جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۰
کتاب آبی منتشر شد

جلد اول كتاب آبی (راهنماي حقوق بشر در مجامع بين‌المللي؛ ساز و كارها و فرآيندها) تاليف محمودرضا گلشن‌پژوه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به موضو ع حقوق بشر در سازمان‌ها و كشورها و حوزه عملكرد سياست خارجي كشورها در موضوع حقوق بشر مي‌پردازد.

در مقدمه اين اثر آمده است: «حقوق بشر از ديرباز يكي از مفاهيم چالش‌برانگيز و جنجالي بوده كه مباحث بسياري را حول محور خود پديدآورده است. فارغ از مفاهيم فلسفي مورد مناقشه در اين امر، شيوه‌ها و ابزارهاي قانون‌گذاري، نظارت و اجراي قواعد حقوق بشري در مقياسي بين‌المللي، همواره مورد اختلاف و كشاكش بازيگران مختلف صحنه بين‌الملل بوده است.» 

اين اثر در دو فصل با عنوان‌هاي «كليات» و «ساز و كارهاي بين‌المللي نظارت و حمايت از حقوق بشر» و با هدف غلبه بر دو مشكل اساسي تاليف شده است؛ نخست فرايندها و ساز و كارهاي نوين در سازمان‌ها و نهادهاي بين‌الملل فعال در صحنه حقوق بشر و دوم، نشان دادن نكته‌ها و ظرائف لازم به توجه در روندها و ساز و كارها با هدف ايجاد تحرك بيشتر در حوزه عملكرد سياست خارجي كشور درباره موضوع حقوق بشر. 

 فصل اول در سه بخش با عنوان‌هاي «اعلاميه جهاني حقوق بشر»،«حقوق بشر، توسعه و امنيت» و «غربي بودن حقوق بشر» و فصل دوم در سه بخش با عنوان‌هاي «ساز و كارهاي نظارتي سازمان ملل متحد»،«ساز و كارهاي نظارت منطقه‌اي» و «سازمان‌هاي غير دولتي» گردآوري شده است.

در بخشي از كتاب با عنوان «كميته مشورتي شوراي حقوق بشر» آمده است: «حيطه فعاليت اعضاي كميته تنها منحصر به موضوعات حقوق بشري بوده و از ورود به حيطه‌هاي اجرايي حقوق بشر منع مي‌باشند. كميته مشورتي جهت ارتقاي كيفيت كار خود مي‌تواند با دولت‌ها، نهادهاي ملي، سازمان‌هاي غير دولتي و ديگر اعضاي جامعه مدني ارتباط برقرار نمايد. چهارچوب ترتيبات مشورتي ميان سازمان‌هاي غيردولتي و سازمان ملل كه بر اساس قطعنامه 31/1996 اكوسوك تعريف شده، در ايجاد ارتباط ميان سازمان‌هاي مردم نهاد و كميته نيز برقرار مي‌باشد. كميته در طول سال مي‌تواند دوبار و هربار حداكثر 10 روز كاري در ژنو تشكيل جلسه دهد و به امور محوله از سوي شورا بپردازد.»

از جمله مباحث اين اثر مي‌توان از سازو كارهاي مبتني بر منشور سازمان ملل، ساز و كارهاي ناشي از معاهدات بين‌الملل حقوق بشر، ساز و كارهاي نظارت منطقه‌اي، شوراي حقوق بشر، كميسارياي عالي حقوق بشر، كميته حقوق بشر، نظام آمريكايي حقوق بشر و شوراي حقوق بشر نام برد.

چاپ اول كتاب «راهنماي حقوق بشر در مجامع بين‌المللي؛ ساز و كارها و فرايندها» از سوي انتشارات موسسه فرهنگي مطالعات و تحقيقات بين‌ الملل ابرار معاصر در شمارگان 2000 نسخه، 108 صفحه و بهاي 20000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط