شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
اخترفیزیک؛ کتابی جمع‌وجور برای بچه‌های عجول

کتاب «اخترفیزیک؛ کتابی جمع‌وجور برای بچه‌های عجول» به قلم نیل دگراس‌تایسون با ترجمه اسداله ناصحی است که توانسته است در فهرست بهترین کتاب‌های تابستان ۱۴۰۰ قرار بگیرد و پنج لاک‌پشت پرنده دریافت کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اخترفیزیک؛ کتابی جمع‌وجور برای بچه‌های عجول» نوشته نیل دگراس‌تایسون با ترجمه اسداله ناصحی است. کتاب را انتشارات پرتقال منتشر کرده؛ پرتقال بخشی از انتشارات بزرگ خیلی سبز است.

این کتاب می‌تواند کنجکاوی شما را به‌شدت تحریک کند. تا به حال شده از آسمان شب تعجب کنید؟ یا با خودتان فکر کنید که معنی همه چیزهایی که در زمین و آسمان وجود دارد چیست؟ جای من در این دنیا کجاست؟ و ما چطور به وجود آمده‌ایم؟

اگر این کتاب را به دست بگیرید دیگر آن را زمین نخواهید گذاشت؛ چون این کتاب یک شناخت ابتدایی از ایده‌ها و اکتشافات بزرگ به شما می‌دهد که دانشمندان هم برای اندیشیدن به جهان هستی از آن‌ها استفاده می‌کردند. با این کتاب می‌توانید کنجکاوترین بچه کلاس شوید و معلم‌ها و پدر و مادرتان را حیرت‌زده کنید. تمام بچه‌های کنجکاو و پرسش‌گر مخاطبان این کتاب‌اند.

گاهی‌اوقات زمان به دنیا آمدن آدم‌ها، با مسیری که در زندگی خود طی می‌کنند، به شکل اعجاب‌انگیزی در ارتباط است! نیل دگراس‌تایسون نویسنده آمریکایی این کتاب، در هفته تأسیس ناسا به دنیا آمد و بعدها در مسیر زندگی خودش و به دلیل علاقه‌اش به نجوم، به یک اخترفیزیکدان مشهور تبدیل شد! تایسون مدرک دکتری خود را در رشته اخترفیزیک، از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده و تاکنون کتاب‌های زیادی را در زمینه نجوم و اخترفیزیک نوشته است. کتاب «اسرار کیهانی»، «اخترفیزیک برای آدم‌های بی‌قرار» و «راز آفرینش هستی» از مهم‌ترین کتاب‌هایی هستند که این اخترفیزیکدان محبوب نوشته است.

بخشی از متن کتاب:

«زحل، فرشته‌ی نجات

برای اینکه به پلیس‌ها ثابت کنم من منجمی جوان هستم و مجرم و جانی نیستم، بهشان پیشنهاد می‌دادم نگاهی به آسمان شب بیندازند. سیاره‌ی زحل رسماً مهره‌ی مار دارد. سیاره‌ای زیبا و مسحورکننده است و در آن مواقع، هوایم را داشت و نمی‌گذاشت اشتباهی بازداشت شوم.

خداوکیلی، چطور می‌شود عاشق زحل نبود؟ آخر آن حلقه‌های دورش را ببینید! اعجابش در منظومه‌ی شمسی لنگه ندارد.

در آسمان شهر هم می‌شود ستاره دید. چندده‌تایی به طور میانگین. خانه‌ی پرش صدتا.

صحرای موهاوی جهان به‌غایت پرازدحام‌تری را جلوی چشم ما می‌آورد. کل آسمان مملو از ستاره بود. درست شبیه اولین نمایش افلاک‌نمایی که دیدم، فقط با این فرق که این‌یکی واقعی بود. در آن یک ماه، من تصاویری از قمرها، سیاره‌ها، منظومه‌های ستاره‌ای، کهکشان‌ها و دیگر چیزها ثبت کردم. اما هنوز چیزهایی مانده بود که ببینم. دنیای رصدشدنی، یا بخش‌هایی از کیهان که می‌شود دید، ممکن است شامل صدها میلیارد کهکشان باشد. کهکشان‌های درخشنده و زیبا و مملو از ستاره، آسمان شب را چراغانی و تزیین می‌کنند. چون کهکشان‌ها صاف جلوی روی شما هستند، باورکردنش راحت است که چیز دیگری آن بیرون مهم نیست. اما جهان میان کهکشان‌ها چیزهایی دارد که شناسایی‌شان دشوار است. آن چیزها شاید از خود کهکشان‌ها هم جذاب‌تر باشند.».

انتشارات پرتقال کتاب «اخترفیزیک؛ کتابی جمع‌وجور برای بچه‌های عجول» نوشته نیل دگراس‌تایسون را با ترجمه اسداله ناصحی در ۱۶۸ صفحه و به بهای ۲۴۹ هزار تومان منتشر کرده است.