جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
استفاده از منابع دست‌چندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی کمک می‌کند

هاجر زمانی، نویسنده کتاب «بگو باران ببارد» گفت: چون با گروه سنی کم‌سن‌وسال طرف هستیم، وقتی‌که از منابع دست‌چندم برای نوشتن آثار دینی استفاده می‌شود، آنها بدون چون و چرا هر خوراک فکری‌ای را از طرف ما می‌پذیرند. در این صورت ناخواسته به ترویج خرافات دینی و آثار با سبقه ضعیف کمک کرده و به پیکر دین ضربه زده‌ایم و نتیجه‌ای کاملا عکس چیزی که در ذهن داشتیم می‌گیریم.

هاجر زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و در پاسخ به این سؤال که «در جلسه هم‌اندیشی فعالان ادبیات کودک و نوجوان قم با یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مسئله مطرح شد که بنیاد ادبیات دینی کودک و نوجوان باید تأسیس شود تا مشکل استفاده از منابع دست‌چندم دینی برطرف شود. شما معایب استفاده از منابع دست‌چندم دینی را در نوشتن داستان‌های کودک و نوجوان دینی چطور می‌بینید؟» گفت: چون با گروه سنی کم‌سن‌وسال طرف هستیم، وقتی‌که از منابع دست‌چندم برای نوشتن آثار دینی استفاده می‌شود، آنها بدون چون و چرا هر خوراک فکری‌ای را از طرف ما می‌پذیرند. در این صورت ناخواسته به ترویج خرافات دینی و آثار با سبقه ضعیف کمک کرده و به پیکر دین ضربه زده‌ایم و نتیجه‌ای کاملا عکس چیزی که در ذهن داشتیم می‌گیریم.

این نویسنده درباره ضرورت استفاده از منابع دست‌اول در تولید آثار دینی کودک و نوجوان بیان کرد: با توجه به دلایلی که اشاره کردم نقش منابع دست‌اول در ادبیات دینی کودکان خیلی مهم و پررنگ است و به عنوان نویسنده‌ای که بیشتر آثارش دینی بوده، اعتقاد دارم استفاده از منابع دست‌اول به ارتقای دین در جامعه کمک خواهد کرد؛ چرا که کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و جامعه‌سازان آینده هستند. تربیت دینی با پایه و اساس محکم و دقیق، به‌طور غیرمستقیم به اعتلای دین کمک می‌کند.

وی نظر خود را درباره این سؤال که «مسئله منبع در نوشتن داستان دینی کودک و نوجوان چه جایگاهی دارد و حتی اگر آن داستان کاملا واقعی هم نباشد، باز هم باید از منبع دست‌اول و مطمئن استفاده کنیم؟» این‌طور عنوان کرد: وظیفه یک نویسنده ادبیات دینی بعد از انتخاب روایت یا حدیث موردنظر این است که دنبال منبع آن باشد و ببیند آیا از منبع درستی مطرح شده است یا نه. خیلی از نویسندگان دینی، ذوق و استعداد کافی برای نوشتن ادبیات دینی را دارند؛ اما متأسفانه به خاطر نداشتن سواد حوزوی و دینی، قادر به بررسی صحت و سقم منابع نیستند و اینجاست که وجود چنین بنیاد یا مؤسسه‌ای بسیار اهمیت پیدا می‌کند. علاوه‌بر معرفی منابع دست‌اول، این بنیاد می‌تواند بایدها و نبایدهایی را برای ادبیات دینی کودکان مشخص کند که نویسنده‌ها از سردرگمی و بعضاً بلاتکلیفی و چندسلیقگی در حوزه ادبیات دینی دربیایند و ان‌شاءالله به نتایج خوب و با اساس درست و قوی در زمینه ادبیات دینی کودکان برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها