شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
آینده‌نگری و هم‌افزایی رمز موفقیت تشکل‌های صنعت چاپ کشور است

کارشناسان و فعالان صنعت چاپ کشور در نشست «تشکل‌های صنعت چاپ در مواجهه با صنعت و اقتصاد دانش بنیان» یکی از نیازهای اصلی تشکل‌های صنعت چاپ را فرهنگ‌سازی و توجه به جانشین‌پروری، مدیریت علمی، میدان دادن به جوانان و نخبگان، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و ایجاد همدلی و هم‌افزایی عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ با موضوع «تشکل‌های صنعت چاپ در مواجهه با صنعت و اقتصاد دانش بنیان» با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، جلال ذکایی، نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان، مجید محبی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی،  علی خضریان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان، علیقلی حسنی اعظمی، رئیس انجمن تولیدکنندگان ورق و کارتن، سعید پورمهدیان، نایب رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران و مجتبی معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان در حاشیه چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته برگزار شد.

بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این نشست با اشاره به اینکه صنعت راهبردی چاپ در همه عرصه‌ها همگام با تحولات در حال رشد و توسعه است، گفت: تحولات صنعت چاپ موجب توسعه کسب‌های فناوری و دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف این صنعت شده اما این موضوع در ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های صنعت چاپ باید خود را برای همراهی با تغییرات محیطی حاکم بر صنعت و کسب و کار آنلاین و فضای دانشی پیشرو آماده کنند، ادامه داد: ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در عرصه صنعت چاپ یک ضرورت است و این امر، حمایت نهادهای متولی از یکسو و تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و فعالان کسب و کارهای صنعت چاپ را از سوی دیگر طلب می‌کند.
 
بیطرفان یکی از نیازهای اصلی تشکل‌های صنعت چاپ را فرهنگ‌سازی و توجه به جانشین‌پروری، مدیریت علمی، میدان دادن به جوانان و نخبگان، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و ایجاد همدلی و هم‌افزایی عنوان کرد و گفت: تشکل‌ها و فعالان صنعت چاپ با بی‌توجهی به ضرورت‌های این صنعت و نیز بی‌توجهی به دانش بنیان شدن در مسیر تغییرات و تحولات این صنعت، جایگاه و کارکرد خود را از دست خواهند داد.

وی همچنین به تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر انجمن در ایجاد ارتباط سازنده بین دانشگاه و صنعت و ایجاد پایگاه برای این صنعت در دانشگاه‌های طراز اول کشور اشاره کرد و از شکل‌گیری همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با دانشگاه امیرکبیر  و توسعه آموزش‌های مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دیگر در آینده نزدیک خبر داد و خواستار حمایت و مشارکت عملی بخش خصوصی و متولیان در این زمینه شد.

حاشیه‌های چاپ بیشتر از متن آن است
در ادامه این نشست، علی‌اکبر ابراهیمی با اشاره به وضعیت صنعت چاپ در کشور گفت: متاسفانه حاشیه‌های این حوزه بیشتر از متن آن است، قطعا هر تشکلی به تناسب، تخصص و فعالیتش می‌تواند مسائل و مشکلات امروز را حل کند. بسیاری از مسائل می‌تواند از سوی  تشکل‌های علمی و صنفی ریل‌گذاری و حل شود.
 
وی ادامه داد: امیدواریم با هم‌افزایی، همراهی و همدلی به مشکلات فائق بیاییم و این جلسات زمینه‌ای برای رفع مشکلات باشد، تشکل‌ها وظایف خاص خود را دارند. یکی از وظایف تشکل‌ها خصوصا در حوزه صنعتی هدایت سرمایه‌گذاری است.
 
ابراهیمی با بیان اینکه قطعا بسیاری از مشکلات و مسائلی می‌تواند با هدایت سرمایه‌گذاری از سوی تشکل‌ها برطرف شود، افزود: در حوزه صنعت چاپ که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تشکل‌ها نقش بزرگی برای اعتلای این صنعت دارند، من به‌عنوان کارشناس این حوزه انتظار دارم کمک بیشتری در این حوزه شود، به‌عنوان کسی که یک‌دهه در این صنعت بوده‌ام باید بگویم حاشیه این صنعت بیشتر از متن است. امیدواریم بیشتر در متن این صنعت باشیم تا حاشیه‌های آن و تلاش این است که به مسائل حاشیه‌ای ورود نکنیم.
 
دوران استاد و شاگردی در صنعت چاپ گذشته است
علی مغانی دیگر سخنران این برنامه با اشاره به چالش‌ها و تغییرات صنعت چاپ در سال‌های اخیر گفت: دوران استاد و شاگردی در این صنعت تمام‌ شده و باید به فکر تربیت افراد جوان، نخبه و با‌انگیزه و فراهم کردن میدان فعالیت و نقش‌آفرینی برای آن‌ها باشیم.
 
وی با بیان اینکه برای اینکه راه و روش درست تشکل‌ها بر‌اساس قانون درست ادامه پیدا کند، باید افراد جوان و تحصیلکرده‌ای  که می‌توانند به درد این صنف بخورند وارد آن شوند، افزود: باید از آن‌ها خواهش کنیم که بیایند و در راه اعتلای این صنعت و رفع موانع و چالش‌ها یاری رسانند، هر تیمی وقتی موفق است که اعضای خود را بشناسد؛ بنابراین باید تیم خوبی تشکیل دهیم.
 
مغانی ادامه داد: انتظار این است که این کار جدی گرفته شود. اگر در این سال‌ها مشکل داشتیم از خودمان بوده نه از متولیان؛ باید با هم‌افزایی و کار کارشناسی و علمی  مشکلاتمان را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان بگذاریم؛ در بسیاری از موارد هدفمان زورآزمایی بوده است و به حل مشکلات نپرداخته‌ایم.
 
وی همچنین به سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: ایشان در صحبتی گفته بود که برنامه داریم، محصولات فرهنگی را جایگزین نفت و گاز کنیم، این اتفاقی است که باید بیفتد، هر ساله جشنواره‌ای در روز ملی صنعت چاپ برگزار می‌شود، این روز برای بیان مشکلات صنعت چاپ به مسئولان است.
 
مغانی همچنین تاکید کرد: ضمن احترام به همه پیشکسوتان باید افرادی که در این زمینه خوب کار کرده‌اند مورد تقدیر قرار گیرند، باید خود را با علم روز وفق دهیم و مباحث سنتی دیگر کاربرد ندارند؛ باید از به فکر تربیت هنرجو از هنرستان و دانشگاه‌ها باشیم؛ زیرا دوران استاد شاگردی تمام شده است.
 
به گفته وی، دولت باید برای تربیت و آموزش اپراتور به ما کمک کند، بیمه آموزشی و حقوق آموزشی ارائه کند تا ما نیز از این کار زیان نبینیم، همه در یک کشتی هستیم و باید با همدیگر همکاری کنیم. امسال قیمت هر ماشین چاپ به ۱۰ میلیارد رسیده است و باید برای حل بازسازی و نوسازی و رهایی از وضعیت فعلی راهی پیدا کنیم.

 
            

سوق‌دهی چاپخانه‌های کوچک به سمت ایجاد هلدینگ
در بخش دیگر این برنامه، مجید محبی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی با اشاره به غفلت از موضوع توسعه فرهنگی گفت: در جامعه شاهد مقاومت در مقابل آموزش هستیم، این مقاومت در صنعت چاپ نیز دیده می‌شود. چرا نمی‌خواهیم برای رفع مشکل فرهنگی خود گام برداریم؟ جامعه توسعه یافته باید در نخستین معیار توسعه فرهنگی داشته باشد. نتوانسته‌ایم این توسعه را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت چاپ ایجاد کنیم باید چاپخانه‌های کوچک را به سمت هلدینگ‌ها سوق دهیم، افزود: خواهش من این است که تشکل‌ها به این موضوع توجه کنند وگرنه در سال‌های آتی چیزی از چاپخانه‌های کوچک نخواهد ماند.
 
در ادامه این نشست علی خضریان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان در سخنانی گفت: 
به‌نظر می‌رسد، نگاه تشکل‌ها همسو با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مسئول است اتفاقی که در صنعت چاپ و بقیه صنایع می‌افتد تحولات و تغییرات سریع است.
 
وی افزود: برای اینکه چاپ از این تحولات عقب نیفتد باید به روز شود، ما در این زمینه نیازمند به روزرسانی سخت افزاری نیز هستیم و این به روز شدن نیازمند حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
خضریان با بیان اینکه اگر برای وزارت ارشاد تحول در صنعت چاپ در بعد فراگیر مقدور نیست باید با افرادی که انگیزه و تمایل به تغییر و تحول دارند همکاری شود، ادامه داد: این کار باید انجام شود تا با حمایت مالی برای واحدهایی که انگیزه کمتری دارند الگو و نمونه موفقی باشند تا کشور ما از تغییرات و تحولات دنیا عقب نماند.
 
جایگزینی مدیریت سیستمی و علمی بجای سیستم سنتی و  قائم به فرد
علیقلی حسنی‌اعظمی، رئیس انجمن تولید‌کنندگان ورق و کارتن در سخنانی با بیان اینکه صنعت چاپ از آموزش عقب مانده در حالی که چاپ یکی از ابزارهای مهم برای توسعه فرهنگی است و باید به آموزش بها دهیم.
 
وی افزود: درگذشته جوان بودیم و کار کردیم، این باعث خوشحالی است که جوانان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند، برای اینکه محتاج بیگانگان نباشیم باید تغییر را از خود شروع کنیم. من با ۷۲ سال نیز به آموزش، کلاس و یادگیری نیاز دارم و اصل جانشین‌پروری امری ضروری و پذیرفته شده در تمام جهان است، دوره مدیریت قائم به‌فرد تمام‌شده و باید مدیریت سیستمی و علمی را جایگزین کرد.
 
سعید‌پور‌مهدیان، نائب‌رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران به‌عنوان دیگر سخنران این نشست، به موضوع تربیت نیروی انسانی در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های دولتی به دلیل بروکراسی اداری از توجه به صنعت چاپ غافل مانده‌اند؛‌بنابراین انجمن بحث ایجاد مدارس و توسعه آموزش‌های مهارتی این صنعت را از طریق  دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌کند.
 
وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های مورد نیاز صنعت چاپ کشور، عنوان کرد: تغییرات از آموزش ایجاد می‌شود و باید با ارایه آموزش به جوانان مسیر توسعه و تحول در صنعت چاپ را هموار کنیم و صنعت چاپ و تشکل‌های فعال این بخش نباید در برابر آموزش مقاومت کنند.
 
همچنین بهنام زنگی، عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران  با اشاره به عقب‌ماندگی‌های صنعت چاپ گفت: عقب‌ماندگی درصنعت راهبردی چاپ به دلیل کم‌توجهی به آموزش است؛ اگر به آموزش بهاء بدهیم توسعه نوآوری و توسعه فناوری و نیز رشد و توسعه کسب و کار های دانش‌بنیان نیز در این بخش رخ می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از نیازها و محصولات صنعت چاپی مصرف‌کننده و وارد‌کننده هستیم گفت: ارتباط سازنده تشکل‌ها و صنایع چاپ و دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه این صنعت دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در کشورمان باشد.
 
در ادامه نیز معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان نیز در سخنانی با بیان اینکه صنعت چاپ در ایران دستاوردهای فراوانی داشته است، گفت: تشکل‌ها نیز نقش‌آفرینی خوبی در این صنعت داشته‌اند، نباید از اینگونه دستاوردها چشم بپوشیم و باید با نگاه علمی و توسعه آموزش های مورد نیاز این صنعت سطح علمی و فناوری صنوف و به‌طور کلی صنعت چاپ را ارتقاء دهیم.
 
آخرین سخنران این مراسم، جلال ذکایی، نائب رییس اتحادیه لیتوگرافان بود، وی با تاکید بر اینکه انجمن علمی فناوری چاپ ایران حرکت‌های خوبی را شروع کرده است، گفت: امیدواریم با حمایت عملی همه ذی‌نفعان فعالیت این انجمن گسترش یابد و دستاوردهای اینگونه نشست‌ها نیز بخوبی بازتاب داده شود، در این میان باید تلاش کنیم با آموزش، تشکل‌ها را از احساسات دور کنیم و عقلانیت را جایگزین احساسات کنیم، بی‌شک یکی از مشکلات اصلی در تشکل‌ها رجحان احساسات بر عقلانیت است.
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست، انجمن علمی فناوری چاپ ایران با هدف حمایت عملی در تحقق شعار سال و تولید ملی از سعید حاجیلو، مدیرعامل هلدینگ نقش الماس تولیدکننده داخلی، پیشرو در کسب و کار انلاین، کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی با اهدای تندیس یادبود هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران تجلیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها