سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۷
پورناظري: شاهنامه بيان رمزگونه اسرار ايران‌زمين است

كيخسرو پورناظري،موسیقی‌دان، در حاشيه مراسم بزرگداشت فردوسي كه دوشنبه ۲۸ ارديبهشت در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد شاهنامه فردوسی را بيان رمزگونه اسرار ايران‌زمين دانست._

این موسيقيدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) تاکید کرد: فردوسي اسرار سرزمين ايران را در شاهنامه به صورت رمز بيان كرده است. چنان‌چه در بسياري از متون كهن ايراني مي‌توانيم اين اسرار سرزميني را ببينيم. براي مثال ايران‌دخت، اژدها و ضحاك هر يك نماد هستند. اين رمزها و نمادها بخشي از سرگذشتي دور و فراتر از هزاره‌ها و زمانه هاست كه در شاهنامه به شكل رمزگونه بيان شده است.

وي ادامه داد: متاسفانه در ايران روي رمزگشايي این اثر كار درخوري صورت نگرفته است به جز همين اواخر كه فريدون جنيدي در گوشه‌اي از يك نوشتار به اين قضيه اشاره كرده‌ است.

پورناظري همچنين گفت: يكي از منابعي كه مي تواند در اختيار دانشجويان قرار بگيرد، متون كهن «يارستان» است كه اگر با زبان كردي آشنايي داشته باشيد مي توانيد اين رمزها را در آن‌جا نيز ملاحظه كنيد.

پورناظري ادامه داد: متون «يارستان» از زمان باستان و زمان كيانيان به رمزها اشاره مي كند. براي مثال توضيح مي‌دهد كه سياوش چه سرنوشتي داشته است و اين سرنوشت به چه چيز اشاره دارد و باعث تاسف است كه استادان متون كهن به اين وجه شاهنامه و ديگر متون كهن نپرداخته‌اند.

وي همچنين درباره ارتباط موسيقي ايراني با فردوسي گفت: متاسفانه از جانب بزرگان موسيقي ما نيز علي‌رغم وجود هارموني‌هاي متناسب در متوني چون شاهنامه، آن‌طور كه بايد به اين متون توجه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها