جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
از «نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» تا چاپ «خاطرات حماسه‌خوان خمینی»

فرهنگ مقاومت در هفته‌ای که گذشت فهرستی متنوعی از رویدادهای فرهنگی را در زمینه مقاومت در خود جای داد که در گزارش زیر به بخشی از این اخبار اشاره شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در حوزه فرهنگ مقاومت رویدادهای فرهنگی زیادی روی داد از برگزاری نمایشگاه، رونمایی کتاب، نشست هفتگی جایزه کتاب سال دفاع مقدس و نقد و بررسی کتاب و خبر انتشار خاطرات برخی از رزمندگان و فرماندهان جنگ تا رونمایی و معرفی کتاب فرار با حضور مرتضی سرهنگی. در گزارش زیر تلاش شد در منتخب اخبار این حوزه بخشی از مهم‌ترین رویدادها به صورت خلاصه آورده شود تا علاقه‌مندان از اهم اخابر این فرهنگ مقاومت مطلع شوند.

خاطره مادم خام تاریخ

جعفر گلشن روغنی؛ پژوهشگر تاریخ در «مرز اشتراک و افتراق خاطره و داستان در خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی در دفاع مقدس» با طرح چند سؤال گفت: من از منظر تاریخ به موضوع نگاه می‌کنم و خاطره را به مثابه جلوه‌ای از تاریخ‌نویسی می‌بینم برخلاف نگاه خیلی از استادان و پژوهشگران. داستان را در مقام بروز و ظهوری از ادبیات و متن ادبی. برای شناخت فرق میان خاطره و داستان باید به چند سوال پاسخ داد. تاریخ چیست؟ تاریخ‌نویسی چیست؟ چرا و چگونه باید تاریخ بنویسیم؟ اما در حوزه ادبیات هم چند سوال مطرح است که بزرگان ادبیات درباره آن حرف زدند و در این رابطه کتاب «ادبیات چیست» هم مهم است در اینجا سوال‌هایی چون ادبیات چیست؟ متن ادبی چیست و چگونه شکل می‌گیرد و چه مشخصاتی دارد؟

خانواده ادبی مهمان شب خاطره

در تازه‌ترین شب خاطره، معصومه رامهرمزی؛ نویسنده کتاب «خانواده ابدی» این کتاب را برگی از صفحات تاریخ کشور ایران عنوان کرد و معصومه اسکندری؛ دختر ارشد شهیده عشرت اسکندری را واسطه آشنایی خود با این خانواده ابدی معرفی کرد و از او خواست خاطراتی از مادر شهیدش را تعریف کند. معصومه اسکندری که در شهریور ماه سال ۱۳۶۱، زمان شهادت مادرش تنها شش سال داشت، خاطره‌ای از شهیده عشرت اسکندری، این چنین تعریف کرد: مهر سال ۶۱ من باید وارد مدرسه ابتدایی می‌شدم و در کلاس اول تحصیل می‌کردم. به همین خاطر مرداد ماه آن سال یک روز صبح مادرم من را بیدار کرد تا برای سفارش لباس فرم به مدرسه برویم. در حالی که ذوق و شوق شروع مدرسه و باسواد شدن را داشتم به مدرسه رفتیم و به خانه برگشتیم. با خوشحالی اتفاقات آن روز را برای منصوره، خواهر چهار ساله‌ام تعریف کردم. دیدم منصوره حسرت می‌خورد و به او گفتم دو سال دیگر هم نوبت تو می‌شود. در این لحظات مادر به ما نگاه و ذوق می‌کرد. این مسیر خانه تا مدرسه و کوچه بلند بین‌شان در ذهنم ماندگار شد.

نمایشگاه کتاب در کنگره ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت

کنگره ملی ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت که دبیری آن بر عهده سپاه پاسدان است با نام «دهه شهدایی تهران» از دوشنبه ۲ بهمن آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ۱۲ بهمن ادامه دارد. برای این کنگره سمفونی اختصاصی تهیه شده و از دست‌نوشته‌های شهدا، کارهای نرم افزاری و ۴۸ عنوان کتاب ویژه شهدای تهران که عمدتاً شهدای ملی هستند رونمایی خواهد شد. کنگره شهدای پایتخت از اوایل سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد و در این راستا ۲۸ کارگروه موضوعی و قشری فعالیت خود را کلید زدند. هدف از برگزاری کنگره هم ترویج مکتب شهدا و مقاومت در سطح کشور است. نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هم از پنجم تا دهم بهمن با عرضه بیش از هزار عنوان کتاب در باغ کتاب تهران برپاست.

روایت داستان خلاقانه است خاطره نه

فریدون حیدری ملک‌میان در نشست «مرزهای اشتراک و افتراق داستان و خاطره» گفت: خاطره روایت دارد، داستان هم. اما روایت داستانی با خاطره فرق دارد؛ روایت داستان خلاقانه است. خاطره اتفاقی است که روی داده و حالا چون در اینجا بحث خاطره در دفاع مقدس است و جنگ هم اتفاقی است که افتاده است پس نویسنده باید خودش را تا آن عظمت بر بکشد. اما داستان به شکل دیگری می‌سازد. حادثه و شخصیت در داستان ساخته می‌شود. دیگران هم با پذیرش این باور بر ان صحه می‌گذارند.

خاطرات حسام به چاپ رسید

«حسام» خاطرات امیر سرتیپ سید حسام هاشمی از سوی هیات معارف جنگ شهید علی صیاد شیرازی منتشر شد. این کتاب نگاهی به زندگی و کارنامه این امیر ارتش دارد که جانشین هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی است که در این کتاب آنچه از لحظه ورود به ارتش انجام داده شامل حضور در جنگ تحمیلی و پس ازآن را به نگارش درآورده است.

کیفیت بالاتر از کمیت در کنگره ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت

گلعلی بابایی؛ نویسنده کتاب «به قلم سوگند» در مراسم رونمایی از ۴۲ عنوان اثر جدید کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت بیان کرد: این پنجمین مراسم رونمایی کتاب ما در تهران است. از ابتدای برگزاری دومین کنگره تهران آثار متنوعی تولید شده است. تنوع آثار به لحاظ اینکه شهدای سپاه و ارتش و ناجا و.. را شامل می‌شود. آنچه بعد از هر کنگره باقی مانده می‌ماند آثاری است که آیندگان بتوانند از آنها استفاده کنند. در این کنگره کیفیت آثار بسیار حائز اهمیت بود. الحمدلله آثار تولید شده درخور توجه بوده و کیفیت را فدای کمیت نکردیم. این راهی که آغاز کردیم دنباله‌دار است و متوقف نمی‌شود.

شکارچی مروری بر خاطرات یک شهید مدافع حرم

کتاب «شکارچی؛ خاطرات و زندگی‌نامه شهید مدافع حرم مصطفی رشیدپور» تحقیق فرانک صف‌آرا و علی هاجری و تدوین فرانک صف‌آرا در انتشارات راه‌یار به چاپ رسید. شهید مصطفی رشیدپور از سن ۱۶ سالگی در سال ۱۳۶۲ به جبهه عازم شد و در بیشتر عملیات‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور داشت. رشیدپور در بهمن سال ۱۳۹۴ در آزادسازی دو شهر شیعه‌نشین نبل و الزهرا در سوریه مجروح شد و پس از تحمل چند ماه درد و رنج مجروحیت، هفتم شهریور ماه سال ۱۳۹۵ شهادت رسید.

عضویت رایگان در کتابخانه تخصصی انقلاب و دفاع مقدس

مرجان خالقی مدیر کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با عنوان خبر عضویت رایگان در کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: علاقه‌مندان برای عضویت رایگان در کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی از تاریخ ۱۱ لغایت ۲۲ بهمن ماه به صورت مجازی به نشانی http://lib.iranhdm.ir و به صورت حضوری به آدرس کتابخانه مراجعه نمایند و یا با شماره تماس های: ۸۸۶۵۷۰۲۶ داخلی ۶۷۱ و ۶۷۲ ارتباط بگیرند.

تابلوها نیاز است در کتاب‌ها ثبت شوند

محمدعلی رجبی دوانی؛ استاد گروه هنر دانشگاه شاهد در نشست «ضرورت خلق آثار تجسمی دفاع مقدس و بازتاب آن در آثار مکتوب» گفت: امروز مسئولان چنان‌که سینما می‌سازند که مردم فیلم ببینند و کار خوبی هم هست باید به اهل هنر کمک کنند تا آثارشان چاپ شود. چون همه مردم نمی‌توانند تابلو نقاشی بخرند، اما می‌توانند آثار چاپ شده در کتاب‌ها را ببینند و از دیدن نقاشی‌ها لذت ببرند. وظیفه نقاش نیست که آثارش را به دیگران نشان دهد، چون او طرحی آفریده و کار خودش را کرده است.

بسیاری از اسیران عراقی در ایران کتاب نوشتند

مرتضی سرهنگی، پژوهشگر در بیان تجربیاتش از حضور در اردوگاه‌های اسرای عراقی در ایران سخن گفت: اسیران، افسران و درجه‌داران عراقی در ایران بیش از ۶۰ عنوان کتاب نوشته و به چاپ رسانده‌اند؛ اتفاقی که شاید در هیچ جای دنیا رخ نداده باشد. همه این کتاب‌ها حامل این پیام هستند که ما از ایرانی‌ها پوزش می‌خواهیم که به کشورشان حمله کردیم و خرابی به بار آوردیم. بسیاری از این افراد دلیلی برای حضور در جنگ نداشتند.

سایه غمی بزرگ بر قلب راوی در «جام زهر»

کتاب ۱۶۸ صفحه‌ای «جام زهر» کاری از ثریا منصوربیگی است و او کوشیده تا با زبانی شاعرانه، صفا و معنویتی را که در زندگی خانوادگی شهید امن‌زاده وجود داشت و حسرتی را که او با رفتنش بر دل‌ها گذاشت، هرچه لطیف‌تر و احساسی‌تر روایت کند. اما سایه غمی بزرگ نیز، بر – قلب راوی و - متن او سنگینی می‌کند. «درست نمی‌دانم کدام روز بود که انگاری ابر سیاهی بر دلم خیمه زده بود. نمی‌دانستم هوا ابری بود یا من همه‌جا را تیره و تار می‌دیدم. احساس خفگی داشتم. گویی هوایی در خانه برای نفس کشیدنم نمانده بود. بغض هم که همچنان در گلویم جا خوش کرده بود و اشک‌هایم حریف آن نمی‌شد. نفس عمیقی کشیدم. جای بغض در گلویم تیر می‌کشید و راه گلویم را سد کرده بود. دست و پایم از شدت ضعف، به رعشه در آمده بود و رمقی در بدنم باقی نمانده بود...

خاطرات حاج صادق آهنگران به کوشش بهداروند

حاج صادق آهنگران از جمله رزمنده‌‏های خوزستانی هستند که با صدای پرصلابت و شعرهای حماسی شناخته می‎ شوند و خود از رزمندگان و پاسداران دفاع مقدس بوده‌اند. مولف کتاب را با خاطره حاج صادق آهنگران از اولین حماسه‌خوانی در جماران شروع و به مرور به دیگر ابعاد زندگی «حماسه‌خوان خمینی» می‎‌پردازد. این کتاب در نوزده فصل تدوین شده و دو فصل پایانی کتاب با عنوان در «رثای یاران» و «از چشم یاران» شامل یادداشت‌های حاج صادق آهنگران در مورد دوستان و همرزمان و فصل بعدی یادداشت‌های دوستان و شخصیت‌ها در مورد ایشان است.

حبیب ممدآقا از چهل‌پا تا سوریه

روح‌الله قلاوندی، مولف کتاب «حبیب ممدآقا؛ روایت زندگی شهید مدافع حرم حبیب رحیمی‌منش» معتقد است: کتاب از سیر کودکی، نوجوانی، جوانی تا قصه سوریه شهید مدافع حرم و بعد از آن است که البته روایت در سوریه متوقف نشد و پس از شهادت هم روایت راویان آمد و اتفاقاتی که پس از شهادت روی خانواده حبیب گذاشت و … حالا شاید در میان روایت راویان قدری جابه‌جایی صورت بگیرد، اما به نظر خودم روایت زندگی شهید حبیب رحیمی‌منش علی‌رغم راویان متعدد یک کل منسجم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها