شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
نشست کتابداران نامدار در شیراز برگزار شد

فارس- دومین نشست از سلسله نشست های کتابداران نامدار در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، روح الله منوچهری در این نشست که ظهر شنبه در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور شیراز برگزار شد با اشاره به حضور داریوش نویدگویی در این نشست، تصریح کرد: به پاس قدردانی از جایگاه فرهنگ وجود داریوش نویدگویی حضور اساتید گرانقدر در این نشست قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره انسان‌هایی بوده‌اند که در حوزه نشر و کتاب فعالیت مستمر داشته اند چنانکه بدون‌تحصیلات کتابداری، در این زمینه موفق و حتی سرآمد بوده اند، اضافه کرد: در طول تاریخ در حوزه کتابداری فعالان بسیاری فعالیت داشته‌اند که می توان به نمونه‌هایی مانند «رانگاناتان» کتابدار شهیر هندی که یک ریاضی دان بود، اشاره کرد. در شیراز نیز داریوش نویدگویی بیش از نیم قرن در حوزه نشر آثار مردم دیار فارس و جنوب کشور فعالیت داشته اند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با اشاره به ایجاد موزه فرهنگ مردم توسط انتشارات نوید شیراز در منطقه کم برخوردار شیراز، تصریح کرد: او با راه‌اندازی نمایشگاه در مناطق مختلف و دور افتاده و نشر صاحبان اندیشه به ویژه در جنوب کشور خدمات ارزنده ای را به یادگار گذاشته اند.

داریوش نویدگویی مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز در این نشست با اشاره به برنامه‌های موثر مدیریت اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور در رابطه با شناسایی و شناساندن اهالی فرهنگ و هنر، اضافه کرد: ما باید به افرادی که پدیدآورنده مرزهای فرهنگی بوده‌اند توجه کنیم و باید بیاندیشیم تا چه اندازه این بزرگان را شناخته ایم و به نسل امروز شناسانده ایم.

وی با اشاره به وجود بزرگانی نظیر ابوعلی فارسی نویسنده بیش از ۱۷ کتاب در هزاره گذشته، ادامه داد: علاوه بر سعدی، حافظ، قاآنی، وصال و فرزندانشان که بسیاری آثار بزرگان زیر سایۀ حافظ و سعدی پنهان شده اند.

او ادامه داد: بهترین مفسران قرآن و کاتبان قرآنی، اخترشناسانی نظیر حاج علی اکبر نوّاب شیرازی از این دیار برخاسته‌اند.

نویدگویی به حضور پزشکان، خوشنویسان و موسیقیدانانی نظیر ابوالعلاء، روزبهان، سیبویه، ابوعلی فارسی و ابن مقله، شاه داعی ا…، ملاصدرا، قطب الدین شیرازی، فرصت الدوله شیرازی و در دوران معاصر در سده گذشته هیچ شخصیتی مانند علی اصغر حکمت شیرازی به حوزه فرهنگ شیراز خدمت نکرده است.

او در ادامه به معرفی شخصیت عضدالدوله دیلمی پرداخت و گفت: او در سن ۱۳ سالگی به حکومت می‌رسد که در قرن سوم ۳۳۷ یا ۳۸ قمری در ۴۷ سالگی فوت می‌کند که از سن خود ۳۴ سال در صدر حکومت بوده است.

نویدگویی ادامه داد: در دوران حکومت او دو بار نزاع در می‌گیرد که با پیروزی عضدالدوله به پایان می رسد و در دوران حکومتش گسترش نفوذش تا سرزمین‌های قیصر روم هم نفوذ پیدا می‌کنند و قیصر نماینده‌ای برای شناخت روش زمامداری او به ایران می‌فرستد.

وی با بیان اینکه در عهد عضدالدوله و هنگام نفوذش به بغداد عمران آبادی مناسبی انجام می‌دهد و به توسعه عتبات عالیات عراق و ایجاد بیمارستان همت می گمارد، افزود: «گهواره دید شیراز»، «پل عضدی»، «دروازه قرآن» در شهر شیراز از جمله بناهای ماندگار دوره عضدالدوله دیلمی است.

وی ایجاد بنای بقاع متبرکه شاهچراغ (ع)، سید علاء الدین حسین (ع) و توجه به آبیاری مناطق مرودشت از دیگر اقدامات عهد عضدالدوله توصیف کرد و گفت: در زمانه او با دعوت از انواع و اقسام مشاغل زمان خود شهرکی به تعبیر امروز صنعتی در شهر فنا خسرو ایجاد می‌کند.

وی افزود: بیش از یک هزار و صد سال قبل که دوره حکومت او بوده کاخ عضدالدوله دارای ۳۶۰ حجره بنا می‌شود و تالار بزرگی برای کتابخانه اختصاص داده بودند و در همه رشته‌ها پاسخگوی داوطلبان آموختن علم بوده است.

این ناشر برگزیده کشوری ادامه داد: در آن زمان شخصی متون را می خوانده و تعدادی تا ۴۰ نفر املا نویسی می کردند و با نوشتار آن کاتبان کتاب ها خطی تهیه می گردیده است.

مدیر انتشارات نوید شیراز افزود: پس از درگذشت عضدالدوله کتابخانه به پسرش بهاء الدوله سپرده می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ راه اندازی موزه قرآنی کتابخانه مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری در سال ۱۳۸۰ که افزون بر قرآن‌های بسیار نفیس خطی و تفاسیر خطی و چاپ سنگی و … که به علوم قرانی نیز اختصاص دارد بدین کتابخانه پیشکش شده است از اقدامات داریوش نویدگویی در شیراز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها