جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
نویسندگان در بیان خاطرات شهدا اصل امانتداری را رعایت کنند

زنجان- نویسنده حوزه دفاع مقدس با تأکید بر رعایت اصل امانتداری در نوشتن خاطرات و زندگی‌نامه شهدا، گفت: خاطرات باید به شکلی نوشته شود که در کنار اینکه واقعیت از بین نرود، جذابیت را برای جوانان نیز ایجاد کند که به زندگی این شهدا علاقه‌مند شوند.

لیلا داورزنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان رزمندگان و قهرمانان دفاع مقدس را ثروت ملی دانست و اظهار کرد: ثبت خاطرات رزمندگان و شهدای دفاع مقدس موجب انتقال فرهنگ دفاع مقدس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افتخار جنگ ما به تیر و تفنگ و فتح کردن نبوده است، اضافه کرد: مهمترین موضوع در دفاع مقدس رفتارهای انسانی رزمندگان است.

نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه شهدا اسطوره نبودند و از فرزندان خانواده‌های معمولی بودند که با یک انتخاب درست در جبهه کار بزرگی انجام دادند، گفت: در هشت سال دفاع مقدس یک تحول، یک انتخاب درست و به موقع، آن‌ها را تبدیل به الگوی نمونه کرد.

وی با بیان اینکه ثبت وقایع دفاع مقدس مهم است، زیرا این کار تاریخ و هویت کشور را نشان می‌دهد، گفت: ثبت خاطرات شهدا از نظر اولویت و اهمیت از دیگر کارهای فرهنگی این دوره یک درجه بالاتر است، چرا که انتقال درست آنها موجب الگوگیری جوانان خواهد شد.

داورزنی معرفی افتخارات و نگاه انسانی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را در قالب ادبیات، فیلم و دیگر آثار هنری به دنیا ضروری دانست و گفت: به عقیده من از بین همه آثار هنری بیان خاطرات دفاع مقدس به صورت تاریخ شفاهی تاثیر بسزایی در مخاطب دارد؛ چرا که از طریق فردی روایت می‌شود که در صحنه حضور داشته است.

وی افزود: تاریخ شفاهی دفاع مقدس و شهدا برعکس داستان و رمان، سندیت دارد و می‌توان به آن استناد کرد.

داورزنی با اشاره به اینکه در نوشتن داستان افراد قادر به افزودن تخیلات خود هستند، گفت: اما در خاطره‌نگاری چندان زمینه فضا سازی وجود ندارد و از همین رو کارها تا میزانی سخت می‌شود؛ هرچند جذابیت این کار واقعی بودن حوادثی است که در داخل این اتفاقات گنجانده شده است که مخاطب می‌تواند با آن همذات‌پنداری کند.

وی در ارتباط با درون مایه کتاب «اندکی بنشین که باران بگذرد»؛ حاوی خاطرات همسر شهید امیرحسین موسوی نیز گفت: موضوع این کتاب، خاطرات همسر شهید امیرحسین موسوی است که حدود یک سال ثبت مصاحبه‌های تکمیلی آن طول کشیده است.

داورزنی ادامه داد: شیوه بیان در کتاب خاطرات همسر شهید موسوی داستانی است، ولی تخیلی در آن وجود ندارد و همه گفته‌های همسر شهید در آن بیان شده است.

نویسندگان در بیان خاطرات شهدا اصل امانتداری را رعایت کنند

وی در ادامه بر لزوم فعالیت بیشتر نویسندگان در حوزه دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: زندگی و خانواده هریک از شهدای دفاع مقدس می‌تواند تبدیل به یک کتاب جامع در شیوه رفتاری و الگوبرداری برای زندگی همگان شود.

این نویسنده دفاع مقدس اضافه کرد: هر کدام از شهدا یک خصوصیت بارز دارند که موجب می‌شود، نویسنده به واسطه ارتباطی که با این خصوصیت اخلاقی پیدا می‌کند به نگارش زندگینامه این شهید دست بزنند.

داورزنی با تأکید بر رعایت اصل امانتداری در نوشتن خاطرات و زندگی‌نامه شهدا، بیان کرد: خاطرات باید به شکلی نوشته شود که در کنار اینکه واقعیت از بین نرود، جذابیت را برای جوانان نیز ایجاد کند که به زندگی این شهدا علاقمند شوند.

این نویسنده دفاع مقدس به برخی از مشکلات چاپ و نگارش کتاب‌های دفاع مقدس نیز گفت: خوشبختانه برخلاف گذشته؛ در سال‌های اخیر کمی توجه به موضوع دفاع مقدس بیشتر پرداخت شده است و به نظر می‌رسد دوره‌های آموزشی که با حضور اساتید کشوری برگزار می‌شود، در ارتقای سطح آگاهی نویسندگان موثر است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه دفاع مقدس ارگان‌های ذیربط باید پای کار باشند، افزود: متأسفانه نسل امروز با واقعیت‌های دفاع مقدس به صورت کامل آشنا نیست و به علت نداشتن رسانه قوی این موضوع مغفول مانده است که در تقویت این موضوع نویسندگان نقش بسزایی دارند.

«لیلا داورزنی» نویسنده زنجانی است. او متولد سال ۵۷ است. لیسانس ادبیات دارد و اگر چه در ابتدا علاقه چندانی به کار نوشتن نداشته است اما بعدها با شروع به این کار، سه کتاب در قالب خاطرات شهدا را به نگارش درآورده است.

«اندکی بنشین که باران بگذرد» که خاطرات «شمسی فلاحتی» همسر معلم شهید «سید امیرحسین موسوی» و روایت زندگی کوتاه اما عاشقانه آنها است.

«پرواز با چشم‌های مصنوعی» و کتاب «ستاره‌های روحانی» نیز از دیگر کتاب‌های چاپ شده توسط این نویسنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط