چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
نویسنده و راوی در زندگینامه‌نویسی باید با یکدیگر همذات‌پنداری داشته باشند

معصومه رامهرمزی، نویسنده کتاب «مرا پیدا کن» گفت: نویسنده و راوی در زندگینامه‌نویسی باید با یکدیگر همذات پنداری داشته باشند و یک مَن واحدی را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه رامهرمزی در برنامه جلد دوم شبکه کتاب با اشاره به انتخاب و شروع نگارش «مرا پیدا کن»، بیان کرد: نگارش این کتاب یک انتخاب آگاهانه و از پیش تعیین شده نبود. این اثر دارای یک عنوان کلی در ذهن من است و آن هم تغییر انسان‌هاست و یکی از ویژگی‌های این کتاب تغییر و تحولات بسیار زیادی است که در یک زندگی رخ می‌دهد و سرشار از اتفاقات پر فراز و نشیب است.

وی با اشاره به اینکه نقطه اوج کتاب سه ماه آخر حضور مژگان بیتانه در مالزی است، افزود: مژگان با یک موضوع ویرانگری روبه‌رو می‌شود و در عین حال که قصد دارد فرزند و خانواده‌اش را حفظ کند اما باید به گونه‌ای حرکت کند که شریک آن اتفاقات نشود. این کتاب حاصل بیش از ۱۰۰ ساعت مصاحبه، گفت‌وشنود و همزیستی من با مژگان بیتانه است.

این نویسنده بیان کرد: این کتاب نمونه یک زندگینامه معناگرای ژرف‌نگر است و یک خاطره‌نگاری محسوب نمی‌شود زیرا داستان کتاب را با تأمل پیش رفتیم و واقعاً نیازمند یک تجربه زیسته است که بیش از یک سال به طول انجامید.

او درباره شیوه زندگینامه‌نویسی و مستندنگاری، گفت: نویسنده و راوی در زندگینامه‌نویسی باید با یکدیگر همذات‌پنداری داشته باشند و یک مَن واحدی را تشکیل دهند و به لحاظ زمانی هم وقت کافی برای نگارش این کتاب گذاشتیم و عجله‌ای برای انتشار آن نداشتیم و هدفمان این بود کار به نحو مطلوب انجام شود. این کتاب حتماً به زبان عربی و انگلیسی ترجمه خواهد شد زیرا محمدابراهیم، فرزند بیتانه اکنون به زبان عربی و انگلیسی تسلط دارد و از زبان مادری خود فاصله گرفته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیروس IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    نه خوشبین نه بدبین واقع بین بهترین است باتخیل بالا برای نویسندگی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها