یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۰
«انديشه سياسي علامه بحراني» منتشر شد

كتاب «انديشه سياسي علامه شيخ ‌يوسف بحراني» نوشته روح‌الله شريعتي، از سوي بوستان كتاب منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه با همت پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامي و همچنين پژوهشكده علوم و انديشه سياسي تهيه شده، درباره انديشه‌هاي سياسي يكي از فقيهان بزرگ شيعه، به نام علامه شيخ ‌يوسف بحراني است. 

علامه يوسف‌بن احمد بحراني، مشهور به «صاحب حدائق» در سال 1107 هجري قمري در خانواده‌اي روحاني در بحرين چشم به جهان گشود. وي از دوران كودكي نزد پدر به فراگيري قرآن و آموزش خواندن و نوشتن پرداخت. 

صاحب حدائق، پس از تحصيل در بحرين و قطيف حجاز، به شيراز رفت و كرسي تدريس يافت و پس از مشهور شدن در حوزه علميه شيراز، توجه محمدتقي‌خان، حاكم شيراز را به خود جلب كرد و امامت جمعه و جماعت مسجد شيراز به وي پيشنهاد شد. 

علامه بحراني در «فسا» به تأليف بزرگترين اثر خود با نام «حدائق‌الناضره» پرداخت. وي سپس راهي اصطهبانات شد و از آنجا به سوي عتبات عاليات حركت كرد. وي پس از ورود به حوزه كربلا، از مدرسان طراز اول آنجا شد. 

شيخ‌ يوسف بحراني، مسلك اخباري را بر اجتهاد اصولي صرف ترجيح مي‌داد، آنچنان‌كه در تأليف كتاب حدائق‌الناضره، با اين مسلك، روايات استنادي هر موضوع را به تفصيل آورده و كمتر به عقل استناد كرده است. وي از فقيهان اخباري مسلك به شمار مي‌رود. 

از مهمترين تأليف‌هاي وي مي‌توان به الحدائق‌الناضره(در 25 جلد)، الدرر النجفيه، جليس‌الحاضر و انيس‌المسافر و رسائل اشاره كرد. 

اثر حاضر در هفت فصل انديشه سياسي علامه بحراني را بررسي مي‌كند. 

اين كتاب، علاوه بر كتابنامه، حاوي نمايه‌اي از آيات، روايات، اعلام و موضوعات است. 

چاپ اول كتاب «انديشه سياسي علامه شيخ‌ يوسف بحراني» در شمارگان 1500 نسخه، 111 صفحه و بهاي 2000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها