چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
باید حمله کنیم و غول رسانه‌ای را شکست دهیم

نادر طالب زاده معتقد بود:‌ وضعیت فعلی ما، شبیه چنین صحنه‌ نبردی است که یا باید حمله کنیم و این غول رسانه‌ای را به زمین بزنیم یا در مقابل آن تسلیم به مرگ شویم. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هژیر فتحی:  کتاب «راز رسانه؛دفتر دوم» مجموعه‌ای از گفتار‌ها و گفت‌و‌گوهای نادر طالب‌زاده است که به همت «یاسر عسگری» توسط انتشارات راه یار در سال جاری به چاپ رسیده است. در این معرفی این کتاب آمده است؛ رسانه‌های ما در حالت نیمه‌تعارفی قرار دارد و بسیاری از برنامه‌های فعلی تلوزیزون ما 20 سال از زمان عقب است. این وضعیت ما را مجبور می‌کند که به فکر خلاقیت‌های رسانه‌ای بیفتیم. در این صحنه نبرد، دشمن ما را به لبه پرتگاه رسانده، پرتگاهی که ده کیلومتر عمق دارد و در صورت سقوط، مرگ قطعی به همراه خواهد داشت.

اینجاست که ما به فکر چاره می‌افتیم. وضعیت فعلی ما، شبیه چنین صحنه‌ نبردی است که یا باید حمله کنیم و این غول رسانه‌ای را به زمین بزنیم یا در مقابل آن تسلیم به مرگ شویم. 
بنده احساس می‌کنم که این تهاجم، یک فرصت خوبی برای بروز جسارت‌‌های رسانه‌ای و زمان بروز این جسارت‌ها فرا رسیده  است و رسانه‌های ما باید به‌روز و متحول شوند.

درباره «رسانه‌»، رأی‌ها و نظریه‌های زیادی مطرح شده است، از بحث درباره ماهیت رسانه گرفته تا سیاست‌گذاری رسانه و تا تکنیک‌های تأثیرگذاری رسانه‌ای و مهار‌ت‌های رسانه‌ای اما عمده آراء مربوط به اندیشمندانی است که مشغول به مطالعه و تأمل درباره رسانه هستند و کمتر در حوزه‌های عملی رسانه فعالیت می‌کنند. «نادر طالب زاده» از معدود اندیشمندان حوزه رسانه است، که فعالیت‌های زیادی در کار رسانه‌ای نیز دارد. از این جهت مطالعه این اثر می‌توانند زاویه دید متفاوتی نسبت به رسانه‌ ایجاد کند.

مارشال مک لوهان نظریه‌پرداز رسانه گفته بود: رسانه همان پیام است. این سخن که درباره ماهیت رسانه است، سوء تفاهمی برای برخی از اهل نظر پیش آورده است که ماهیت رسانه اجازه انعکاس هر پیامی را نخواهد داد و پیام‌های متنوع را تنها با صورتی که متناسب با ماهیت رسانه است، ارائه خواهد کرد. بحث درباره ماهیت رسانه را نباید با سیاستگذاری در حوزه رسانه اشتباه کرد و به بهانه «رسانه همان پیام است» از حوزه مهم و استراتژیک سیاست‌گذاری رسانه غفلت کرد. همچنان که در امپراطوری غرب نیز میان این دو تفکیک قائلند.

اگر غرب رسانه‌ای تنها نظر به ماهیت رسانه داشت نمی‌بایست در پخش اخبار انقلاب اسلامی و سخنان رهبر انقلاب حساس باشند و سانسور زیاد اعمال کنند:
«اتفاقاً اگر رسانه و ابزارهای تکنیکی آن ذاتاً برآمده از قدرت صاحبان و سازندگان آن نبود، رسانه‌های غربی این قدر در پوشش اخبار ایران حساسیت به خرج نمی‌دادند و مخالف انتشار پیام انقلاب نبودند. پس محتوای رسانه‌‌ای برایشان مهم است و یک امر خنثی نیست. شما ببینید که آنها چقدر در انتشار سخنان رهبر معظم  انقلاب حساسیت  دارند و آن را پوشش نمی‌دهند، چون می‌دانند که کلام حق و محتوای حقیقی می‌تواند تأثیر زیادی بر افکار عمومی گذاشته و به ضرر آنها تمام شود.»

شاید برخی در هنگام خواندن این عبارت بگویند که این نوعی توهم توطئه است اما به راستی توهم توطئه چیست؟ طالب‌زاده می‌گوید: «توهم توطئه» طرحی از دنیل پایپس است. پایپس نویسنده آمریکایی و حامی رژیم اسرائیل و عضو شورای امنیت ملی آمریکا است که از سرسخت‌ترین مدافعان مبارزه با گروهای اسلامی محسوب می‌شود. توطئه‌اندیشی چماقی‌ست که صهیونیست‌‌ها تراشیده‌اند و به دست اهل رسانه‌ی‌ مطیع‌شان داده‌اند تا آدم‌های واقع‌بین را  مرعوب کنند و نتوانند وارد قُرُق آنها شوند.

کتاب «راز رسانه»؛ مجموعه گفتارها و گفتگوهای استاد نادر طالب زاده، گامی است در جهت تبیین مبانی نظری و بایسته‏های رسانه‏های انقلاب اسلامی و شناخت سیاست های رسانه‏های غربی. دفتر اول «راز رسانه» که از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شده است، از چهار فصل تشکیل شده است.
فصل نخست زندگی‌نامه و فعالیت‌های نادر طالب‌‏زاده را بررسی می‌کند. فصل دوم با عنوان «رسانه و سیاست»، به بحث‌های مهمی همچون، «نسبت هنر و ایدئولوژی»، «تصویر انقلاب اسلامی در رسانه‌های غربی»، «مبارزه با تحقیر رسانه‌‌ای غرب»، «سیاستگذاری در حوزه رسانه»، «جنگ نرم و استراتژی رسانه‌های داخلی» و «رسانه، فقط پیام نیست» و... می‌پردازد. در این فصل بحث‏های مهمی درباره بایدهای رسانه‌های انقلابی و سیاستگذاری رسانه‌ای و نقد سیاستهای رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.
فصل سوم در 80 صفحه به زندگی، اندیشه‏‌ها و نگاه شهید سیدمرتضی آوینی درباره مستند رسانه و سینما پرداخته می‌شود اطلاع از این که شهید آوینی گفته بود: طالب‌زاده، «دیده‌بان انقلاب» و «چشم تیزبین انقلاب» است. این کتاب و خصوصاً این فصل را خواندنی‌تر خواهد کرد.
موضوع فصل چهارم نیز نسبت فرم و محتوا در برنامه تلویزیونی «راز» است که در سال‌های اخیر در شبکه چهار سیما با استقبال جامعه فرهنگی و انقلابی مواجهه شده است.
دفتر اول «راز رسانه» در 342 صفحه، قطع رقعی، 2000 نسخه و قیمت 8000 تومان منتشر شده است.

این کتاب در بخش اول به موضوع مسیحیت از دریچه سینما، در بخش دوم به موضوع کم‌کاری نهادهای فرهنگی و خیزش نو، در بخش سوم به موضوع مواجه با آمریکا؛ وضعیت جهان کنونی، در بخش چهارم به موضوع سینما، مستند؛ راه پیش روی رسانه می‌پردازد و نقطه نظرات طالب‌زاده را در این مباحث بررسی می‌کند.

«نادر طالب‌زاده اردوبادی» تهیه‌کننده، کارگردان و مجری ایرانی بود. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق و عضو هیئت اندیشه‌ورز این شبکه بود. طالب‌زاده دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود. او فعالیت هنری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از سال ۱۳۵۹ با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها