جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
از نشست سیاست‌گذاری هفته نظامی تا میزگرد کارگاه‌های داستان‌نویسی

از مهمترین اخبار هفته اخیر می‌توان به برگزاری نخستین نشست سیاست‌گذاری هفته نظامی و تشکیل میزگردی تخصصی به میزبانی ایبنا در بررسی تاثیر کارگاه‌های داستان‌نویسی در بهبود وضعیت ادبیات اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مهمترین اخبار هفته گذشته سرویس ادبیات ایبنا را به اختصار مشاهده می‌کنید:

برگزاری میزگرد تخصصی تاثیر کارگاه‌های داستان‌نویسی

مدتی است تعداد کارگاه‌های داستان‌نویسی بیشتر شده که با هدف تقویت و پرورش داستان‌نویسی توسط افراد و نهادهای مختلف تشکیل می‌شود و بسیاری گمان می‌کنند با گذراندن این کارگاه‌ها نویسنده خواهند شد درحالی که نویسنده شدن نیاز به طی مسیر و داشتن اِلمان‌هایی دارد که از مهم‌ترین آنها تعیین و تأیید استاندارهای لازم برای مدرسان و تهیه مواد و منابع لازم برای این دوره‌هاست. بررسی وضعیت کارگاه‌های آموزش داستان نویسی، کتاب‌هایی که در این حوزه تألیف شده است و میزان کارایی آنها موضوع میزگرد تخصصی ایبنا با حضور احسان عباسلو و سارا عرفانی، دو نویسنده، منتقد ادبی و مدرس داستان‌نویسی بود.

ویژه‌برنامه سراسری «شهید قدس» برگزار شد

ویژه‌برنامه «شهید قدس»، آیین گرامیداشت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و سیدرضی موسوی، همراه با شعرخوانی شاعران مطرح کشورمان برگزار شد. این ویژه‌برنامه در استان تهران همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نماینده پیشین ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلام،؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، جمعی از چهره‌های فرهنگی، مسئولین و شاعران، خانواده معظم شهدا و اهالی رسانه برپا شد.

«گاه ناچیزی مرگ» نقد و بررسی شد

کتاب «گاه ناچیزی مرگ» نوشته محمدحسن علوان رمانی است درباره زندگی ابن‌عربی که برنده جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۷ شده است. این کتاب را انتشارات مولی با ترجمه امیرحسین الهیاری منتشر کرده است. نام اصلی کتاب موت صغیر است که برگرفته از این گفته ابن‌عربی است «الحبُّ موتُ صغیر (عشق مرگِ کوچک است)» و محمدحسن علوان رمان‌نویس جوان عربستانی است که از دیگر آثار او می‌توان به قُندس، سقف‌الکفایه و صوفیا اشاره کرد. نشست نقد و بررسی «گاه ناچیزی مرگ» با حضور امیرحسین الهیاری، مترجم این کتاب، فردین خلعتبری، آهنگساز، آرمان سلطان‌زاده، گوینده نسخه صوتی کتاب، حسین مفید، نویسنده و مدیر نشر مولی و زهیر حنیفه، مدیر تولید نشر صوتی آوانامه و تدوینگر صوتی این کتاب، چهارشنبه ۱۳ دی ساعت ۱۸ در کافه کتاب ققنوس برگزار شد.

برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری اعضای ستاد هفته بزرگداشت حکیم نظامی

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست شورای سیاست‌گذاری اعضای ستاد سومین دوره هفته بزرگداشت حکیم نظامی که ۱۲ دی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، عنوان کرد: ما نیاز داریم بیش از گذشته محتوای فکر و اندیشه مفاخرمان را به جهانیان معرفی کنیم چون هرکدام از این مفاهیم می‌تواند هدایتگر راهی باشد که جامعه بشری می‌تواند آن را بپیماید؛ چراکه آنچه در این آثار معرفی می‌شود مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی است. ما در همه اثار حکیم نظامی می‌توانیم این مفاهیم را درک کنیم و از بهره فکر و معنوی او برخوردار باشیم.

رونمایی از کتاب «خانه حاج قاسم کجاست؟»

سخنرانان در جلسه رونمایی از کتاب «خانه حاج قاسم کجاست؟» از ضرورت بازگشت به دین و رخدادهای تاریخ اسلام بویژه رخدادها و روایت‌های پیرامون شخصیت و زندگانی پیامبر مکرم اسلام (ص) برای جریان‌های داستان‌نویسی در جامعه امروز گفتند و نقش تربیتی اسلام در پرورش شخصیت‌هایی چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بازگو کردند.

امیربانو کریمی، پژوهشگر ادبی و همسر مظاهر مصفا درگذشت

امیربانو کریمی، استاد زبان و ادبیات فارسی و همسر مظاهر مصفا در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

آثار رواقی دری به باغ تمدن ایرانی - اسلامی و زبان فارسی می‌گشاید

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آیین نکوداشت استاد رواقی درباره این شخصیت ادبی نوشته اشاره شده است: رواقی عصاره‌ای از دانش وخرد و فروتنی است و آثارش دری به باغ سرسبز فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی و زبان فارسی می‌گشاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها