چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
«از خون دل نوشتم» و «از فیضیه تا الرشید» در ساری رونمایی شد

مازندران_مراسم رونمایی کتاب «از خون دل نوشتم» و «از فیضیه تا الرشید» به مناسبت هفته بسیج در ساری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم رونمایی از کتاب‌های «از فیضیه تا الرشید؛ تاریخ شفاهی دفاع مقدس)» و «از خون دل نوشتم؛ مجموعه نامه‌های مجاهد انقلابی و آزاده دفاع مقدس» اثر حجت‌الاسلام محمدحسن جمشیدی، گفت: باتوجه به بیانیه گام دوم انقلاب که به سبک زندگی دینی و ترویج آن تاکید شده، خاطرات رزمندگان و آزادگان بهترین آموزه‌ها برای آموزش عملی سبک زندگی دینی در جامعه اسلامی است.

محمد فوقی با اشاره به اینکه درواقع نشر خاطرات رزمندگان و آزادگان گنجینه بسیار غنی و ذخیره‌ای عالی برای تاریخ است، اظهار کرد: این کتاب زمینه‌ساز تحول شگرف در روح و جان خوانندگان است و ظرفیتی غنی در تولیدات هنری ازجمله نمایش، تئاتر خیابانی، فیلم و مانند آن خواهد بود.

«از خون دل نوشتم» و «از فیضیه تا الرشید» در ساری رونمایی شد


وی افزود: اگر بخواهیم آزادگان را برپایه این کتاب معرفی کنیم از معراج‌برگشتگانی هستند که ره صد ساله را یک شبه طی کردند و از سفر معنوی خود، ذخیره‌های ارزشمندی برای مردم آوردند.

این مسئول با بیان اینکه خواندن این کتاب به انسان احساس عروج معنوی می‌دهد، گفت: شیرینی و سادگی کتاب، زلالی بیان و اندیشه شهید جمشیدی، گاه پرسوز و گاه نازک‌اندیشانه بود و تدوینگر کتاب با ظرافت به آن پرداخته است.

فوقی با اشاره به اینکه بسیاری از کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس چنان که باید دربردارنده همسران و مادران شهدا و رزمندگان نیست، تصریح کرد: در حالی که این بخش از دفاع مقدس، قابلیت پردازش بیشتری دارد چراکه در پرورش روحیه ایثار و شهادت این زنان نقش مهمی داشتند که می‌تواند مهم‌ترین میراث معنوی برای نسل کنونی و آینده باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهدا درس دین و معرفت را در خطرناک‌ترین نقاط مانند سلول‌های زندان در موصل ترویج دادند و پرچم‌دار انسانیت میان آزادگان و رزمندگان بودند.

همچنین نویسنده کتاب در این نشست با بیان اینکه آزادگان را ملت ایران آزاده کردند، گفت: آزادگان مدیون هیچ کسی نیستند، و حق این است که خود اسرا و آزادگان موجب آزادی‌شان شدند، هر یک از ما در آن شرایط بودیم همین کار را انجام می‌دادیم، امیدوارم خداوند این وفاداری و ثبات قدم را برای ملت ما باقی بدارد چراکه بسیار حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام محمدحسن جمشیدی با اشاره به اینکه آزادگان ما نمونه‌ای از ملت ایران هستند که ظاهری ساده و بی‌آلایش داشتند اما در حقیقت باطن، جلودار بودند، تصریح کرد: فیضیه مملو از خاطره است که از آن جمله بزن بزن‌ها و کتک خوردن‌های ما بود، چراکه کمتر صحنه‌ای داریم که مثل فیضیه باشد، بزرگان ما در آن صحنه کتک خوردند.

وی ادامه داد: باید در این جلسات از مردم شریف ایران، طلاب حوزه علمیه قم و شخصیت‌های بزرگ قدردانی شود.

جمشیدی در این مراسم درباره کتاب «از خون دل نوشتم» گفت: این کتاب شامل نامه‌هایی بین پدر و اعضای خانواده با محوریت شهید مهدی جمشیدی و دیگر برادرانمان است.

«از خون دل نوشتم» و «از فیضیه تا الرشید» در ساری رونمایی شد


وی ادامه داد: درباره پدر و شالوده زندگی او باید بگویم که شجاعت، ایثار، وقت‌شناسی، بصیرت در مسائل کلان جامعه اسلامی و در یک جمله تبعیت از ولی‌امر در هر زمان و برهه از زندگی ویژگی‌های بارز او بود.

در بخش دیگری از این نشست، تدوینگر گفت: کتاب «از فیضیه تا الرشید» بیانگر خاطرات حجت‌الاسلام جمشیدی است و مقدمه‌ای از بنده و هشت فصل دارد که در فصول تلاش شد از ابتدا تا بعد از اسارت مطرح شود، در فصل بعدی از محیط زندگی و رشد نویسنده یاد شده، از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۷ در مازندران و حوزه علمیه آیت‌الله کوهستانی و برخی علما حضور داشتند و خاطرات ارزنده‌ای در این حوزه مطرح کردند.

حسین ولی‌پور اظهار کرد: دوره سوم زندگی نویسنده، محور فصل سه است و به زندگی طلبگی در مازندران ادامه می‌دهد و در عین حال مانند فردی عادی به کشاورزی مشغول است و سه مرتبه از سوی ساواک احضار می‌شود.

وی افزود: نویسنده کتاب از جمله مدیران و رهبرانی است که در ایجاد شکل گیری بسیج و سپاه نقش مهم داشت و از حضور در جبهه تا شهادت سه فصل دیگر کتاب را در بر می‌گیرد.

ولی‌پور با بیان اینکه شیوه کار کتاب، تاریخ شفاهی است و تلاش کردم منطبق با واقعیات منتشر شود، گفت: در سال ۹۷ جزوه‌ای ۱۰۰ صفحه‌ای به دستم رسید که چندان دستگیرم نشد، مصاحبه در ۲۸ ساعت و ۱۵ جلسه مجدد انجام دادم، ۱۲ تا ۱۳ ساعت نیز مصاحبه تکمیلی داشتیم، میزگردی هم با حضور هم‌بندان وی در منزل‌شان برای مرور انجام دادیم که ماحصل آن، این کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها