یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۱
حقوق بشر؛ مفهومي آلوده به سياست

كتاب «حقوق بشر:روندها و نظرها» با گردآوري و تنظيم سيدحسن موسويان و محمودرضا گلشن‌پژوه از سوي انتشارات پژوهشكده تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مجموعه‌اي از مقالات مرتبط با حقوق بشر را گردآوري كرده است.

بر اساس مطالب اين كتاب، حقوق بشر از آن دسته مفاهيمي است كه بنا بر ماهيت خاص خود، هم از سوي گروهي به شدت نقض مي‌شود و هم از سوي گروهي ديگر، به عنوان بهانه‌اي موجود براي دخالت در امور داخلي ديگران مورد بهره‌ برداري قرار مي‌گيرد. مفهوم حقوق بشر به سياست آلوده شده به نحوي كه در زمان كنوني، امكان تشخيص حمايت حقيقي يا دروغين از گسترش آن به شدت كم شده است.

اين كتاب از بيش از 28 مقاله چاپ شده در چهار پژوهشنامه مطالعات حقوق بشر طي سال‌هاي 1385- 1384 در گروه مطالعات حقوق بشر و دموكراسي مركز تحقيقات استراتژيك، گردآوري و در چهار بخش با عنوان «مباحث نظري»، «تحولات و موارد نقض حقوق بشر در غرب»، «تحولات حقوق بشر در ساير نقاط جهان» و «گزيده‌اي از رويدادهاي حقوق بشري در سطح جهان در سال 2006- 2000» تنظيم شده است.

از بخش‌هاي گوناگون اين اثر مي‌توان به ساز و كارهاي مبتني بر منشور سازمان ملل متحد، كميسارياي عالي حقوق بشر، انگيزه‌هاي هژمون‌ها براي ارتقاي حقوق بشر، منافع و محدوديت‌هاي يك پانوپتيكون حقوق بشري و حقوق مدني وسياسي اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «حقوق بشر: روندها و نظرها» در شمارگان3000 نسخه، 232 صفحه و بهاي 27000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط