دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
وظایف متقابل مردم و حکومت در حاکمیت علوی

کتاب «وظایف متقابل مردم و حکومت در حاکمیت علوی» نوشته محمدرضا کریمی‌والا از سوی بوستان کتاب منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با بهره‌گیری از روش برپایی حکومت حضرت امیرالمومنین علی(ع) در مدت خلافتش که نویدبخش حاکمیت دینی و الهام گرفته از تعالیم و حیاتی و سیره نبوی(ص) بود، درپی به ثمر رساندن عزت و شکوهی افتخارآفرین در پرتو حاکمیتی الهام گرفته از مکتب علوی است تا جامعه اسلامی را در سلوکی راستین و براساس تعالیم و حیاتی این مکتب، به سعادت حقیقی رهنمون سازد که بی‌تردید تحقق این هدف متعالی، در گرو تاسی کامل از اندیشه علوی خواهد بود.

بر اساس مطالب اين كتاب، دوره کوتاه حکومت امام علی(ع)، فصل درخشانی در تاریخ بشریت است که در آن، وظایف متقابل مردم و حکومت، در همه جنبه‌های مختلف به روشنی تصویر شده است. این وظایف هم در سخنان حکیمانه آن بزرگوار و هم در عمل و رفتار ایشان، خود را نشان داد و به عنوان میراثی گران‌بها باقی ماند.

در بخشي از اين كتاب آمده است: «تجزیه و تحلیل این وظایف و ارائه راه‌کارهای عملی با محوریت تعالیم امیرمومنان(ع) به عنوان مجموعه‌ای کامل در تبیین و راهبردهای ساختن آنها، امری لازم و ضروری می‌نماید. اثر حاضر این مهم را در فصل‌های مختلفی، محقق ساخته است.»

این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول، با موضوع وظایف حکومت در قبال مردم در حاکمیت علوی، از شش فصل تشکیل شده است. در این فصل‌ها، وظایف حکومت اسلامی، تامین رضایت عموم، رفاه و آبادانی کشور، اجرای عدالت، تامین آزادی و امنیت عمومی، ایجاد وفاق ملی، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی با آموزش و ترویج معارف اصیل اسلامی، اصلاح نظام سیاسی و ساختار اجتماعی، رونق‌بخشی و ایجاد تحرک در فعالیت‌های اقتصادی، از بین بردن موانع رشد و توسعه اقتصادی، تامین معیشت عمومی، حفظ بیت‌المال و سامان‌بخشی به نظام مالیاتی،با بهره‌گیری از سیره و سخنان مولا علی(ع)، ارائه شده است.

بخش دوم کتاب نیز به بررسي وظایف مردم در قبال حکومت در حاکمیت علوی در چهار فصل «اطاعت و فرمان‌برداری»، «نظارت عمومی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر»، «نصیحت و اندرز مدیران» و «مشارکت در جهاد» مي‌پردازد.

این اثر در انتها، علاوه بر کتابنامه، حاوی نمایه‌ای از آیات، روایات و اعلام است.

چاپ اول کتاب «وظایف متقابل مردم و حکومت در حاکمیت علوی» در شمارگان 1500 نسخه، 292 صفحه و بهای 48000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط