جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
از ماجرای یک‌خطی زندگی‌نامه شهید تا تعطیلی جایزه حبیب غنی‌پور

هفته‌ای که گذشت هفته پرخبر و پررویدادی از منظر رونمایی، بررسی و معرفی کتاب‌های مختلف با موضوعات متنوع جنگ تحمیلی بود؛ همچنین طبق معمول همیشه روزشمار جنگ از اخبار این هفته هم بود.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هفته‌ای که گذشت کتاب‌های مهمی در این حوزه رونمایی شدند. همچنین میزگردها و نشست‌های نقدوبررسی از اتفاقات مهم این هفته بود.

قسمت اول میز گرد نگاهی به «به جرم خمینی»؛

تلاش کردم یک ماجرای یک خطی را به درام تبدیل کنم / روایت داستانی محتوای مستند، اثر را خوش‌خوان کرده است

فریناز ربیعی؛ نویسنده کتاب «به جرم خمینی» گفت: موضوع برایم خیلی جذاب شد، اتفاقاتی که در افغانستان برای ابوحامد رخ داده بود و شخصیت او بیشتر آشکار شد، به شکلی دریافتم او مجاهد بالفطره است، در عین حال که پایش روی زمین است و زندگی با بالا و پایین‌های خاص خودش را دارد.

اندیمشک زیر آتش / آمد و شد هواپیماها تمامی نداشت

سال‌ها قبل، اواخر دهه ۱۳۸۰ بود که حسین بذرافکن در کتابی با عنوان «اندیمشک زیر باران آتش» از این جنایت جنگی بعثی‌ها نوشت. البته بعثی‌ها از همان روز نخست جنگ، از جنایت و کشتار هیچ ابایی نداشتند و هدف گرفتن مردم عادی و مناطق غیرنظامی را مجاز می‌شمردند. اما حمله هوایی آنان به اندیمشک، نمونه آشکارتری از شرارت‌های آنان بود. در چهارمین روز از آذر ماه ۱۳۶۵ با نزدیک به شصت هواپیمای جنگی به این شهر حمله کردند، حدود دو ساعت بی‌وقفه روی گوشه و کنار به‌ویژه میدان راه‌آهن آن شهر بمب ریختند، ساختمان‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی را هدف گرفتند و حداقل ۳۰۰ نفر از مردم را شهید کردند. بیشتر از ۷۰۰ نفر از اهالی نیز در آن بمباران مجروح شدند.

«عطر دل‌انگیز» منتشر شد

کتاب «عطر دل‌انگیز»، مجموعه بیانات و جلسات حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب در رابطه با رزمندگان لشکر همیشه پیروز ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) انتشارات ۲۷ بعثت، روانه بازار نشر شد.

نگاهی به زندگی شهید وزوایی در کتاب «فاتح بازی دراز»

کتاب شانزده فصلی «فاتح بازی دراز» کاری از هادی صالحی و از تولیدات امسال انتشارات سوره مهر، روایتی از زندگی محسن وزوایی است. روایت زندگی شهیدی که از سال‌های دبیرستان به صف انقلابی‌ها پیوست و در روزهای اعتراض و تغییر، به سهم خود نقش مهمی داشت. بعد از انقلاب، دوره‌ای کوتاه در جهاد سازندگی خدمت کرد و برای انجام مأموریتی داوطلبانه به لرستان رفت. بعد به تهران برگشت و در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی - که در ادبیات انقلاب اسلامی از آن به «انقلاب دوم» یاد می‌شود - حضور یافت. چهره‌اش در تصاویری که همراه با اخبار این ماجرا پخش می‌شدند دیده می‌شود.

«یاران دبیرستان» نقدوبررسی شد؛

این اثر دست‌مایه خوبی برای هنرمندان است / نیازمند نگارش یادنامه‌های ماندگار و قوی برای شهدا هستیم

محمد قاسمی‌پور، منتقد و پژوهشگر ادبیات جنگ، گفت: این کار یک اثر یادنامه‌ای بزرگ و جامع است که به نظر می‌آید برای اهل ادب و هنر بتواند دست‌مایه خوبی باشد برای شناختن و شناسایی سوژه‌هایی که در دل این متن معرفی شده‌اند.

میهمان حبیب رونمایی شد / شاعری: هیچ نبوده و نیستم و عشق به حاج قاسم دارم

سردار مرتضی حاج باقری از همرزمان و رفیق ۴۰ ساله حاج قاسم، گفت: ما در اندازه ای نیستیم بخواهیم از حاج قاسم صحبت کنیم؛ حاج قاسم یک مکتب و مدرسه هستند و متاسفانه بیشتر به بعد نظامی ایشان توجه شده، در حالی که به اخلاق، معنویت، ارتباط با خدا، ارتباط با پدر و مادر و ارتباط ایشان با خانواد و فرزندان شهدا، خیلی کمرنگ پرداخته شده است.

ضربه سنگین به دشمن در خلیج فارس / روایت‌هایی از عملیات مروارید

در کتاب «آب و آتش» که کاری از سید جلال موسویان و مجموعه‌ای از خاطرات دریادلان نیروی دریایی است، روایت مفصلی از این عملیات پیروزمندانه وجود دارد و ماجرا از زبان شاهدان عینی بازخوانی می‌شود. همچنین در بحث عملیات مروارید، نباید کتاب «عملیات مروارید» را ناگفته گذاشت. این کتاب که چند سال قبل از سوی انتشارات راهبردی نهاجا منتشر شد، مطالعه‌ای جامع و تحلیلی از نبرد مروارید است و از زوایای متعدد، چرایی انجام و چگونگی اجرای آن را بررسی می‌کند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است و با نگاهی به تاریخ جهان و مرور چند عملیات مشترک هوا – دریا شروع می‌شود، با درنگ بر جغرافیای خلیج فارس ادامه می‌یابد و سپس به جوانب گوناگون عملیات مروارید می‌رسد.

فراموشی، یکی از چالش‌های کار در حوزه دفاع مقدس است

داوود عطایی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر با اشاره به چالش‌های خلق اثر در ادبیات دفاع مقدس گفت: یکی از مصائب کار این است که هر چه از دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، فراموشی بیشتر می‌شود. از سوی دیگر والدین شهدا که منبع مهمی برای محققان هستند، نیز ممکن است جان به مالک بهشت تقدیم کنند. این از چالش‌های مهم نویسندگان است.

سردار حسین علایی، جنگ را روایت می‌کند

آیین رونمایی از جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ به روایت حسین علایی» با حضور جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، برگزار شد.

می‌شود عاشق بود و عالم بود / کتاب‌ها و روایت‌هایی درباره دومین شهید هسته‌ای

حداقل چهار کتاب خواندنی، درباره زندگی شهید شهریاری وجود دارد. یکی از چهار کتاب، «استاد» کاری از فاطمه شایان پویا و نشر شهید کاظمی است که خرده‌روایت‌هایی از زندگی‌اش را مرور می‌کند. دومین جلد از مجموعه کتاب‌های «به وقت نوترون» که کاری از انتشارات حدیث راه عشق است و به قلم نعیمه منتظری تألیف شده، نیز مطالعه‌ای در شناخت زندگی و فضایل شهید دکتر مجید شهریاری است. همچنین باید از کتاب «شهید علم؛ دفتر اول» نام برد که کاری از حسین مروتی و نشر معارف است و مجموعه‌ای از خاطرات دوستان، شاگردان و نزدیکان دانشمند شهید، دکتر مجید شهریاری با بازخوانی می‌کند.

به وقت ۲۹ سالگی

در جدیدترین شماره نشریه «فکه» مطالبی با عناوین «رفاه و عدالت اجتماعی؛ نگاهی تطبیقی به شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف کشور»، «محور مقاومت؛ جایگاه ایران در منطقه غرب آسیا»، «صندوقچه رازهای مگو؛ به مناسبت سالروز تجلیل از شهید مهندس سیدمحمدجواد تندگویان»، «اسارت راز شهادت است؛ معرفی مستندی درباره شهید امیر لطفی» و «به وقت ۲۹ سالگی؛ پرونده ویژه شهید مدافع حرم امیر لطفی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها