یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر با اهدای تندیس و لوح تقدیر با امضای وزیر فرهنگ

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ششمین آیین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی گفت: براین باوریم جامعه و منطقه‌ای که علاقه‌مند به فرهنگ و هنر باشند از دل آن هنرمندان نامدار رویش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدمجید پوراحمدی در ششمین آیین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب، ضمن قدردانی از مسئولان استان، جمع کثیر مردم هنردوست حاضر، هنرمندان استانی و همچنین هنرمندانی که همراه کاروان هفت بحر هنر به بیرجند آمده‌اند، گفت: من عظمت و بزرگ‌منشی مردم این دیار را که دیدم، تصمیم گرفتم بیشتر شنونده و بیننده باشم اما ادب اجازه نمی‌دهد چند نکته خدمت این انسان‌های فرهیخته و با فرهنگ نگویم.‌


رئیس هیئت‌مدیره صندوق اعتباری هنر، اظهار کرد: حضور خوب و چشمگیر شما مردم خوب و عزیز بیرجند و استان خراسان جنوبی در این محفل ما را استوارتر کرد و متوجه شدیم تصمیم و راهی را که در پیش گرفته و انتخاب کردیم که در آن چند طرح جدید را برای نخستین‌بار اجرا کنیم، استان درستی بوده است.


پوراحمدی در ادامه با اشاره به اینکه حضور ما در این استان در ابتدای حرکت کاروان هفت بحر هنر به ما چشم‌اندازهای بسیار بلندتری داد، ابراز امیدواری کرد تا در استان‌های بعدی نیز همین‌طور که شما مردم عزیز، فرهنگ‌دوست و علاقه‌مند به فرهنگ و هنر از نکوداشت هنرمندان دیار خود استقبال کردید، دیگر استان‌ها نیز این حضور شما را مشاهده کنند و برای تجلیل از نامداران خودشان حضور بهم رسانند.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود با قدردانی از زحمات و پیگیری‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان جنوبی که یک پای تصمیم برگزاری و تشکیل این برنامه بودند، خاطرنشان کرد: دوماه پیش ما در نشستی مشترک در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که سلام گرم و مخصوص خدمت شما رساندند، زمانی که صحبت از برگزاری این برنامه به میان آمد استاندار فرهنگ دوست شما بسیار استقبال کرده و قول دادیم که طی دوماه آینده (در دی ماه) این برنامه برگزار شود که امشب شاهد برپایی این آئین با شکوه هستیم.
 

رئیس هیئت‌مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه بیان کرد: همیشه فکر می‌کردم چطور ممکن است یک استانی نسبت به جمعیت کم خود، اینقدر دارای نشان درجه یک هنری باشد؛ خراسان جنوبی یکی از بالاترین استان‌ها به لحاظ داشتن هنرمندان دارای نشان درجه یک هنر نسبت به جمعیت آن است که نشان از فرهنگ‌دوستی مردمان آن دارد.

پوراحمدی کرد: معتقدیم، جامعه و منطقه‌ای که مردمش علاقه‌مند به فرهنگ و هنر باشند از دل آن هنرمندان نامدار رویش می‌کند.

توجه به نامداران فرهنگ و هنر یک اصل تحولی در دولت مردمی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های صندوق اعتباری هنر در حل مسائل اصحاب فرهنگ و هنر، گفت: در سیاست‌های تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، توجه به پیشکسوتان و بزرگان در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه یک اصل مهم است.

وی افزود: این مراسم با تأسی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت استاندار خراسان جنوبی و به همت و پیگیری مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برگزار شد و مردم شریفی که با حضور خود سبب شدند که این آیین هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شود.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه برنامه‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی به همت انجمن‌ها و هنرمندان استان ما در یک برنامه تحولی، سیر صعودی را آغاز کرده است. امسال بعد از دهه ۸۰، چهار اثر هنرمندان عرصه نمایش استان خراسان جنوبی برای اولین‌بار به جشنواره منطقه‌ای کشور راه یافت و یک اثر (نمایش فخرالزمان به کارگردانی مهدی مسروری از بیرجند) به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

فرخنده بیان کرد: تله تئاتر «بی‌قرار» سیمای شبکه خاوران و رادیو تئاتر صدای خاوران «رنا» به چهل و دومین جشنواره بین المللی فجر راه یافت.

به گفته وی، همچنین در حوزه هنرهای تجسمی نیز با رشد حدود ۳۰۰ درصدی امسال ۴۵۰ اثر از هنرمندان خراسان جنوبی را دریافت کردیم و آثار برتر در جشنواره تجسم هنر در سطح ملی دریافت کردیم.

وی ادامه داد: روزهای روشن و پُررونق‌تری پیش روی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خراسان جنوبی است؛ بنابراین به عشق ایران و ایرانی همه خواهیم آمد و همه کسانی که نمی‌خواستند هنرمندان روی صحنه باشند امشب با عمل خودمان ثابت کردیم دل تک‌تک هنرمندان برای برافراشته ماندن پرچم سه رنگ کشورمان می‌تپد.

تمام درخواست‌های استان خراسان جنوبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد

در ادامه استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم با تقدیر از استقبال چشمگیر مردم فرهنگ دوست استان از مراسم تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر این خطه از کشور و تشکر از مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای برگزاری این مراسم، گفت: استان خراسان جنوبی ظرفیت فراوانی در حوزه فرهنگ و هنر دارد و در طول تاریخ علما، ادبا و مفاخر علمی و فرهنگی در این استان حضور داشتند، مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به علمای این دیار مانند آیت‌الله تهامی، آیت‌الله عارفی و آیت‌الله عبادی اشاره کرده‌اند.


جواد قناعت با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی فرهنگ خیز و با مردمانی متدین و فرهنگی، مفاخر فراوانی چه درگذشته و چه در حال در خود پرورش داده است، اظهار کرد: امروز شاهد حضور بیش از ۲ هزار نفر از مردم هنردوست این استان برای تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر هستیم که نشان از ظرفیت بالای این استان در حوزه فرهنگ و هنر دارد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان ماه سالجاری به این استان اشاره کردو گفت: ما از وزیر با کفایت دولت سیزدهم چند تقاضا داشتیم که خوشبختانه همگی در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره درخواست های استان و مراحل انجام کارها، افزود: افتتاح پروژه خانه فرهنگ یکی از اقدامات مهم در دولت مردمی بود.

استاندار خراسان جنوبی از برگزاری کنگره ابن حسام خوسفی به‌عنوان یکی دیگر از درخواست‌های این استان یاد کرد و گفت: این مهم نیز با مساعدت وزیر و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در حال انجام است و این کنگره ملی آغاز به کار کرده است.

قناعت در ادامه سخنان خود، تخصیص تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر استان را به عنوان درخواست بعدی خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد و عنوان کرد: با حمایت صندوق اعتباری هنر مبلغ یک میلیارد تومان به هنرمندان استان تخصیص یافت.

وی همچنین به درخواست برگزاری مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر در این استان هم اشاره کرد و افزود: موجب مسرت است که با همت صندوق اعتباری هنر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شاهد برگزاری باشکوه این مراسم هستیم.

به‌گفته قناعت، حمایت از چاپ کتاب آثار دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام‌فر و فعال‌سازی پروژه تالار شهر و آمفی تئاتر بیرجند با تخصیص ۲۷۵ میلیارد تومان موارد دیگری بود که با مساعدت وزیر فرهنگ در حال انجام است.

استاندار خراسان جنوبی در پایان با اشاره به تأکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر تقویت هویت ایرانی- اسلامی، گفت: باید تلاش کنیم مردم ما با نشاط در صحنه باشند و به حول قوه الهی با حضور پرشور خود پای صندوق‌های رای حماسه دیگری خواهند آفرید. هرچه درصد مشارکت و حضور مردم در پای صندوق‌های رای بیشتر باشد امنیت پایدار و قدرت چانه‌زنی ما در سطح بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

تأکید صندوق هنر بر تجلیل و احترام به هنرمندان استانی

اسماعیل آذر، شاعر و ادیب معاصر در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های خطه خراسان جنوبی، گفت: بیرجند سرشار از عشق و زیبایی و با مردمانی فرهنگ‌دوست است. بیرجند به‌خاطر اخلاق است که بیرجند شده است. بسیار خوشحال هستم که در کنار شما مردم با اخلاق خراسان جنوبی هستم و به بودن در کنار شما افتخار می‌کنم.

این شاعر و ادیب معاصر با اشاره به اینکه صندوق اعتباری هنر به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به کار و امور هنرمندان رسیدگی می‌کند، گفت: چنانچه اصحاب فرهنگ و هنر تسهیلات، خدمات بیمه‌ای و … نیاز داشته باشند، حمایت می‌کند. اخیراً شهرک مسکونی را با حمایت و کمک وزارت فرهنگ تدارک دیده و در حال ساخت هستند.

وی افزود: این مجموعه در حال حاضر بیشترین وقت و تلاش خود را برای تجلیل و احترام به هنرمندان می‌گذارد. اینکه ما امروز به این خطه آمدیم فقط برای تجلیل از هنرمندان این شهر و این دیار است که به فضل الهی این مهم در کل کشور در حال گسترش است؛ تاکنون در چند استان مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر برگزار شده و این استان ششمین مقصد تجلیل صندوق اعتباری هنر است.

این نویسنده نامدار کشور با اشاره به تنوع موسیقی در این خطه از کشور گفت: موسیقی در این منطقه از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و بهترین سورنا نوازها در شهر شما هستند.

در پایان این مراسم با حضور مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، استاندار خراسان جنوبی و شماری از هنرمندان، از نامداران و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی با اهدای تندیس و لوح تقدیر به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجلیل به‌عمل آمد.

این ششمین آئین نکوداشت هنرمندان نامدار، پیشکسوت و یا دارای نشان درجه یک هنری است که در استان‌ها به همت صندوق اعتباری هنر در دولت مردمی برگزار می‌شود.‌


پیش‌تر نیز آیین نکوداشت هنرمندان و نامداران فرهنگ و هنر در خوانسار، گیلان، زنجان، اردبیل و بم، توسط صندوق اعتباری هنر و همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار و مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر، پیشکسوتان، نامداران، خانواده‌ها و مردم استان‌ها قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها