شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
اسماعیلی: باید مشارکت سازنده‌ای برای حل مسائل نظام حکمرانی فرهنگی ایجاد کنیم/ تجلیل از پیشکسوتان پژوهش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی با اشاره به اینکه باید مراکز پژوهشی به سمت حل مسائل حرکت کنند، بر این موضوع تاکید کرد که نیازمند تقویت ادبیات علمی کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و صاحبان اندیشه و پژوهشگران پیشکسوت حوزه فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد. اسماعیلی ضمن تبریک ایام ماه رجب و آرزوی بهره‌مندی از مواهب این ماه، نزدیک شدن به اعیاد ولادت امام جواد (ع) و امام علی (ع) را تبریک گفت و برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی بعد از وقفه ۵ ساله را امری مهم برشمرد. او گفت: ما در حوزه پژوهش‌های فرهنگی به شدت نیازمند کمک همه اصحاب علم و دانش و فرهنگ و هنر هستیم. کارهایی که امروز برگزیده شدند جای سپاس دارد. بدون شک همه این پژوهش‌ها برای حل مسائل حکمرانی فرهنگی کارهای ارزنده‌ای هستند، چه نامزدها و چه آثاری که برگزیده و شایسته تقدیر شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من با دقت مسیر جشنواره را دنبال می‌کردم که کارها بتوانند اختلاف را در حوزه نظری تصمیم‌سازی حل کنند؛ ما نیازمند تقویت ادبیات علمی هستیم. دوره‌هایی از ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت می‌شد، اینکه جدا از هم عمل می‌کنند و گویی دو جزیره مختلف هستند. به عنوان یک پژوهشگر می‌گویم من در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی و حوزه پژوهش‌ها، بیشتر این فاصله را می‌بینم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه باید مراکز پژوهشی را به سمت حل مسائل ببریم به این موضوع اشاره کرد که امروزه فراخوان طرح‌های کاربردی مورد استقبال دانشگاهیان است و همچنین از پایان‌نامه‌های دکترا نیز حمایت می‌شود. او ادامه داد: ان‌شاء‌الله بتوانیم مشارکت سازنده‌ای را برای حل مسائل نظام حکمرانی فرهنگی ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر چالش‌های متعدد فناوری‌های نوین و آینده متفاوت پیش‌رو بیان کرد: نیازمند بازاندیشی و بازنگری و متناسب‌سازی داشته‌هایمان با الزامات دوره پیش رو هستیم. من از آقای مسجد جامعی نیز برای بنیان نهادن این جشنواره تشکر می‌کنم و همچنین از همه داوران و اعضای شورای سیاست‌گذاری و شورای علمی و نیز از مفاخر ارزشمند کشور هم سپاسگزارم.

اسماعیلی اضافه کرد: یاد استاد عزیزم استاد عماد افروغ را نیز گرامی می‌دارم و امیدوارم روح والای این استاد عزیز همنشین اولیا باشد. یاد استاد کریم مجتهدی را نیز گرامی می‌دارم. من در دوره دکترا غرب‌شناسی را در محضر ایشان تلمذ کردم. ان‌شاء‌الله روحشان قرین رحمت باشد. ایشان خدمات موثری داشتند و کارهای متعددی در شناسایی فلسفه غرب انجام دادند. کاش بودند و از ایشان نیز تقدیر می‌کردیم. برایشان از خدا رحمت مسئلت می‌کنم. امیدوارم سال‌های سال این جشنواره بتواند کارهای مهم را ارج بگذارد و به همگان معرفی نماید.

حکمرانی نوینِ فرهنگی راهی جز اتکا به پژوهش فرهنگی ندارد

قاسم زائری رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز با اشاره به حضور یک‌صد عضو هیئت علمی و حوزوی در شورای داوری جشنواره که ۴ هزار اثر را در ۵ گروه مورد بررسی قرار دادند، گفت: جهت‌گیری جشنواره اهتمام به پژوهش‌های سیاست‌مدارانه و مسئله‌محور بود. بدون شک حکمرانی نوینِ فرهنگی راهی جز اتکا به پژوهش فرهنگی ندارد. خوشبختانه زمینه‌ها برای پژوهش‌های عالمانه فراهم شده است.

در ادامه مراسم بیانیه جایزه دکتر عماد افروغ قرائت شد و جایزه و نشان ویژه عماد افروغ، به برگزیده این بخش علیرضا شجاعی‌زند اهدا شد. سپس بیانیه شورای علمی توسط صفارهرندی دبیرعلمی جشنواره قرائت شد.

در بخش اهدای جوایز نیز در گروه فرهنگ، محمد پوریانی، رحیم یوسفی اقدم، محمدسعید ذکایی و سیمین ویسی شایسته تقدیر شدند و حسین بستان نجفی نیز به عنوان برگزیده اصلی معرفی شد. در گروه هنر، بهروز رسولی، سیدشاهین محسنی و فردین محمدی شایسته تقدیر شدند و زهرا عبدالله نیز به عنوان برگزیده اصلی معرفی شد.

در بخش رسانه و ارتباطات، محمدحسن یادگاری، فاطمه حاجی کاظم تهرانی، سیده مرضیه شعاع هاشمی، مجید کافی و علی نهاوندی شایسته تقدیر شدند و احسان شاه‌قاسمی نیز به عنوان برگزیده اصلی معرفی شد. در بخش پژوهش‌های دینی و اسلامی نیز، محمدتقی کرمی، محسن‌حسام مظاهری و سیدمحسن میرسندسی شایسته تقدیر شدند و مهدیه پاکروان نیز به عنوان برگزیده اصلی معرفی شد.

در بخش فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگی، سمیه بلبلی، حمید پارسانیا، زینب پاپی، سمیرا اجتهادی، محمدعلی ابوترابی و مهدی حاج‌امینی شایسته تقدیر شدند و نرجس منفرد، فریده حق‌بین و یوسف قاسمی‌نژاد به عنوان برگزیدگان اصلی معرفی شدند. همچنین جایزه ویژه پژوهشگر جوان به محمد باقری و سحر محمدپور اهدا شد. جایزه ویژه پژوهش‌گر برتر استانی نیز به علیرضا شاه‌حسینی و جایزه ویژه پژوهشگر برتر زن نیز به اکرم گروسی اهدا شد. در بخش بین‌الملل نیز الساندرا دیچزاریس از ایتالیا، آسیه مصطفی از هندوستان و رولاند بیچ از آلمان به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

تقدیر از پیشکسوتان حوزه پژوهش فرهنگی

در پایان مراسم نیز ضمن رونمایی از دو کتاب، از مفاخر فرهنگی تجلیل شد و به پیشکسوتان این حوزه، جایزه ویژه پژوهشگران پیشکسوت اعطا شد. مهدی محقق، حسن انوری، نوش‌آفرین انصاری، علی رواقی، موسی اسوار، سیدوحید عقیلی، عبدالرضا مظاهری، منوچهر صدوقی سها، محمدعلی آذرشب، محمد مهدی فرقانی، رضا شعبانی، انشاءالله رحمتی، محمدعلی رجبی دوانی، نجفقلی حبیبی، حسین محجوبی، احمد تمیم‌داری، همایون همتی، محمدرضا ترکی، غلامرضا اعوانی، مرتضی فرهادی، زهره زرشناس، سیدحسن امین و احمد خاتمی پیشکسوتانی بودند که در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط