سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
«درآمدی بر جایگاه علما در مناسبات قدرت؛ از دوره صفوی تا انقلاب مشروطه ایران» منتشر شد

ایلام- انتشارات دانشگاه ایلام، کتاب «درآمدی بر جایگاه علما در مناسبات قدرت؛ از دوره صفوی تا انقلاب مشروطه ایران» را چاپ و منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام، انتشارات دانشگاه ایلام، کتاب  «درآمدی بر جایگاه علما در مناسبات قدرت؛ از دوره صفوی تا انقلاب مشروطه ایران» را در 264 چاپ و منتشر کرد.
 
سیدمحمد طاهری مقدم، کتاب را در سه فصل گردآوری کرده است: فصل اول علما و حکومت صفوی شامل زمینه‌های شکل‌گیری حکومت صفوی کسب مشروعیت سیاسی علما، سیاست صفویان و پیامدهای نظری و عملی آن و... فصل دوم دوره آشفتگی روابط دین و دولت، که شامل تکاپوهای نادر و تشکیل سلسله افشاریه، سیاست مذهبی نادر و تاثیر آن بر جایگاه علما، علمای شیعه، اهل حدیث و اهل رای، مکتب اخباری و... فصل سوم دوره قاجار افزایش قدرت علما شکل‌گیری نظریات جدید، که شامل برآمدن قاجارها، برقراری ثبات و امنیت، قاجارها و برقراری ارتباط با علما، علما به عرصه سیاست، سطوح فتاوای جهادیه با مدرنیسم، چالشی برای قدرت سلطنت و نظریه‌های علما، مداخله عملی علما در مناسبات قدرت در دوره ناصری و...
 
وی در پیشگفتار چنین نوشته: پژوهش حاضر به بررسی مناسبات علمای شیعه با ساختار قدرت از ابتدای شکل‌گیری حکومت صفوی تا سال‌های پیش از انقلاب مشروطه ایران می پردازد... تلاش شده هم تحولات درونی نهاد مذهب صاحب منصبان دینی و هم عوامل بیرونی مؤثر بر آن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
 
در واقع پژوهش حاضر مناسبات علما و فقهای شیعه با ساختار قدرت را همچون فرایندی چند وجهی در نظر گرفته است، از یک سو منازعات فکری درونی میان علما در حوزه قدرت و مشروعیت حکومت‌ها و همکاری و عدم همکاری با آنها را در میان می‌گذارد و دیگر مناسبات علما با ساختار قدرت در هر دو حوزه عمل و نظر را توأمان واکاوی می‌کند.

علاوه بر این مسیر رابطه علما و فقهای شیعه با حکومت‌های مختلف را همچون مداری دنبال کرده و دوری و نزدیکی آنها به ساختار قدرت، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آنها از قدرت سیاسی و دلایل و پیامدهای آن را مورد توجه قرار می‌دهد.
 
به گزارش ایبنا، انتشارات دانشگاه ایلام کتاب «درآمدی بر جایگاه علما در مناسبات قدرت؛ از دوره صفوی تا انقلاب مشروطه ایران» تالیف: سیدمحمد طاهری‌مقدم را با ویراستاری ادبی بهزاد اویسی، ویراستاری علمی سیاوش یاری، با طرح جلدی از لیلی د‌بالایی در سال 1401 به قیمت ۶۰ هزار تومان در ۲۶۴ صفحه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها