، خانم صاحبخانه و آزردگان و تا دهه پنجاه در وادی حیرت است که شخصیت های پوچ و عصیان گر نظام ارزشی سابق در آن حضور دارند مثل جنایت و مکافات و قمار باز و جن زدگان و در وادی حیات به خانه بر می گردد تا شخصیت ها درباره پیدا کردن معنی سخن بگویند و تا آخر عمر و شصت سالگی جوان خام و برادران کارامازوف ساخته می‌شوند.

او در پایان در تشریح شیوه نقد خود بر آثار ادبی جهان افزود: در شیوه پدیدارشناسی دیالکتیکی رویکرد ققنوسی به بررسی این سه گانه در رمان برادران کارامازوف پرداخت می شود.

گروه کتابخوانی وادی حیات قریب به پنچ سال تشکیل شده و طی این مدت ۲۵ کتاب مورد خوانش و نقد با رویکرد پدیدارشناسی دیالکتیک قرار داده است.

در کنار رسالت توسعه فردی و ماهیت روانشناختی به هدف ضمنی شکاف بین نسلی و حل تعارضات بین آنها پرداخت می کند.

از یک سال پیش فعالیت‌های فرهنگی وترویجی این گروه کتابخوانی تبریز رنگ و بوی رسمی تر گرفت و بعنوان موسسه مردم نهاد وادی حیات به تدوام فعالیت‌ها پرداخت.

جلسات کتابخوانی وادی حیات با مشارکت اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان به صورت متناوب هر دو هفته یکبار در محل کتابخانه مرکزی برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط