دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
نمایشگاه «گفت‌وگوی گل و مرغ» در موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایشگاه «تک‌اثر بیست و دوم: گفت‌وگوی گل و مرغ: قاب‌آینه لاکی با نقش گل و مرغ، متعلق به دوره قاجار» هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه «گفت‌وگوی گل و مرغ» دستاورد تازه کتابخانه و موزه ملی ملک در شناساندن و بازشناسی برگ‌های زرین کارنامه فرهنگی- تمدنی ایران اسلامی به شمار می‌آید که هم‌زمان با این جشن فرخنده در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران میزبان دوستداران فرهنگ و تمدن خواهد بود.

این نمایشگاه که روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ گشایش می‌یابد و تا یک ماه ادامه دارد، قاب‌آینه لاکی با نقش گل و مرغ، متعلق به دوره قاجار را به تصویر می‌کشد که زنده‌یاد بانو عزت‌ملک ملک، مجموعه‌دار بزرگ و دختر حاج حسین آقا ملک (بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک) به این گنجینه اهدا کرده است.

بر پایه آنچه در کتابچه این نمایشگاه آمده است «گفت‌وگوی «گل» و «مرغ» در باور و جهان‌بینی ایرانی گفت‌وگویی ابدی و ازلی است. گفت‌وگوی عاشق و معشوق، بر بوم و زمینه بی‌زمان عشق. گفت‌وگویی بی‌زمان و در لامکان، که آغاز و انجامی ندارد و هر لحظه‌اش واحدی است تا ابد جاوید، در دوری صعودی و افزاینده که در نگاه اول ثابت و منجمد به نظر می‌رسد، اما عطر و رنگ و نغمه آن چون باغ در هنگام دمیدن سحر و وزیدن صبا ضرباهنگی تا اوج دارد. معلوم نیست بشر از چه زمانی مدهوش رنگ و بوی گل‌ها و نغمه پرندگان شد، اما می‌توان پنداشت که این امر در نهاد انسان فطری است و از آغاز حضور انسان، طبع زیبایی‌شناس او وی را شیفته این جمال کرد و از هنگامی که هنر را - با آن زبان دوری و نه خطی- برای بیان آنچه نمی‌توانست در قالب کلمات روزمره بیان کند برگزید، رد حضور گل و مرغ در آثار ساخته انسان مشهود و مشخص است. در نقش و آهنگ و رنگ و شعر. این نمایشگاه، شیوه نگریستن به عناصر و اجزای یک نقاشی گل و مرغ را در بستر و کلیت آن پیشنهاد می‌کند و سعی در بیان آن دارد، اگرچه ویژگی «زبان خطی»، به‌ویژه وقتی می‌خواهد «بیان دوری» را در کلمات بریزد الکن بودن است. این یک شیوه دیدن و لذت بردن است و نگاه‌های دیگر بی‌شک متفاوت و هر یک زیبا».

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و تمدن را به حضور در این آیین در ساختمان این گنجینه به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)، کتابخانه و موزه ملی ملک» فرامی‌خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها