شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
اقوام کوچ‌نشین ایران چگونه زندگی می‌کنند؟

ایلام- نویسنده و ایلام‌پژوه پیشکسوت گفت: کتاب «گذری بر زندگی اقوام کوچ نشین ایران» به بخشی از زندگی و عادات و رسوم این اقوام بی ادعا اشاره می کند.

صیدمحمد درخشنده، ایلام‌پژوه و محقق پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: کوچ‌روی و کوچ‌نشینی در بین ایلات و اقوام هموطن دارای سابقه‌ای بسیار طولانی و چندین هزار ساله است که بسیاری از مورخان و باستان‌شناسان داخلی و خارجی در کتاب‌ها و مقالات متعدد به آن اشاره کرده‌اند.

وی ادامه داد: تلاش کوچ‌نشینان که با طبیعت پیرامون خود دست و پنجه نرم می‌کنند و زحمت فراوانی متحمل می‌شوند، ستودنی است از این رو در این اثر به بخشی از زندگی و عادات و رسوم این اقوام مخلص و بی ادعا اشاره کرده‌ام.

وی ادامه داد: در انجام تحقیق و بررسی‌های باستان‌شناسی و درحفاری‌های قرن اخیر در مناطق و محوطه‌های باستانی در نواحی زاگرس، مناطق مرکزی و شمالی و غرب و جنوب و سایر نواحی ایران آثاری گوناگون از متعلقات و ملزومات زندگی مردمان کوچرو و کوچ‌نشین در دوره‌های باستانی به دست آمده که خود نیز نشانگر زندگی کوچ‌نشینی در آن دوران بوده است.

درخشنده ادامه داد: رسم و روش زندگی مردمانی از ایل و اقوام ایرانی از هر قوم و نژاد و اصیل و نجیب تُرک، آذری و بلوچ و لُر و لک و کُرد و قشقایی و شاهسون و بختیاری و…از آن دوران تا به امروز همچنان در این خطه پهناور ادامه داشته است.

مولف برگزیده استان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تصریح کرد: این قشر مولّد و خودکفا با تحمل سختی‌ها به همراه اعضای خانواده با پرورش و نگه‌داری رمه‌ها و گله‌های بز و گوسفند و گاو و شتر، دشت‌ها، کوه‌ها و درّه‌ها را در هر فصلی از سال در می نوردند و در قالب ییلاق و قشلاق روزها و هفته‌ها صدها کیلومتر مسافت طی می‌کنند و روزگار خود را در محل جغرافیایی مورد هدف و تعیین شده‌ی خود می‌گذرانند و مدام در تلاش و تکاپو هستند.

وی ادامه داد: کوچ‌نشینان به گونه‌ای بار آمده و عادت کرده‌اند که در فضایی بسیار ساده و به دور از تشریفات امروزی، با کمترین امکانات زندگی از صبح صادق تا شب هنگام با اداره کردن و مدیریت دقیق و سنتی خود، در تلاشند تا بتوانند علاوه بر گذران زندگی روزمره، امکانات تولیدی خود را که حاصل از فرآورده‌های دامی است، به بازار مصرف عرضه نمایند.

به گزارش ایبنا؛ نشر درخشنده کتاب «گذری بر زندگی اقوام کوچ‌نشین ایران» تالیف صیدمحمد ‫درخشنده، را در ۱۸۸ صفحه در نوبت اول سال ۱۴۰۲ و به قیمت ۹۵ هزارتومان چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها