یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
از این باغ شرقی؛ کتابی درباره نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان

انتشارات فرهنگ معاصر، کتاب «از این باغ شرقی؛ نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان» اثر پروین سلاجقه را برای علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اثر حاضر با ارائه مجموعه‌ای از نظریه‌ها و ابزارهای نقد در حوزه نقد ادبی معاصر تلاش دارد تا زمینه‌هایی برای شناسایی نقد شعر کودک و نوجوان فراهم کند. در عرصه نظریه‌ها، مؤلف هم از نظریه‌های کلاسیک شرقی و هم نظریه‌های معاصر غربی سود می‌جوید؛ با این حال ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت شناخت و توجه به نظریه‌ها و ابزارهای نقد جدید در به کارگیری ابزارهای نقد شعر کودکان و نوجوانان، دستاورد نظریه‌پردازان و منتقدان فرهنگ و ادب ایرانی‌اسلامی را آسان‌تر و کارسازتر می‌یابد.
کتاب حاضر با بررسی دقیق بسیاری از مجموعه‌‌های شعر کودک و نوجوان و تحلیل آنها مبتنی بر آرایه‌ها و ابزارهای زیبا‌شناسی سخن پارسی و برجسته‌کردن نقاط قوت و ضعف آنها می‌تواند نمونه‌ای درخور برای بحث‌های بنیادین و ضروری درباره مبانی نظری شعر کودک و نوجوان فراهم نماید.
 
این کتاب، نخستین اثر از نوع خود در زبان فارسی است که می‌تواند آغازگر بحث‌های بنیادین ضروری درباره مبانی نظری شعر کودک و نوجوان باشد. همچنین تصویری عمومی از ویژگی‌های خاص این نوع شعر فارسی از آغاز تا امروز را ترسیم می‌کند.
دیدگاه مؤلف بیشتر متکی بر نقد زیبایی‌شناختی است و گاهی، از این محدوده فراتر می‌رود و مقوله‌های ‌دیگری را در بر می‌گیرد. در عرصه نظریه‌ها نیز مؤلف خود را به یکی از دو حوزه نظریه‌های کلاسیک یا مدرن، محدود نکرده و با نگاهی همه‌جانبه به موضوع نگریسته و در این روند، گاه به دیدگاه‌های شخصی و تازه‌ای دست‌یافته است.
 
در پیشگفتار نویسنده آمده است که آنچه به عنوان نظریه و ابزار نقد شعر در این کتاب ارائه شده، حاصل بررسی کتاب‌های شعر کودک و نوجوان است. هدف از معرفی شعرها، به نوشته نویسنده، ارزش‌گذاری و قضاوت او نیست؛ بلکه خواسته است مخاطبان و شاعران شعر کودک، خود به داوری درباره ضعف و قوت این نمونه‌ها بپردازند.
«از این باغ شرقی؛ نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان» ۲۲ فصل دارد که در آنها شعر کودک و نوجوان از دیدگاه‌های گوناگون نظریه و نقد ادبیات کودک و نوجوان، تاریخچه، شعر کودک و نوجوان، تخیل، صنایع شعری، حس‌آمیزی، موتیف‌ها و نشانه‌ها، طنز، تخیل، اسطوره، عاطفه، زبان، اندیشه، معنی و مضمون، روایت، اندیشه اجتماعی و آسیب‌شناسی بررسی شده است. در پایان، فهرست منابع لاتین و فارسی، کتاب‌ها و مقاله‌های بررسی‌شده و نمایه موضوعی و اعلام آمده است. این کتاب در سال ۱۳۸۶ برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شده است.
 
 
 
«از این باغ شرقی؛ نظریه‌های نقد شعر کودک و نوجوان» پیش از این در سال ۱۳۸۷ در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود. این اثر تاکنون توانسته است جوایز زیر را کسب کند؛
- کتاب برگزیده شورای کتاب کودک در رشته نقد سال ۱۳۸۵
- کتاب برگزیده پنجمین جشنواره قلم زرین سال ۱۳۸۵
- کتاب برگزیده بیست‌وپنجمین دوره کتاب سال ۱۳۸۶
- کتاب برگزیده دومین جشنواره بانوی فرهنگ و برگزیده نخست نقد و پژوهش ادبی سال ۱۳۸۶
- کتاب برگزیده سومین دوره جشنواره ادبی پروین اعتصامی ۱۳۸۷ 
 
پروین سلاجقه، شاعر، داستان‌­نویس، پژوهشگر و منتقد ایرانی دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. سلاجقه سابقه ۱۰ سال تدریس در آموزش و پرورش، ۱۶ سال تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی و داوری جوایز ادبی متعددی را در کارنامه اجرایی­‌اش دارد. او به عنوان منتقد و پژوهشگر ادبی، علاوه‌بر مقالات متعدد در زمینه ادبیات کلاسیک فارسی و ادبیات مدرن ایران، کتاب‌­هایی نیز در هر دو زمینه تألیف کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها