پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
کسانی که گمان می‌کنند حقیقت متاعی است بسته‌بندی شده، چه بخوانند؟

محمد بقایی ماکان نویسنده، مترجم و استاد ادبیات فارسی برای کسانی که در بنگاه‌های خبری یا رسانه‌های مکتوب مشغولند و همچنین برای کسانی که ذوق گفتار و سرودن شعر دارند، کتاب‌هایی برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمد بقایی ماکان: در پاسخ به این پرسش که چه کتاب یا کتاب‌هایی را برای مطالعه در ایام نوروز توصیه می‌کنم، ابتدا باید به این نکته توجه داشت که هر شخص یا گروهی به میزان‌آگاهی و ذوق و استعدادش دلبسته کتاب‌هایی مطابق با زمینه ذهنی خود است. بر این اساس نمی‌توان کسی را به مطالعه کتابی که باب ذوق او نیست ترغیب کرد، ولی می‌شود برای اشخاص و گروه‌های مختلف براساس زمینه فکری و حرفه‌ای آنان کتاب‌هایی را توصیه کرد.

برای مثال می‌توان به آنان که گمان می‌کنند نوروز زمان آرمیدن و تن‌آسایی و سیرو سفر است یادآور شد که با مطالعه آثاری که درخصوص این آیین دیرپای ایرانی تالیف شده با حقیقت این جشن به درستی آشنا شوند و با کسب معرفت از مراسم پیشینی و پسینی آن به ارزش‌های مکتوم در آنها که عامل استواری در تحکیم هویت ایرانی است پی ببرند. در این خصوص می‌توانند به کتاب‌هایی مانند «نگرش‌های ایرانی» و «دود دل بر سر قلم» مراجعه کرد که به همت انتشارات رسانش و دیگری به کوشش نشر تهران به همین قلم منتشر شده است.
 
همچنین به برخی از آنان که در بنگاه‌های خبری یا رسانه‌های مکتوب، به نوشتن و گفتن مشغولند که گمان می‌کنند هر کس فارسی را می‌داند، فارسی‌نویس هم هست، توصیه می‌کنم در ایام فراغت نوروز مطالعه‌ای در صرف و نحو زبان فارسی و قواعد و آیین نگارش داشته باشند تا برای مثال تفاوت میان فعل لازم و متعدی را بدانند و با جملات نادرست از تعداد خوانندگان و مخاطبانشان نکاهند.
 
برای کسانی که ذوق گفتار و سرودن شعر دارند و با تمسک به اسلوب‌های جدید شاعری مانند شعر سپید و منثور و آزاد دست به صدور و تولید انبوه جملاتی عاری از ذوق سلیم می‌‌زنند، توصیه می‌شود که به مطالعه و نعمق در آثار ارزشمند نظم و نثر فارسی بپردازند و با گنجینه ادب فارسی مانوس شوند.
 
موارد یاد شده نمونه‌هایی است برای هرگروه یا هر شخص که می‌تواند طریق مطالعه خویش را نه تنها در ایام نوروز که در هر زمانی بیابد ولی برای هر آن کسی که به واقع ایرانی است خواندن آثاری که در شناخت مرز پرگهر منتشر شده است بسیار ضروری است، زیرا هر ایرانی واقعی معشوقی دارد به نام ایران که هرچه بیشتر آن را بشناسد و با ارزش‌ها و اندیشه‌های برآمده از آن آشنا شود، عاشق‌تر می‌شود. آنان که به درستی دلبسته این خاک نیستند، ناشی از کم آگاهی در تاریخ و مدنیت و فرهنگ است.  

ضمنا کسانی که گمان می‌کنند حقیقت متاعی است بسته‌بندی شده که فقط در نزد آنان است، می‌توانند در این ایام فراغت به کتاب‌هایی که تاریخ فلسفه را با زبانی ساده و همه فهم شرح کرده‌اند، از جمله کتاب «آشنایی با فلسفه غرب» به همین قلم از انتشارات حکمت رجوع کنند تا دریابند که هیچ نظر مطلقی در جهان وجود ندارد، به جز یک نظر و آن هم این است که هیچ نظر مطلقی در جهان وجود ندارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها