یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۵
«نغمه رود» مراغي منتشر شد

كتاب «نغمه رود» با نشان‌ها و سازنامه‌هاي عبدالقادربن غيبي حافظ مراغي با گردآوري سيد محمدتقي حسيني توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، محمدتقي حسيني مطالب «نغمه رود» را به دو بخش با موضوعات متفاوت تقسيم كرده است. بخش نخست اين كتاب مربوط به نامه‌هايي است كه سلاطين وقت همچون سلطان اويس جلاير، سلطان احمد جلاير و امير تيمور گوركانی درباره عبدالقادر نوشته‌اند و در حكم احكام و نشان‌هايي هستند كه بازگوكننده تاييدات و حمايت‌هاي اين پادشاهان از عبدالقادر مراغي است.

همچنين دو تصنيف منتسب به عبدالقادر مراغي در اين بخش آمده است كه يكي «در باب پيري» است و ديگری عنوان «صحت‌نامه» دارد.

بخش دوم نيز اختصاص به سه ساز «قطعات چيني»، «الواح فولاد» و «مرصع غايبي» دارد و تنها در همين مكتوبات است كه مي‌توان نسبت به مسايل فني و ساختاري اين سازها شناخت و اطلاعاتي حاصل كرد.

پيش از اين مرحوم تقي بينش تحقيق مفصلي درباره حيات مراغي انجام داده است؛ ولي با به‌دست آمدن اين «نشان‌ها» و «سازنامه‌ها»، منابع جديدي درباره حيات مراغی کشف شده است.

«نغمه رود» با نشان‌ها و سازنامه‌هاي عبدالقادربن غيبي حافظ مراغي با گردآوري سيد محمدتقي حسيني توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري با همكاري انتشارات سوره مهر در شمارگان 2500 نسخه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها