شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
هر خُرده‌پیرنگ می‌تواند یک رمان مستقل باشد

حسین زحمتکش زنجانی، نویسنده رمان «روزبخیر آقای نویسنده» گفت: هر رمانی یک پیرنگ و چند خُرده‌پیرنگ دارد و هر خُرده‌پیرنگ می‌تواند یک رمان مستقل باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین زحمتکش زنجانی در برنامه «جلد دوم» شبکه اینترنتی کتاب درباره روایت‌های این اثر بیان کرد: این کتاب سه روایت اصلی دارد که اصلی‌ترین روایت آن، بررسی و نقد وضعیت نشر در کشور ما، چه کتاب‌های تألیفی و چه کتاب‌های ترجمه‌ای است؟ دغدغه من بیشتر نشان دادن این موضوع بود و دیدم رمانی هم نداریم که بخواهد متهورانه به این مسئله بپردازد به همین دلیل به سراغ این موضوع چالش‌‎برانگیز رفتم. کتاب «روزبخیر آقای نویسنده» اولین رمانی است که انتشارات جهاد دانشگاهی آن را منتشر کرده‌است و از آنجایی که این ناشر در بین مخاطبان خاص خود به ناشر کتاب‌های علمی و پژوهشی معروف است جسارت به خرج داده و این رمان را منتشر کرده‌است.

نویسنده «روزبخیر آقای نویسنده» ادامه داد: این رمان سه شخصیت اصلی دارد که دو نفر با منِ راوی روایت می‌شود که اسم یکی‌ از آنها شهداد نیاری و دیگری علیرضا پهلوی (پسر دوم رضاشاه پهلوی) است و شخصیت سوم، محمد زرگری معروف به «مملی واکسی» است که با راوی سوم شخص محدود به ذهن آن روایت می‌شود.

زحمتکش زنجانی در خصوص دغدغه خود برای نگارش کتاب «روز بخیر آقای نویسنده»، گفت:  دغدغه اصلی من در کتاب نه پهلوی‌ها بود و نه منافقین، بلکه دغدغه اصلی من نقد وضعیت نشر کشورمان است. درونمایه‌های داستان هر کدام برای خودشان، داستان و روایتی دارند که مملی واکسی عهده‌دار انتقاد به وضعیت نشر کتاب است و علیرضا پهلوی و شهداد نیاری که هر دو نمایانگر خلق و خوی خاندان پهلوی و سازمان مجاهدین خلق‌ هستند. علیرضا پهلوی نماینده «سلطنت‌طلب‌ها» و شهداد نیاری نماینده «سازمان مجاهدین خلق» است.

وی افزود: زبان و نثر این رمان، روان و یک‌دست است و به نوعی می‌توان شخصیت مملی و شهداد را «خیالی» و فقط علیرضا پهلوی را شخصیت «حقیقی» رمان دانست. هر رمانی یک پیرنگ و چند خُرده‌پیرنگ دارد و هر خُرده‌پیرنگ می‌تواند یک رمان مستقل باشد ولی هدف من در رمان روزبخیر آقای نویسنده این بود که روایت‌ها را به هم وصل کنم و گره داستانی را در اینجا بگشایم، زیرا بحث پهلوی و تطهیر از آن در کشور ما بحث بسیار مهمی است. همچنین در روایت علیرضا پهلوی، خودکشی یا کشته شدن او به دست برادرش رضا، دومین احتمال مرگ او است به همین دلیل بحث برادرکشی در حین این روایت ناظر به همین قضیه است. تطهیر پهلوی، مظلوم‌نمایی منافقین و وضعیت آشفته نشر در کشور ما کار جهان استکبار است که به عنوان روایت فرعی در کتاب به آن پرداخته‌ام.

این نویسنده با اشاره به استفاده از نمادها در رمان خود، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی این کتاب، نمادین بودن آن است و به همین دلیل در بحث استکبارستیزی به سراغ این نمادها رفته‌ام. یکی از این نمادها نام زادگاه شخصیت اصلی داستان است. زادگاه این شخصیت، جزیره بوموسی است. اسم این جزیره بنا به لفظ نادرست آن که ابوموسی خوانده می‌شود، اسمی کاملاً ایرانی است که در وضعیت سیاسی کشور از لحاظ هویتی دستخوش تغییر شد و برای عربی نشان دادن آن سعی کردند که هویت فرهنگی آن را تغییر دهند.

وی در پایان گفت: شخصیت مملی واکسی، گذرش به خیابان‌هایی مثل ادوارد براون و هانری کربن و نوفل‌لوشاتو و پاتریس لومومبا و بابی‌ساندز می‌افتد که می‌تواند نماد غرب‌ستیزی و دوری از غرب‌گرایی باشد. این هم‌جهت با دیگر درونمایه داستان و کاملاً همسو با روحیات انقلابی مملی واکسی است که شخصیت نویسنده درون داستان را می‌سازد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها