جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
لزوم تألیف آثار ادبی و نظری معتبر و مطمئن در حوزه کودک و نوجوان

منتخب اخبار و مطالب تولیدشده در هفته اول مردادماه را که مصادف با دهه اول محرم بود و فضای دینی آن پررنگ‌تر، در این مطلب می‌توانید بخوانید.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اخبار فرهنگی در اولین هفته مردادماه امسال به دلیل همزمانی با دهه اول محرم، فضایی عاشورایی داشت. در این هفته رویدادها و نشست‌های مختلفی مرتبط به آثار دینی و امام حسینی برگزار شد و کتاب‌هایی نیز به چاپ اول یا چندم رسیدند. با توجه به اهمیت مسئله عاشورا و زندگی امام حسین(ع) و یاران باایمان ایشان، سعی کردیم در اخبار و گزارش‌ها مروری داشته باشیم بر آثار عاشورایی حوزه کودک و نوجوان. منتخب اخبار و گزارش‌های این هفته به شرح زیر است:

با حکم رئیس جشنواره؛ فروهر معدنی دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون شد
منتشر شد؛ «پیوندهای مشترک سینما و ادبیات در آثار داستانی عباس جهانگیریان و نقد آثار»
کودکان و مواجهه آنها با مسئله «مرگ»؛ چطور باید به «پرسش‌های کودکان درباره‌ی مرگ» پاسخ دهیم؟
از سوی انتشارات «راه‌یار»؛ تجدیدچاپ چند اثر با موضوع تربیت حسینی کودکان
به همت شبکه شاد و در ماه محرم برگزار می‌شود؛ پویش کتابخوانی «قهرمانان کربلا» برای ارتقای فعالیت‌های دینی و معنوی
جهان چگونه به اکنون رسید؟؛ کتاب «اکتشافات بزرگ: شش نوآوری که جهان مدرن را ساخت» منتشر شد
به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی؛ برای کودکان و نوجوانان؛ کتاب‌هایی که روایتگر واقعه تاریخی عاشورا هستند
از سوی نشر مهرک (کودک و نوجوان سوره مهر) منتشر شد؛ «بزرگ‌ترین امتحان قرن»


گفت‌وگوهایمان نیز با موضوع بررسی ضرورت استفاده از منابع دست‌اول در تولید آثار دینی کودک و نوجوان تهیه شدند که تعدادی از آنها را در ادامه می‌خوانید:

نویسنده کتاب «بگو باران ببارد» در گفت‌گو با ایبنا بیان کرد؛ استفاده از منابع دست‌چندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی کمک می‌کند
هاجر زمانی، نویسنده کتاب «بگو باران ببارد» گفت: چون با گروه سنی کم‌سن‌وسال طرف هستیم، وقتی‌که از منابع دست‌چندم برای نوشتن آثار دینی استفاده می‌شود، آنها بدون چون و چرا هر خوراک فکری‌ای را از طرف ما می‌پذیرند. در این صورت ناخواسته به ترویج خرافات دینی و آثار با سبقه ضعیف کمک کرده و به پیکر دین ضربه زده‌ایم و نتیجه‌ای کاملا عکس چیزی که در ذهن داشتیم می‌گیریم.

نویسنده کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام حسین(ع)» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ به همه روایت‌ها نمی‌شود اطمینان کرد
محمود پوروهاب، نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان گفت: به منابع دست‌اول نیاز داریم؛ چون روایت‌های مختلفی وجود دارد. باید منابع دست‌اول و مطمئن را در یک‌جا گردآوری کرد تا دوستان نویسنده‌ دچار مشکل نشوند.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ استفاده از منابع دست‌چندم آفت سطحی‌شدن را به همراه دارد
معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در کلاس‌هایی که با نوجوانان داشته‌ام، دیده‌ام که گاهی نوجوان مسئله‌ای جدی را با استناد به فلان فیلم و فلان کتاب داستان تحلیل کرده یا حکایت تاریخی‌ای که در کتاب درسی‌اش آمده، با فیلمی که دیده مقایسه کرده است و برایش سؤال شده که کدام درست است!

شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ برای کودکان باید از لحظه‌لحظه دهه محرم خاطره‌سازی کنیم
اکرم‌سادات هاشمی‌پور، شاعر کودک و نوجوان گفت: نیاز است که ما شعر عاشورایی بگوییم و عاشورا را زنده نگه داریم. برای کودکان باید از لحظه‌لحظه دهه محرم خاطره‌سازی کنیم و تا آن جایی که امکان دارد درباره هیئت و مجالسی که تشکیل می‌شود شعرهای کودکانه شیرین بگوییم.

نویسنده کتاب «قصه‌های کربلا» در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ باید تاریخ را به صورت درست و مستند در داستان‌ها نقل کنیم
مجید ملامحمدی نویسنده کتاب «قصه‌های کربلا» گفت: ما باید تاریخ را به صورت درست و مستند- طوری که روایت‌شده و به دست ما رسیده است- در داستان‌ها نقل کنیم و درباره زندگی و سیره زندگی معصومین(ع) حتما به این نکته وفادار باشیم که سخنان معصومین را عین آن سند درست و دست‌اول و یقینی تاریخی بیاوریم و هیچ تغییری ندهیم.

نویسنده کتاب «یواش‌یواش» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ خیلی از مشکلات را بچه‌ها باید خودشان حل کنند
یگانه مرادی لاکه، نویسنده کتاب «یواش‌یواش» گفت: خیلی از مشکلات را بچه‌ها باید خودشان حل کنند؛ حالا با راهنمایی‌های بزرگترها، اما اینکه از بیرون یک نفر یا دانای کلی بیاید مشکلات را حل کند برای بچه‌های امروز چندان جذاب نیست.

چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان-۱۱/ کمبود کارهای نظری داخلی با موضوع فرایند سوژه‌یابی/ ژانر حماسی را جدی بگیریم
سیداحمد میرزاده، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان گفت: پیدا کردن سوژه یکی از مشکلات نویسندگان است؛ به‌خصوص نویسندگان تازه‌کار که همیشه سوژه‌هایشان تکراری از آب در می‌آید. در چگونگی یافتن ایده اولیه و تبدیل آن به داستان یعنی فرایند سوژه‌یابی، کارهای نظری اندکی در کشور ما صورت گرفته است.

نویسنده کتاب «خدا همیشه با ماست» در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ ضعیف‌بودن منبع مشکل ایجاد می‌کند نه دست‌چندم بودنش
سیدمحمد مهاجرانی، نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان گفت: استفاده‌کردن از منابع دست‌دوم عیب نیست؛ اشکال زمانی است که شخصی که از این منابع استفاده می‌کند سعی کند در کنار تعدادی منابع دست‌اول، تعدادی کتاب‌های ضعیف‌تر و نامعتبرتر قرار دهد.

نویسنده کتاب «چهل قلپ کار» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ چرا باید همه سیب‌ها را داخل سبد دانشگاه چید؟
مهدی پیرهادی، نویسنده کتاب «چهل قلپ کار» گفت: در روزگار ما، دیگر مثل گذشته به حرفه‌آموزی نوجوانان توجه نمی‌شود. خیلی‌ها می‌خواهند فرزندشان به دانشگاه برود و همه‌چیز تمام بیرون بیاید! اما افراد لازم دارند کارهایی بیرون از دانشگاه انجام دهند. نوجوانی وقتی است که جدای از شکل‌گیری شخصیت، می‌شود برای آینده سبد درآمدی ساخت.

یکی از گردآورندگان کتاب «آواز ققنوس» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ از پیشکسوتان عرصه ادبیات کهن انتظار داریم به متونی که درباره آن کمتر کارشده بیشتر توجه کنند
مریم اسلامی، یکی از گردآورندگان کتاب «آواز ققنوس» گفت: توجه به همه متون بویژه آن متونی که کمتر کارشده یا مغفول‌مانده و ظرفیت‌سنجی آنها برای بازتولید، مناسب‌سازی برای مخاطب کودک و نوجوان و توجه به مؤلفه‌های بازنویسی و بازآفرینی آثار مورد انتظار ماست.

بنا بر نامگذاری روزهای هفته و توجه بیشتر به موضوعاتی که انتخاب شدند در این هفته نیز تعدادی کتاب به مخاطبان معرفی کرده‌ایم با موضوعات خانواده، مدرسه، ضرورت مراقبت از خود و نمایش‌نامه کودک. منتخب یادداشت‌ها و معرفی کتاب‌های این هفته را می‌توانید با کلیک بر تیتر آنها مشاهده و مطالعه کنید:

کتاب‌های خانوادگی-۴/ مادربزرگ دیگر ساچیکو را نمی‌شناسد!
کتاب و مدرسه-۶/ از امتحان موجودی ناشناخته نسازید
ایبنا نوجوان؛ حسرت کارهای معمولی بر دل بچه‌های سال صفر!
روایاتی خواندنی از زبان نزدیکان حضرت زینب(س)؛ «بانوی قصه من» حضرت زینب(س) را به کودکان و نوجوانان معرفی می‌کند
ایرانی بخوانیم-۶/ یادگیری مراقبت از خود با «گورناز»
یادداشت؛ لزوم آموزش حقوق محیط زیست به کودکان در عصر اینترنت!
تئاتر و سینمای کودک و نوجوان-۶/ «زردِ نخودی، سبزِ کشمشی» را می‌شناسید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها