پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
از پیشکسوتان عرصه ادبیات کهن انتظار داریم به متونی که درباره آن کمتر کارشده بیشتر توجه کنند

مریم اسلامی، یکی از گردآورندگان کتاب «آواز ققنوس» گفت: توجه به همه متون بویژه آن متونی که کمتر کارشده یا مغفول‌مانده و ظرفیت‌سنجی آنها برای بازتولید، مناسب‌سازی برای مخاطب کودک و نوجوان و توجه به مؤلفه‌های بازنویسی و بازآفرینی آثار مورد انتظار ماست.

مریم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در پاسخ به این سؤال که «ضرورت انتشار کتاب «آواز ققنوس» چه بود؟» گفت: مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراخوان جشنواره آواز ققنوس را اعلام کردند؛ بنابراین تصمیم گرفتند این جشنواره را که موضوع آن بازآفرینی و بازنویسی متون ادبی کهن است برای سومین سال پیاپی برگزار کنند و به مناسبت ۱۸ تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و به پاسداشت نام و یاد استاد مهدی آذریزدی، کتاب «آواز ققنوس» را منتشر کنند.
 
وی ادامه داد: این جشنواره دو بخش دارد؛ در بخش اول تمامی کارکنان اهل قلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند در حوزه شعر و داستان به رقابت بپردازند و بخش دوم مختص شرکت‌کنندگان آزاد از سراسر کشور است.
 
اسلامی درباره علت انتخاب آثار برگزیده و جمع‌آوری آن در کتاب «آواز ققنوس» گفت: متون کهن همواره ظرفیت‌های بسیار خوبی برای بازآفرینی و بازنویسی دارند و آثار برگزیده معمولا آثار ارزشمندی هستند که از دل متون کهن برآمده‌اند. خواندن این آثار نیز برای مخاطبان لذت‌بخش است؛ به همین دلیل انتشارات کانون پرورش فکری آثار برگزیده اولین دوره این جشنواره را در قالب کتاب «آواز ققنوس» منتشر کرده است.
 
این شاعر درباره ادامه‌داشتن روند چاپ کتاب آثار برگزیده و چشم‌انداز آینده این جشنواره صحبت کرد: مقدمات انتشار آثار برگزیده در قالب کتاب در هر دوره جشنواره آماده شده و امیدواریم که آثار همچنان منتشر شوند و به دست مخاطبان برسند. سعی می‌کنیم هر سال با هدف کامل‌تر کردن جشنواره بخش‌هایی به آن اضافه کرده و تغییراتی ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: نسبت به دوره اول، بخش شرکت‌کنندگان آزاد و بخش شعر نیز به جشنواره اضافه شد و امسال بازآفرینی افسانه‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم. طی این فرآیند براساس بازخوردها و تجربه‌هایی که کسب می‌شود، برای پربارتر شدن جشنواره تلاش می‌کنیم.
 

 
اسلامی در پاسخ به این سؤال که «انتظار شما از نویسندگان پیشکسوت در حوزه ادبیات کهن چیست؟» گفت: همواره تعدادی از نویسندگان پیشکسوت به متون کهن در حوزه بازآفرینی و بازنویسی توجه کرده‌اند. دستاوردهای این توجه و تمرکز در قالب کتاب‌های مختلف منتشر شده و مخاطبان هم از آنها استقبال کرده‌اند. توجه به همه متون بویژه آن متونی که کمتر کار شده یا مغفول‌مانده و ظرفیت‌سنجی آنها برای بازتولید، مناسب‌سازی برای مخاطب کودک و نوجوان و توجه به مؤلفه‌های بازنویسی و بازآفرینی آثار مورد انتظار است.
 
وی در انتها برای نوقلمان در عرصه نگارش متون کهن پیشنهادی داشت: خواندن متون کهن و انس با این گنجینه ارزشمند و عظیم زبان فارسی، خواندن بازنویسی‌ها و باز‌آفرینی‌های فاخر به قلم حرفه‌ای‌های ادبیات کودک و نوجوان و تمرین نوشتن خلاقانه در این حوزه، به نوقلمان علاقه‌مند در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد.

همزمان با ۱۸ تیرماه که در تقویم کشورمان با نام «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» نام‌گذاری شده است و به منظور نکوداشت زنده‌یاد مهدی آذر یزدی، یگانه فرزانه عرصه بازنویسی و بازآفرینی متون ادبی کهن فارسی، فراخوان ادبی آواز ققنوس در بهار سال ۱۴۰۰ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. بیش از ۱۴۰ اثر از مربیان و کارشناسان کانون و شرکت‌کنندگان آزاد به دبیرخانه مسابقه رسید که همه آنها وارد چرخه داوری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها