شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
نمایشگاه مجازی کتاب از ناشران جوان حمایت می‌کند

بدیع عبدی، مدیر انتشارات گره با اشاره به امکان حضور در نمایشگاه مجازی حتی برای ناشرانی که یک کتاب دارند، گفت: این رویکرد به ناشرانی که به تازگی کار خود را آغاز کردند، کمک می‌کند،

بدیع عبدی، مدیر انتشارات گره و پخش پراگ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه کتاب می‌تواند به ایجاد نقدینگی برای ناشران کمک کند، گفت: در چرخه نشر بازگشت سرمایه به ناشر حدود یک سال طول می‌کشد، اما با شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب سرعت بازگشت سرمایه به ناشر بسیار بیشتر می‌شود. ناشر هزینه‌هایی را برای چاپ کتاب متقبل می‌شود، قیمتی را برای پشت جلد تعیین می‌کند و بازگشت سرمایه او شاید یک سال و شاید بیشترباشد، در خیلی از موارد نادر است که بازگشت سرمایه در مدت کمتر اتفاق می‌افتد، بنابراین برگزاری نمایشگاه می‌تواند به ناشر کمک کند.

مدیر انتشارات گره افزود: باید چهارچوب‌هایی که ناشر موظف به رعایت آن‌ها است و مواردی که باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد رعایت شود، مورد بررسی قرار بگیرد. در این ماه‌ها اغلب ناشران دچار کمبود کتاب شدند، زیرا به واسطه گرانی کاغذ نتوانستند کتاب‌هایشان را چاپ کنند.

در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ناشران با یک عنوان کتاب هم می‌توانند در این رویداد فرهنگی شرکت کنند، عبدی دراین‌باره بیان کرد: این رویکرد به ناشرانی که به تازگی کار خود را آغاز کردند، کمک می‌کند، ناشری که در شروع کار تعداد عناوین کمتری دارد، با این رویکرد می‌تواند در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کند.

مدیر نشر گره با پیشنهاد واگذاری بخشی از اقدامات نمایشگاه مجازی کتاب به کتاب‌فروشی‌ها توضیح داد: اگر این پیشنهاد عملی شود، ناشران، شرکت‌های پخش و کتاب‌فروشی‌ها سود خواهندکرد. وقتی پیشنهاد یا راهکاری ارائه می‌شود، باید جنبه‌های مختلف آن بررسی شود. زیرا وقتی نمایشگاه مجازی با این ابعاد برگزار می‌شوند، دسترسی مخاطب به کتاب سریع‌تر و هزینه‌های پستی کمتر خواهدشد.

عبدی با توضیح درباره اینکه هزینه پست کتابی که از تهران به بندرعباس فرستاده می‌شود، با کتابی که از نقطه‌ای در بندرعباس به نقطه دیگر فرستاده می‌شود، بسیار متفاوت است، گفت: در نتیجه ناشر هزینه پستی کمتری متقبل می‌شود. از طرف دیگر، مراکز پخش و کتاب‌فروشی‌ها در چرخه قرار می‌گیرند و در این بازه زمانی آسیب نمی‌بینند. این درحالی است که اگر همه کار به ناشر واگذار شود، اگر سودی در میان باشد فقط ناشر سود خواهدکرد. اگر بخشی از کار به کتاب‌فروشی‌ها واگذار شود، مانند سامانه طرح‌های فصلی، افراد خیلی ساده از طریق کتاب‌فروشی‌های محلی خرید می‌کنند، رونق کتاب‌فروشی‌ها تامین می‌شود، مراکز پخش می‌توانند فعالیت خود را انجام بدهند و ناشران به سود می‌رسند.

به گفته این ناشر، تخفیف می‌تواند از طرف کتاب‌فروشی‌ها اعمال شود و کتاب‌فروشی‌ها از مراکز پخش و آن‌ها هم از ناشران تخفیف را دریافت کنند. او ادامه داد: این چرخه راهکار درست‌تری خواهدبود، تا همه از این اتفاق بهره ببرند؛ زیرا ناشر، مرکز پخش و کتاب‌فروشی‌ها سرمایه خود را در این راه قرار داده‌اند. 

عبدی ادامه داد: اگر نمایشگاه کتاب با همکاری کتاب‌فروشان اجرا شود، مسئولان می‌توانند آن را سالی چند بار برای مثال هر فصل برگزار کنند. همچنین می‌توانند طرح‌های فصلی را گسترش دهند، اعتبار و بازه زمانی آن را بیشتر کنند. یعنی علاوه بر اجرای طرح‌های فصلی‌ می‌توانند نمایشگاه مجازی را هر ۶ یا سه ماه و برگزار کنند، فقط به این شرط که فروش از طریق کتاب‌فروشی‌ها انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط