شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
گلي‌زواره: افزايش علاقه مندي به مطالعه، دستاورد فرهنگی انقلاب است

نویسنده و محقق حوزه دین گفت: بنيانگذاران انقلاب اسلامي ايران، شخصيت‌هايی فرهنگي و اهل مطالعه و پژوهش بودند، به همين دليل پيروزي انقلاب، به خودي خود سبب تشويق مردم به مطالعه شد. البته، علاقه روزافزون مردم به مطالعه بايد با اقدامات مناسب از سوي نهادهاي مربوط، از آفت‌ها و سوء استفاده‌ها مصون بماند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، غلامرضا گلي‌زواره افزود: ارتقاي سطح سواد، گسترش دانشگاه‌ها، پژوهشكده‌ها و حوزه‌هاي علميه بعد از پيروزي انقلاب، تأثير به ‌سزايي در رويكرد مردم به مطالعه و غناي فرهنگي جامعه داشته است. 

وی با اشاره به علاقه ذاتي مردم ايران به مطالعه، اظهار داشت: نكته جالب توجه درباره رشد سرانه مطالعه در ايران، اين است كه با وجود پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي و افزايش روز افزون دستگاه‌هاي ارتباط جمعي نظیر رايانه و انواع محصولات فرهنگي غير كتابي، علاقه مردم به كتابخواني نه تنها كاسته نشده، بلكه بيشتر شده است.

وي درباره آمار پيشين سرانه مطالعه در كشور گفت: آمارهايي كه سال‌هاي قبل توسط برخي نهادها ارايه مي‌شد، چندان قابل اعتماد نبودند زيرا نه تنها مغاير با بينش وسيع و فرهنگ غني ايرانيان بودند بلكه سبب زير سوال رفتن هويت فرهنگي ملت ما مي‌شدند.

گلي‌زواره درباره بهره‌گيري از فرصت به دست آمده اظهار داشت: درست است كه اين تحول به‌ خودي‌ خود اميدواركننده، نويدبخش و رشددهنده است اما نبايد با غفلت از اين فرصت، از آن بهره نگرفت.

وي افزود: علاقه روزافزون مردم به مطالعه بايد با اقدامات مناسب از سوي نهادهاي مربوط، از آفت‌ها و سوء استفاده‌ها مصون بماند.

نويسنده کتاب «امت مسلمان؛ ديروز،امروز» درباره راه‌كارهاي حفظ و نگهداري اين تحول مثبت گفت: كتاب‌هايي كه فاقد مباحث مستند و مستدل و منطقي‌اند، نبايد در اختيار مردم قرار گيرندد كه البته مسوولان در اين امر اهتمام كافي را دارند اما بايد در نظر داشت با وجود اين تلاش‌ها، گاهی شاهد انتشار كتاب‌هايي هستيم كه سبب ترويج خرافات در بين مردم مي‌شوند.

وي افزود: درست است اعلام انديشه، نظر و ايده بايد آزاد باشد، اما بايد توجه داشت كتاب‌هايي كه سبب بسته شدن دست و پاي فكري انسان و به اسارت كشيدن انديشه مي‌شوند، نبايد به جامعه راه يابند زيرا اين آثار باعث به وجود آمدن بناي فكري نادرست در ذهن مردم و به دنبال آن در جامعه مي‌شوند.

نويسنده كتاب «جغرافياي جهان اسلام» درباره اثرات مفيد مطالعه اظهار داشت: اگر سير مطالعه متعالي باشد، سبب ايجاد احساس هويت در مردم و هدايت كشور به سوي استقلال راستين هدايت مي‌شود.

وي افزود: اين احساس هويت به معناي شكوفايي نيروها و استعداهاي نهفته در وجود ايرانيان است، ملتي كه حتي دشمنان نيز به هوشمندي و توانايي آنان اقرار مي‌كنند.

گلي‌زواره با تأكيد بر تأثيرگذار بودن رهنمون‌هاي امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب در بيداري ملت ايران گفت: اين بيداري عامل ايجاد جنبه‌هاي مثبت بسياري در جامعه بوده است كه از جمله آنها مي توان به گرايش مردم به موضوعات فرهنگي و مطالعه اشاره كرد، عاملي كه به نوبه خود به عزت راستين ملت و توسعه فرهنگي جامعه به معناي عميق انجاميده است.

نويسنده كتاب «ماه در محاق» با تأكيد بر اكتفا نكردن بر آمار كمي گفت: همزمان با تلاش براي ارتقاي سطح كمي مطالعه در ايران بايد به جنبه كيفي آن نيز توجه داشته باشیم و به آن عمق ببخشيم.

وي با اشاره به نقش مؤلفان در ارتقاي سطح كيفي مطالعات بيان داشت: نويسندگان با احترام به وقت خوانندگان و اين موضوع كه آنان اوقاتي را كه از بهترين ساعات عمر آنهاست، صرف مطالعه كتاب مي‌كنند، بايد توجه خود را به موضوعاتي معطوف كنند كه سبب رشد و غناي فكري و معرفتي خوانندگان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط