به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در حهرم، مهدی رنجبر در آیین پایانی دهمین دو سالانه «داستان کوتاه نارنج جهرم»، داستان کوتاه را با اصالتترین و قدیمیترین شکل ارتباط انسانی دانست و با اشاره به اینکه، ادبیات و به ویژه داستان در عصر حاضر نجات دهنده تنهایی های انسان معاصر است، گفت: قصهها صبر میآموزند، غمها را شریک میکنند و زندگی را معنا میبخشند.
دهمین دو سالانه «داستان کوتاه نارنج جهرم» با حضور نویسندگان برجسته، داوران نامآشنا و عاشقان ادبیات به پایان رسید؛ اما قصه آن همچنان ادامه دارد و بر همین مدار مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در آیین یاد شده، داستان کوتاه را با اصالتترین و قدیمیترین شکل ارتباط انسانی دانست و تاکید کرد که باید بیش از پیش جدی گرفته شود.
داستانها صبر میآموزند، غمها را شریک و زندگی را معنا میبخشند
رنجبر در ادامه ابراز داشت: ما با شخصیتهای داستانی همزادپنداری میکنیم؛ با «عباس» در «جای خالی سلوچ» زیستهایم، با «مدیر مدرسه» «جلال آل احمد» همراه شدهایم، و با شاهنامه فردوسی، قصههای جاودان را تجربه کردهایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه، جهرم درخشانترین شب ادبیات داستانی ایران را رقم زد، گفت: داستان کوتاه، با اصالتترین و قدیمیترین شکل ارتباط انسانی است و باید بیش از پیش جدی گرفته شود.
حکایت داستان کوتاه در جهرم همچنان باقیست
۱۸۴۵ اثر از ۱۲۳۰ نویسنده به دبیرخانه جشنواره رسید و ۲۲۸ اثر پس از داوری مرحله نخست به مرحله پایانی راه یافتند و در نهایت، سه اثر برگزیده و سه اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
محمد بادپر، دبیر جشنواره اعلام کرد که ارسال ٍاثر نسبت به دوره قبل، ۱۰ درصد افزایش داشته است.
اعلام برگزیدگان
مقام اول: هیس! خاموش باش، مصطفی ستاری (مشهد)؛ داستانی که سکوت را به فریاد بدل کرد. مقام دوم: تکخال، مریم قرائیزاده (یزد)؛ روایتی از جسارت و انتخاب در لحظههای سرنوشتساز. مقام سوم: پیامبر گربهها، میثم معارفهبند (تهران)؛ قصهای که مرز میان خیال و واقعیت را درنوردید.
شایستگان تقدیر: فصل شقایق، شقایق اکبری (کرمانشاه)؛ روایتی از شکوفایی امید در دل تاریکی. عروس دره هایور، فاطمه علیزاده (شیراز)؛ قصهای از عشق و رنج در دل کوهستان. تاریکی شبانه راهوار، فاطمه حاجیپروانه (تهران)؛ داستانی که شب را به جادهای بیپایان بدل کرد.
این جشنواره تنها رقابتی ادبی نبود؛ بلکه محفلی برای دیدار و گفتوگو میان نسلهای مختلف داستاننویسی ایران بود و حضور ۱۶ نویسنده برجسته کشوری از جمله بابک طیبی، ندا کاووسیفر، طیبه گوهری، احد اکبرپور و ابوتراب خسروی، رنگ و بوی تازهای به جشنواره بخشید و شرکتکنندگان از ۳۱ استان ایران و ۲۲ کشور جهان، جهرم را به صحنهای بینالمللی بدل کردند.
داوران مرحله اول شامل آیدا اسماعیلی، هدیه کازرونی، رضا ملکیان، جواد رضایی، سارا عمرانی، مهدیه کوهیکار و غزل مهرانفر و همچنین، داوران نهایی نیز: احمد اکبرپور، فرهاد رفیعی و غلامحسین دهقان؛ نامهایی که هر یک وزنی سنگین در ادبیات کوتاه ایران دارند.
روایتهای بلند از داستان کوتاه
محمد بادپر، دبیر جشنواره نیز گفت: ما توانستیم جهرم را به پایگاهی برای داستان کوتاه بدل کنیم. نخستین قصه این جشنواره در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و امروز پس از دو دهه، به درختی تناور بدل شده است. داستان کوتاه، برخلاف تصور برخی، نه تنها کمتر از رمان نیست، بلکه ریشهای کهنتر دارد و میتواند مسائل اجتماعی و انسانی را در قالبی موجز و اثرگذار بیان کند.
نعمتالهی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان جهرم یادآور شد: نارنج را کاشتیم و پرداختیم؛ بیست سال تداوم جشنواره، افتخار جهرم است. فردوسی در شاهنامه هفده بار نام جهرم را آورده و این خود نشان میدهد که این شهر از دیرباز پایگاه قصه و روایت بوده است.
در داستان کوتاه، نشان دادن مهمتر از گفتن است
فرماندار جهرم نیز نگاهی نقادانه گفت: داستان کوتاه اقتصاد کلمه است؛ نویسنده باید مقتصد باشد و هر واژه را مهندسی کند. در داستان کوتاه، نشان دادن مهمتر از گفتن است. آینده ادبیات ما نیازمند نویسندگانی است که با دقت و وسواس، کلمات را در قاب خود جای دهند.
رضایی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی؛ این جشنواره را «خوانشی دو دههای» تشیبیه کرد و افزود: این جشنواره هنرمندان سراسر کشور را به رقابت کشانده و حتی از مرزهای ایران فراتر رفته است. ما درصددیم تا در حوزههای مختلف، از پزشکی تا کشاورزی و ورزش، برندسازی کنیم و جشنواره نارنج نمونهای موفق از این مسیر برای شهرمان است.
نظر شما