جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
پارسی‌نژاد:اهداي بن كتاب، يكي از عوامل افزايش سرانه مطالعه است

نويسنده كتاب «داستان نويسان معاصر» با انتقاد از آمارهاي بي‌اساس گذشته درباره افزايش سرانه مطالعه ايرانيان، اظهار داشت: گسترش خبرهاي مثبت موجب بازتاب‌هاي مثبت خواهد شد و مردم براي داشتن انگيزه‌ لازم، بايد از نتايج سنجش‌ها آگاه شوند. كامران پارسي نژاد معتقد است: اهداي حجم قابل توجهي بن كتاب به نويسندگان و اهل قلم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تأثير زيادي در افزايش سرانه مطالعه داشته است./

كامران پارسی‌نژاد، داستان‌نويس و منتقد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از افزايش سرانه مطالعه به عنوان اتفاقي خوش يمن ياد كرد و گفت: نتايج تغييرات و تحولاتي كه اخيرا رخ‌داده است، بايد به صورت روشني در اختيار مردم قرار گيرد، چرا كه آگاهي از اين اطلاعات به مردم انگيزه مي‌دهد و علاقه آنها را نسبت به مطالعه بيشتر مي‌كند.
پارسی‌نژاد با انتقاد از انعكاس اطلاعاتي كه از ميزان سرانه مطالعه در گذشته ارايه مي‌شد، بيان داشت: اين آمار كه شايد درست هم نبودند، موجب گسترش موجي از نااميدي و عدم انگيزه براي مطالعه مي‌شدند، در حالي كه گسترش خبرهاي مثبت موجب بازتاب‌هاي مثبت خواهد شد.

نويسنده كتاب «داستان نويسان معاصر» درباره انگيزه‌هاي مطالعه تصريح كرد: يكي از محرك‌هايي كه تأثير زياد و مستقيمي در افزايش انگيزه‌ مطالعه دارد، برنامه‌هاي رسانه‌اي مانند تلويزيون است كه مي‌تواند غير مستقيم تأثير فراواني در رويكردهاي مطالعه‌اي جامعه داشته باشد و مردم را حتي به صورت ناخودآگاه به اين جهت سوق دهد.

وي درباره مطالعه و نقش آن معتقد است: رسانه‌اي نظیر تلويزيون، متأسفانه در اين زمينه احساس مسووليت زيادي ندارد و حتي در جهت معرفي كتاب ـ به صورت غير مستقيم ـ مطالبي را ارايه نمي‌كند يا آنقدر مقطعي به اين موضوع مي‌پردازد كه تأثيرگذار نيست. تا زماني كه اين موضوع بر مبناي يك هدف جريان‌سازي و به نحوه مناسبي كنترل و هدايت نشود، تأثير گذار نخواهد بود.

نويسنده كتاب «خورشيد در آتش» اظهار داشت: در حقيقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به صورت شايان توجهي به اهل مطالعه كمك‌ مي‌كند و حجم قابل توجهي نيز بن كتاب به نويسندگان و اهل قلم اهدا كرده كه تأثير زيادي در اين زمينه داشته است.

وي با يادآوري اين كه در گذشته نيز اين تسهيلات وجود داشتند، اما گستره آنها به اين اندازه نبود، گفت: باید از طريق فراخوان يا جشنواره‌ها بتوان به غير از نويسندگان و اهل كتاب‌، افرادي را كه علاقه زيادي به مطالعه دارند و امكاناتی نظیر بن خرید کتاب برايشان فراهم نيست، شناسايي کرد تا تسهيلاتي نیز براي آنها نيز در نظر گرفته و به كتا‌خوانان واقعي كمك شود.

خالق اثر «جنگي داشتيم، داستاني داشتيم»، مهمترين مشكل كنوني كتابخوانان را بالابودن بهاي برخي آثار مكتوب و عدم توانايي همه اقشار جامعه براي تهيه آنها دانست و گفت: با توجه به اين كه عموم مردم فرصتي براي تهيه كتاب يا امانت گرفتن آن از كتابخانه‌ها ندارند، گسترش كتابخانه‌هاي ديجيتالي مي‌تواند يكي از بهترين راهكارهاي گسترش سرانه مطالعه باشد زیرا خوانندگان حتي در زمان انجام كارهاي ديگر و در فرصتي كوتاه نيز مي‌توانند از متون كتاب‌هاي ارزشمند، به راحتي بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط