جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
مروری اجمالی بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان در هفته‌ای که گذشت

منتخب اخبار این هفته از سرویس کودک و نوجوان ایبنا را در این مطلب می‌توانید بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منتخب اخبار و گزارش‌های هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

توسط انتشارات به‌نشر؛ کتاب شعر «قیلیچ قیلیچ قاقورچه» برای بچه‌ها منتشر شد

انتشارات برکه منتشر کرد؛ در کتابفروشی‌ها «ما یک درخت کاشتیم»

از سوی نشر افق؛ عرضه ۱۶ عنوان کتاب با طرح جلدجدید

به کوشش انتشارات به‌نشر؛ مجموعه داستان‌های «شهرزاد، دختر شرقی» روانه بازار کتاب شد

با موضوع «ایران، سرزمین تمدن و انقلاب» منتشر شد؛ معرفی ایران در شماره جدید مجله کودک و نوجوان «غمیضه» / ‏‬ آشنایی کودکان الجزایری با سرزمین ایران

با حکم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد منصوب شد

از تولیدان کانون؛ کتاب «بهترین نان جهان» نامزد جشنواره بین‌المللی شعر فجر شد

اثر جدید محمدهادی محمدی منتشر شد؛ قصه «آرزوهای ابری» امیدعلی

در این هفته، گفت‌وگوهای متنوعی نیز منتشر شد که گزیده‌ای از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

گیتا رسولی در گفت‌وگو با ایبنا گفت؛ کتاب‌های طنز، یک بخش مهم در ادبیات کودکان و نوجوانان آلمان است

گیتا رسولی گفت: کتاب‌های طنز معمولاً به صورت جذاب و آموزشی با داستان‌ها و شخصیت‌های مختلف به کودکان و نوجوانان ارائه می‌شوند. موضوعات مختلفی در طنز کتاب‌های کودکان و نوجوانان آلمانی وجود دارد. این موضوعات ممکن است از طنزهای مبتنی بر مشکلات مدرسه، دوستی، خانواده، تجربیات روزمره یا موضوعات فانتزی گرفته تا مسائل اجتماعی و محیط‌زیستی باشد.

فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده - ۲؛ پیوند من و پنبه عمیق و عجیب است / دوست دارم یک کتاب تصویری منتشر کنم

ناهید وثیقی گفت: ایده داستان طی تجربه سکونت در یک کلبه کوچک جنگلی اتفاق افتاد. او گفت: پیوند و همزمانی سفر من و قهرمان داستان، پنبه، چنان عمیق و عجیب است که نمی‌توانم بگویم من او را با خود به جنگل کشاندم یا او مرا کشاند.

محمدرضا هراتی در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ داوری کودکان و نوجوانان در دوسالانه «هدهد سفید» کار اثرگذاری است

محمدرضا هراتی گفت: گروه سنی کودک و نوجوان بسیار توانمند هستند و محتوای خوب و کتاب خوب را می‌شناسند. کودکان و نوجوانان ما بسیار باهوش هستند و توانایی انجام کارهای اثرگذار را دارند. داوری آن‌ها در دوسالانه «هدهد سفید» هم کار اثرگذاری است و موجب می‌شود که اولاً کتاب‌های خوب شناسایی شوند، دوماً نویسنده‌ها انگیزه بیشتری پیدا کنند و سوما ناشران هم با نقاط ضعف و قوت آثارشان آشنا شوند و برای تقویت تولیدات خود برنامه‌ریزی کنند.

قصه‌گویان ایرانی - ۵؛ قصه‌گویی برای بچه‌های زلزله‌زده کرمانشاه حس‌وحال عجیبی داشت / با قصه است که گذشته را به آینده وصل می‌کنیم

وحید خسروی گفت: از روزگاری که همه اتفاقات خارج از بحث تکنولوژی بوده و همه‌چیز بدوی بوده، قصه وجود داشته و امروزی که ما به وسیله تکنولوژی با هم در ارتباطیم، همچنان قصه هست و در آینده که تکنولوژی‌ها به اتفاقات خیلی عجیب‌وغریب می‌رسند، باز قصه‌ها هستند.

مسلم ناصری در گفت‌وگو با ایبنا گفت؛ جامعه به شخصیت‌هایی مانند ابوترابی نیاز دارد / «طوقی و پرنده آهنی» می‌تواند نوجوان را به آینده امیدوار کند

مسلم ناصری گفت: بعضی از شخصیت‌ها، شخصیت‌هایی هستند که جامعه به آن‌ها نیاز دارد؛ شخصیت‌هایی که می‌توانستند در اوج گرفتاری‌ها، امید را به دیگران سرایت دهند. به عقیده او شخصیت ابوترابی از آن دسته از شخصیت‌هایی بود که در سخت‌ترین لحظات، تلاش می‌کرد ناامیدی را دور کند.

یادداشت‌ها و معرفی‌هایی نیز درباره کتاب‌ها و نویسنده‌ها در این هفته نوشته و منتشر شدند که تعدادی از آن‌ها در ادامه آمده است:

معرفی کتاب؛ فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده - ۱؛ اخترفیزیک؛ کتابی جمع‌وجور برای بچه‌های عجول. کتاب «اخترفیزیک؛ کتابی جمع‌وجور برای بچه‌های عجول» به قلم نیل دگراس‌تایسون با ترجمه اسداله ناصحی است که توانسته است در فهرست بهترین کتاب‌های تابستان ۱۴۰۰ قرار بگیرد و پنج لاک‌پشت پرنده دریافت کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

معرفی کتاب؛ «امام مهربانی» در کتابفروشی‌ها؛ مجموعه «امام مهربانی» نوشته فاطمه رضایی‌برفویه و تصویرسازی مرضیه صادقی و فاطمه کیانی به تازگی از سوی انتشارات کتاب سحر (واحد کودک و نوجوان انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی) روانه بازار نشر شد.

معرفی کتاب؛ فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده - ۳؛ ادریس و مترسک‌های تاری‌کُلا. کتاب «ادریس و مترسک‌های تاری‌کُلا» به قلم فاطمه سرمشقی است که توانسته پنج نشان لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

معرفی کتاب؛ فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده - ۴؛ اگر با ناامیدی مقابله نکنیم، روح‌مان را می‌خورد. کتاب «زمانی برای معجزه» به قلم آن لوق بوندو و ترجمه بیتا ابراهیمی است که توانسته پنج لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

یادداشت؛ نوشتاری به مناسبت هشتاد و هشت سالگی انتشار شازده کوچولو؛ کاش بزرگ‌ترها از شازده کوچولو سردرمی‌آوردند. شاهکار خود را به آدم بزرگ‌ها نشان دادم و از ایشان پرسیدم که آیا از نقاشی من می ترسند؟ در جواب گفتند: چرا بترسیم؟ کلاه که ترس ندارد. اما نقاشی من شکل کلاه نبود تصویر مار بوآ بود که فیلی را هضم می کرد آن وقت من توی شکم مار بوآ را کشیدم تا آدم بزرگها بتوانند بفهمند. آدم بزرگ‌ها همیشه نیاز به توضیح دارند.

یادداشت؛ «هفت جاویدان»؛ داستان پیدایش نوروز. هفت جاویدان داستان ایران است. داستان خودکامگی و فداکاری، روایت عشق و شکوه و شرافت در روزگار نفرین، داستان پدید آمدن نوروز، روایتی از زنده‌ماندن ما. در این یادداشت مجموعه سه‌جلدی «هفت جاویدان» از نگاه معصومه یزدانی بررسی شده است.

یادداشت؛ فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده - ۵؛ آتش، رمز مقاومت در برابر اشغالگران. یادداشتی بر رمان «آتشگاه» اثر احمد مدقق را که علی‌الله سلیمی، نویسنده و روزنامه‌نگار نوشته است در این مطلب می‌خوانید. این اثر در فهرست آثار تابستان ۱۴۰۰ بوده که نشان چهار لاک‌پشت پرنده را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط