سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
کتاب «مقدمه‌ای بر انئادهای افلوطین» منتشر شد

کتاب «مقدمه‌ای بر انئادهای افلوطین» تازه‌ترین اثر دمینیک ج.امرا توسط انتشارات فلسفه و فرهنگ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مقدمه‌ای بر انئادهای افلوطین» با تاکید بر وجوه مغفول‌مانده اندیشه افلوطین در شناخت فلسفه یونان درصدد آشناسازی کسانی است که هرچند با فلسفه یونان آشنا هستند ولی نسبت به فلسفه افلوطین شناختی ندارند.

به باور نویسنده کتاب، امروزه بسیاری از دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های اندیشه‌ای به افلوطین منتهی می‌شود و با این حال بسیاری از اهالی فلسفه شناخت کافی نسبت به این فیلسوف ندارند. این در حالیست که این اندیشه‌ها در دوران باستان، به ویژه برای فرهنگ غرب همواره اهمیت فراوانی داشته است.

اهمیت افلوطین و جانشینان او که به نوافلاطونیان معروف‌اند آنجایی دوچندان می‌شود که مورخین اقرار می‌کنند که نوافلاطونیان موجب انتقال و ایجاد فلسفه باستان در جهان اسلام و امپراتوری بیزانس در قرون وسطای غرب و سپس عصر رنسانس و روشنگری شدند. همینطور، تاریخ الهیات و ادبیات و هنر نیز در همان زمان، تاثیر زیادی از افلوطین گرفت.

در مقدمه کتاب به زندگی‌نامه افلوطین که توسط فرفوریوس یکی از شاگردان او نوشته شده اشاره می‌شود و وجوه شخصیتی افلوطین اینطور تشریح می‌شود: «افلوطین فیلسوفی که معاصر ما بود به نظر می‌رسید از اینکه در بدنی جای دارد شرمنده است. به دلیل همین نگرش او هیچگاه در مورد نژاد، پدر و مادر و سرزمین مادری خود صحبت نمی‌کرد». فرفوریوس به سکوت افلوطین نیز اشاره می‌کند و می‌گوید این سکوت از شرم نبوده است.

به گفته جی.امرا شاید بتوانیم افلوطین را یک شهروند مصری بدانیم که از فرهنگ یونانی برخوردار بوده است. در جوانی در اسکندریه بوده و باقی عمرش را در روم گذرانده و زندگی‌اش مملو از بحران‌های بزرگ بوده است. افلوطین شاهد امپراتوری بزرگی بوده که سلطنتش در عرض چند ماه به وسیله قتل و ترور به پایان رسید. شاید عجیب‌ترین برهه زندگی او زمانی است که او در لشکرکشی علیه ایرانیان شرکت می‌کند. به زعم نویسنده کتاب، اینکه حدس بزنیم کار افلوطین در جنگ چه بوده، بسیار سوال برانگیز است.

در مورد دیدگاه‌های اصلی افلوطین، یکی از اولین آثارش، درباره جاودانگی روح است هرچند دیدگاهش مبنی بر اینکه روح واقعیتی غیرجسمانی و غیرمرکب نابودنشدنی است توسط ارسطو رد می‌شود.از نظر ارسطو، روح به عنوان یک ساختار که مسئول اعمال مختلف در بدن است نمی‌تواند از مرگ بگریزد. «افلوطین پس از رد این نظریه که روح همان بدن است، به این نظریه می‌پردازد که روح، اگرچه غیرجسمانی است، با این وجود برای وجودش به ارتباط با بدن متکی است. او با بحث از این نظریه که روح نظم و هماهنگی خاصی از اجزاء بدن است سوال می‌کند: چه چیزی مسئول این چنین نظم‌بخشی می‌باشد، روح؟ اما روح نظم نیست، بلکه چیزی است که نظم را ایجاد می‌کند».

کتاب در ۱۰ فصل به موضوعات و مسائل مختلفی می‌پردازد که از جمله می‌توان به روح و بدن، نظریه دو عالم، افلوطین و دکارت، خودحضوری معقول، مسئله حقیقت، پدیدارشدن عقل، مسئله شر، شر اخلاقی، زیبایی واحد، هدف زندگی، فلسفه و عرفان، تجربه زیبایی و اخلاق رهایی و اخلاق بخشش اشاره کرد.

کتاب «مقدمه‌ای به انئادهای افلوطین» به عنوان درآمدی به فلسفه افلوطین، نوشته دمینیک جی.امرا توسط سیدمحمد نقیب ترجمه شده و انتشارات فلسفه و فرهنگ آن را در ۱۹۴ صفحه و به قیمت ۱۸۵ هزارتومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط