سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
حكايت دردمندان بي‌گناه

سرگذشت پزشك افغان آزاد شده از زندان گوانتانامو در كتابي با عنوان «حقايق ناگفته از گوانتانامو» نوشته دكتر سيدمحمد عليشاه موسوي‌گرديزي از سوي انتشارات موئسسه فرهنگي مطالعات و تحقيقات بين‌المللي ابرار معاصر تهران منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با بررسي اتفاقاتي
كه پس از حادثه 11 سپتامبر رخ داد، به تشريح و نقد حمله آمريكا به كشور افغانستان پرداخته است.

نويسنده اين اثر با محكوم‌كردن حمله آمريكا به افغانستان كه با هدف از بين ‌بردن تروريسم انجام شد، خاطرات خود و برخي از افراد بي‌گناه را در زندان گوانتانامو بازگو كرده است.

اين كتاب حاوي 106 بخش با عناويني چون يازده سپتامبر بهانه سلطه‌جويي و لشكركشي، صداي پاي بگرام، روزهاي سخت بگرام و تحقيقات، شكنجه يا تحقيق، نوازش شيطان، اولين تهديد با نام كوبا، مجتمع كمپ دلتا، شيوه انتقال به گونتانامو و خاطراتي ازگوانتانامو است.

در بخشي از كتاب آمده است: دارو توسط عسكري كه فقط نام چند دارو را مي‌دانست، به بيماران داده مي‌شد. از درمان و معالجه خبري نبود و فقط از افرادي كه به تازگي وارد مي‌شدند؛ بعد از معايناتي كه با بي‌حرمتي و بي‌عزتي همراه بود، تست سل مي‌گرفتند. همه زندانيان بعد از معاينات خوشحال بودند كه شايد اين بار نوبت آزادي آنهاست چون اكثر افراد بايد معاينه و سپس آزاد مي‌شدند. 


وي همچنين مي‌نويسد: من از رنج و غم همه مردم خود چيزي نمي نويسم چون بايد در اين مورد كتاب‌ها نوشته شوند كه كار افراد خبره است. من از تاراج همه هستي مردم خود و از به يغما رفتن همه تمدن فرهنگ و ثروت كشور خود نمي‌خواهم بنويسم و از كساني نيز نمي‌نويسم كه به گروه و طيف فكري خاصي منسوبند و از موضع سياسي فرقه و گروه مشخصي طرفداري مي كنند، نمي‌نويسم. من فقط از درد افراد دردمندي مي‌نويسم كه بدون ارتكاب هيچ جرم و خلافي، بدون هيچ سند، مدرك و دليلي، قرباني تعصبات، تضادها، نابساماني‌ها، گروه‌گرايي‌ها، تبعيض‌ها و بي‌عدالتي‌ها بر اثر دخالت
بيگانگان شده‌اند. درد مظلوماني را مي‌گويم كه به نام طالب و اتهام ارتباط با گروهايي عمر خود را پشت ميله‌هاي زندان مي گذرانند كه هيچ ارتباط و سنخيتي با آنها نداشته و به نام كساني زنداني و محاكمه شدند كه همين الان خود آنها در استحكام و استقرار دولت فعلي افغانستان سهم فعال و در ارگان‌هاي قدرتمند مقننه و اجرائيه دولت نقش كليدي دارند.

چاپ اول كتاب «حقايق ناگفته از گوانتانامو» در شمارگان 2000 نسخه، 324 صفحه و بهاي 53000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها