جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
جامعه ما از نظر تاریخی اسطوره‌محور است/ مغزافزار متمرکزی برای نظارت بر کتابسازی وجود ندارد

عبدالله گنجی، منتقد حوزه سیاسی با اشاره به این‌که کتاب‌های «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی» و «کارنامه حجت‌الاسلام خاتمی» تجربه‌ای برای آیندگان و در جامعه ما بسیار پرطرفدار است. چون جامعه ما از نظر تاریخی اسطوره‌محور و شخص‌‌محور است.

عبدالله گنجی، منتقد حوزه سیاسی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام نوپا به دلیل مدل سیاستی که دارد و از آنجایی که مشابه آن در دوران مدرن نبوده است؛ مدیرانی داشت که علی‌رغم زحماتی که این مدیران کشیدند، اما به دلیل نبود تجربه انباشته شده قبلی در حوزه نظام‌های دینی مدرن، دچار اشتباهات و افت و خیزهایی بودند که برخی از این اشتباهات بسیار راهبردی است.

وی افزود: کتاب‌های «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی» در دو جلد به قلم سعید میرزایی، «کارنامه حجت‌الاسلام خاتمی» اثر دفتر تحقیق و پژوهش مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت و «نقد گفتمانی دولت‌های یازدهم و دوازدهم حجت‌الاسلام روحانی» اثر مجتبی دولتی و حسن ورزقانی به کسانی که در آینده به بدنه دولت می‌آیند، کمک می‌کنند. آنها با خواندن این کتاب‌ها می‌توانند آن اشتباهات را فیلتر کنند و از آزمون و خطا بکاهند و مسیر صحیح را طی کنند.

این منتقد حوزه سیاسی ادامه داد: این کتاب‌ها تجربه‌ای برای آیندگان و در جامعه ما بسیار پرطرفدار است، چون جامعه ما از نظر تاریخی اسطوره‌محور و شخص‌‌محور است. این کتاب‌ها نیز شخص محور و جذاب هستند.

وی در ادامه گفت: در حوزه تاریخ معاصر کتابسازی هم داریم. می‌توان گفت چون برنامه‌ریزی دقیقی برای جلوگیری از کتابسازی نداریم، لذا در حوزه موفق نبوده‌ایم. هیچ مغزافزار متمرکزی برای نظارت بر کتابسازی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها