چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
ادبیات کودک پس از انقلاب به اوج شکوفایی رسید

لرستان - اسماعیل اله‌دادی شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ادبیات کودک پس از انقلاب به اوج شکوفایی رسید، گفت: هدف ما از ادبیات لذت‌بخشی و انتقال مفاهیم عمیق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، اسماعیل اله‌دادی روز چهارشنبه در کارگاه شعر با عنوان «آیینه باران» که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت امام جواد (ع) و حضرت امیرالمومنین علی (ع) در خرم‌آباد برگزار شد گفت: نویسندگی یک مهارت است که قابل یاد گرفتن است.

وی گفت: برای بهتر نوشتن باید از محیط زندگی ایده گرفت و آثار خوب نویسندگان داخلی و خارجی را مطالعه کرد.

اله‌دادی با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها در ایجاد انگیزه میان علاقه‌مندان موثر است افزود: برای جدی گرفتن نوشتن و حرکت به سمت مقصد این نشست‌ها می‌تواند مقصد را کوتاه‌تر کنند.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوانان با اشاره به اینکه داستان یک پدیده است که به اجزای مختلفی همچون طرح، ایده، گره‌افکنی، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، توصیف و فضاسازی تقسیم می‌شود و قابل یادگیری است، افزود: با این نگاه هر کس که سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد قابلیت این را دارد که یک نویسنده باشد.

اله‌وردی به بیان تاریخچه‌ای از ادبیات کودک در کشور پرداخت و گفت: ادبیات کودک در ایران عمر زیادی ندارد، بعد از انقلاب مشروطه که ایران با ادبیات مدرن غرب آشنا شد، صنعت چاپ وارد کشور شد و مراوده بین دانشجویان ایرانی و خارجی برقرار شد نوشن کتاب برای کودکان و نوجوانان آغاز شد و بعد از انقلاب به اوج شکوفایی خود رسید.

نویسنده کتاب «کبوتر و تانک» نخستین گام برای نوشتن شعر و داستان کودک و نوجوان را آشنایی با روحیه و جهان کودکی دانست و افزود: داستان کودک و خردسال دو جهان متفاوت دارند و این داستان‌ها نباید خیلی طولانی باشد و از دایره واژگانی مخصوص کودک استفاده شود.

اله‌دادی با اشاره به اینکه کودکان در گروه سنی ۵-۶ سال به داستان‌هایی که موضوع آنها حیوانات و اشیا سخنگو هستند گرایش دارند، افزود: این کودکان علاقه و رغبتی به داستان‌هایی که قهرمان آن هم‌سن خود باشد ندارد؛ اما هر چقدر سن بالاتر برود گرایش به داستان‌هایی که قهرمان آن هم‌سن خود کودک و نوجوان هستند بیشتر می‌شود.

ادبیات کودک پس از انقلاب به اوج شکوفایی رسید

هدف ما از ادبیات لذت‌بخشی و انتقال مفاهیم عمیق است

وی با اشاره به اینکه هدف ما از ادبیات لذت‌بخشی و انتقال مفاهیم عمیق است گفت: نگاه تعلیمی صرف و آموزشی نباید در نویسندگی کودک و نوجوان وجود داشته باشد.

نویسنده کتاب «لنگه به لنگه» با اشاره به مراحل داستان‌نویسی گفت: با پیدا کردن ایده و تبدیل آن به طرح و انتخاب زاویه دید مناسب می‌توان شروع به نوشتن کرد و شخصیت‌پردازی را انجام داد.

درون مایه فکر حاکم بر داستان است

وی داستان‌های چخوف را نمونه‌ای خوب برای آشنایی با شخصیت‌پردازی عنوان کرد و افزود: درون مایه فکر حاکم بر داستان است و شاید سخت‌ترین مرحله نوشتن پیدا کردن درون‌مایه باشد.

نویسنده خوب حواس پنج‌گانه را در آثارش اعمال می‌کند

اله‌دادی به بیان ویژگی‌های نویسنده خوب پرداخت و افزود: نویسنده خوب در کنار مطالعه آثار خوب دنیا به اطرافش به خوبی دقت می‌کند و حواس پنج‌گانه را در داستان‌هایش اعمال می‌کند.

روزمره ما پر از ایده‌های ناب برای داستان‌نویسی است

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه روزمره ما پر از ایده‌های ناب برای داستان‌نویسی است افزود: یک نویسنده خوب می‌تواند آنها را شکار و تبدیل به داستان کند.

اله‌دادی درباره ایده‌پردازی برای آثار کودکان و نوجوانان گفت: ارتباط زیاد با کودکان و نوجوانان و مطالعه آثار نویسندگان در این راه می‌تواند اثرگذار باشد.

وی مطالعه کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی، تماشای فیلم‌های کوتاه و توجه به اطراف و مطالعه زندگی‌نامه افراد تاثیرگذار را در ایده‌پردازی موثر دانست و افزود: نمایش دادن را راز داستان‌نویسی است و نویسنده نباید در داستان حضور داشته باشد.

ادبیات کودک پس از انقلاب به اوج شکوفایی رسید

جالب بودن، غیر معمول بودن و منطقی بودن سه شرط یک ایده خوب هستند

مربی و مدرس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان ویژگی‌های یک ایده خوب برای داستان‌نویسی پرداخت و گفت: اگر ایده‌ای سه شرط جالب بودن، غیر معمول بودن و منطقی بودن را داشته باشد می‌توان یک داستان خوب را نوشت.

ادبیات کودک و نوجوان در لرستان ضعیف است

اله‌وردی با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان در لرستان ضعیف است افزود: برا تقویت ادبیات حوزه کودک و نوجوان ارتباط بیشتر نویسندگان با یکدیگر با برگزاری این‌گونه جلسات می‌تواند بسیار موثر باشد.

لزوم توجه متولیان فرهنگی به ادبیات کودک و نوجوان

وی با بیان اینکه خرم‌آباد در دهه ۷۰ دوران درخشانی در حوزه ادبیات داشته است افزود: متولیان فرهنگی باید در این زمینه ورود کنند و با برگزاری نشست‌های این‌چنینی امکان دور هم جمع شدن و مباحثه را برای نویسندگان فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مریم بیرانوند IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    عالی
  • فاطمه شوشتریان DE ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    من نویسنده سه رمان و هفت کتاب کودک هستم و عضو رسمی اهل قلم ایران آنچه که در نوشتن کتاب کودک باید مهم واقع شود این است که متن داستان کودکانه باید در مخاطبش انگیزه و آموزش مهارتی و تربیتی داشته باشد . اصول نگارش کتاب کودک به نظر من با توجه به‌ نیازهای کودکان باید ایده پردازی شود. باید با کودکان رابطه برقرار کرد. تا در دنیای زیبای شان ورود کنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها