پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
یافتن آثار مکتوب گمشده نخستین زن تاریخ نگار جهان  محور همایش ملی مستوره اردلان

کردستان - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری همایش ملی مستوره اردلان در اسفند سال جاری در سنندج خبر داد و گفت: یافتن آثار مکتوب گمشده نخستین زن تاریخ نگار ایران و جهان یکی از محورهای این همایش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در سنندج، عیسی فلاحی، پنجشنبه در دومین جلسه هماهنگی برگزاری نخستین همایش ملی مستوره اردلان که با حضور هیئت علمی و  اساتید دانشگاه‌های سطح استان در محل پژوهشکده دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با هدف ترویج و تقویت فرهنگ و ادبیات کُردی، برگزاری همایش‌ها، نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌های مفاخر فرهنگی و هنری استان را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه مستوره اردلان به گواه تاریخ نخستین زن تاریخ نگار ایران و جهان است، افزود: مستوره اردلان یکی از زنان مفاخر و نامدار ایران زمین در زمینه‌های مختلف شعر، ادبیات، تاریخ و فقه، دارای آثار گران‌بهایی است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: در همین راستا همایش ملی مستوره اردلان همراه با برنامه‌های جانبی از جمله برنامه‌های هنری با همکاری و همراهی اساتید برجسته دانشگاه‌های سراسر استان و دستگاههای اجرایی مرتبط و شورا و شهرداری سنندج پیش بینی شده است.

دبیر همایش ملی مستوره اردلان زمان برگزاری این همایش را اسفند ماه سال جاری اعلام کرد و افزود: همایش مدنظر باید در راستای شناسایی و معرفی آثار وی همچنین ویژگی ها شخصیتی این بانو حرکت کند.

فلاحی اضافه کرد: آثار برگزیده به این همایش وزین در فصلنامه فرهنگ کردستان به عنوان پرونده ای ماندگار با عنوان و نام مستوره چاپ می‌شود.
 
در ادامه این جلسه هرکدام از اساتید حاضر در جلسه به ابراز دیدگاه های خویش در خصوص نحوه برگزاری، زمانبندی و محورهای همایش پرداختند.

رعایت کامل دستورالعمل در بُعد علمی، تهیه نمایشنامه ای وزین و فاخر از زندگی مستوره اردلان، بررسی جنبه‌های علمی، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخی و ادبی زندگی و آثار مستوره، تعیین جایزه مستوره اردلان برای بانوان موفق و برگزیده، ارائه لایه‌های پنهان و دیدگاه‌ها و آثار جدید از شخصیت مستوره اردلان، محورهای زیباشناسی شعر مستوره، بررسی آنیموس در آثار مستوره، بستر تاریخی و زمانی و یافتن آثار مکتوب گمشده مستوره اردلان، انتشار پوستر و فراخوان به زبان های فارسی و کُردی، دعوت از جامعه شناس حرفه ای در کمیته علمی، برپایی نمایشگاه نقاشی با موضوع مستوره اردلان در کنار و جوار همایش و ... از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها