سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
یک اثر ترجمه نامزد گروه «علوم کاربردی» جایزه کتاب سال ایران شد

لرستان - کتاب «کوکسیدیوز در دام، طیور، حیوانات خانگی و انسان» منتشر شده از سوی انتشارات دانشگاه لرستان نامزد گروه «علوم کاربردی» جایزه کتاب سال ایران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، دبیرخانه چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزدهای گروه «علوم کاربردی» این جایزه را روز سه‌شنبه معرفی کرد.

در میان آثا معرفی شده این گروه سه کتاب در موضوع «دامپزشکی» جواز ورود به مرحله دوم داوری را کسب که کتاب «کوکسیدیوز در دام، طیور، حیوانات خانگی و انسان»، نوشته «جی پی دوبی» از سوی مترجمان «دکتر حسن نایب‌زاده» عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، «دکتر محمد اسدپور» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مسجد سلیمان و «دکتر علیرضا سازمند» عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ترجمه شده است جز این آثار است.

این کتاب ۵۵۴ صفحه است و اسفندماه ۱۴۰۱ چاپ و منتشر شده است.

درباره موضوع و اهمیت این کتاب باید گفت انگل‌های کوکسیدیایی شامل اعضای جنس ایمریا، سیکلوسپورا و سیستوایزوسپورا گروه بزرگ و با اهمیت از نظر سلامت عمومی و صنعت دامپروری هستند.

کوکسیدیوز به عنوان یک بیماری با شیوع جهانی، یک تهدید اقتصادی قابل‌توجه در صنعت دامپروری محسوب می‌شود که سالیانه میلیاردها دلار از سود حاصل این صنعت، صرف برنامه‌های کنترل، پیشگیری و درمان کوکسیدیوز می‌شود؛ اگرچه در کتاب‌های انگل‌شناسی، دامپزشکی و پزشکی کشور مطالبی پراکنده در مورد کوکسیدیاها و کوکسیدیوز در حیوانات مزرعه، پرندگان و انسان وجود دارد؛ اما ضرورت وجود یک کتاب جامع به زبان فارسی، موجب شد مترجمان این اثر معتبر را انتخاب و ترجمه کنند.

کتاب «کوکسیدیوز در دام، طیور، حیوانات خانگی و انسان» حاصل بیش از نیم قرن دانش و تجربه پروفسور جی پی دوبی، دانشمند برجسته جهان در زمینه بیولوژی و انگل‌شناسی است که بر اساس نوع میزبان در ۲۲ فصل به بررسی جنبه‌های مختلف و مهم انگل‌های کوکسیدیایی از جمله ریخت‌شناسی، بیولوژی، بیماری‌زایی، ژنومیکس، ترنسکریپتومیکس و پروتئومیکس، کنترل، پیشگیری، اپیدمیولوژی، ایمونولوژی، تشخیص و نیز درمان عفونت ناشی از آن‌ها در حیوانات و انسان می‌پردازد.

مطالعه این کتاب به استادان، دانشجویان و محققان حوزه انگل‌شناسی، علوم دامپزشکی، پزشکی، زیست‌شناسی، بیوتکنولوژی، داروسازی، دامپروری و سایر رشته‌های مرتبط توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها