شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
احیای انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ در جهت‌دهی به صنعت موثر است

خمسه‌پور با اشاره به غیرفعال بودن انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ، گفت: احیای این انجمن در جهت‌دهی طرح‌ها و برنامه‌های پیش روی صنعت چاپ موثر است.

اسکندر خمسه‌پور، رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره دلایل عدم فعالیت این انجمن طی سال‌های اخیر و معلق بودن آن، گفت: به دنبال درگذشت اسماعیل صاحبی، مدیرعامل انجمن و عباس صاحبی یکی از اعضای هیات مدیره همچنین تنی چند از دیگر پیشکسوتان این صنعت، به مرور فعالیت انجمن کمتر شد.
 
وی افزود: برخی دیگر از اعضا نیز به مرور زمان بازنشسته شدند و سرکار نرفتند و فقط تعداد محدودی از پیشکسوتان فعال بودند که موجب شد کار انجمن متوقف شود.
 
خمسه‌پور با بیان اینکه امروز انجمن دیگر فعالیت خاصی انجان نمی‌دهد، عنوان کرد: نخستین و مهم‌ترین دلیلی که انجمن نمی‌تواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد نبود مکانی برای دبیرخانه انجمن است زیرا تا به امروز هیچ نهاد، سازمان و شخصی برای حمایت از انجمن و واگذاری یک مکان برای دبیرخانه اقدام نکرده است.
 
وی با اشاره به برگزاری جلسات هیات مدیره انجمن در اتحادیه‌های مرتبط با صنعت چاپ، ادامه داد: این اتحادیه‌ها محل رفت و آمد اعضای آن تشکل‌ها بود. از سوی دیگر بسیاری از این اتحادیه‌ها در طبقات دوم و سوم ساختمان‌ها قرار داشت و رفت و آمد برای اعضای پیشکسوت سخت بود و در هر جلسه اعضای کمی می‌آمدند.
 
خمسه‌پور تاکید کرد: از سوی دیگر اداره اماکن نیز به جلسات انجمن ایراد می‌گرفت؛ زیرا می‌گفتند که هر انجمنی باید یک مکان مشخص داشته باشد و نمی‌شود که جلسات آن هربار یک مکان برگزار شود.
 
وی با بیان اینکه بارها تلاش کردیم از شهرداری تهران یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکانی برای انجمن بگیریم، گفت: ملکی قدیمی در ابتدای خیابان ظهیرالاسلام را به ما پیشنهاد کردند؛ ولی وقتی پیگیری کردیم، کاری برای عملی شدن آن انجام نشد و موضوع بلاتکلیف باقی ماند.
 
خمسه‌پور با اشاره به عدم تمکن مالی اعضا برای تامین مکانی برای انجمن، توضیح داد: در این میان با فوت یکی‌یکی اعضا،‌ ما نیز در انجمن دیگر انگیزه‌ای نداشتیم تا دوباره انتخابات برگزار کرده و هیات مدیره جدید انتخاب کنیم.
 
وی با اشاره به اهداف تشکیل انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ،‌ ادامه داد: ما طی دو نامه در دولت دوازدهم اعلام کردیم، همانطور که به نقاشان، نویسندگان و سایر هنرمندان مدرک معادل مي‌دهید، به اعضای انجمن که پیشکسوتان صنعت چاپ نیز مدرک بدهید. آن‌ها سال‌ها عمر خود را در این حوزه سپری کرده‌‌اند، تجربه‌های گران‌بهایی دارند و هنرمند هستند.
 
خمسه‌پور یادآور شد: اکنون در بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاهی از پیشکسوتان دعوت می‌شود تا برای تبادل تجربه و دیدگاه‌هایشان به دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند، آن‌ها با مدرک معادل می‌توانند حضور بهتری در این مراکز داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه همچنین سالانه دانشجویان رشته چاپ دانشکده‌های مختلف به چاپخانه‌های مختلف فرستاده می‌شوند، گفت: دانشجویان اغلب به چاپخانه‌هایی فرستاده می‌شوند که صاحبان آن‌ها از پیشکسوتان صنعت هستند و انتقال تجربه آ‌ن‌ها کمترین کاری است که می‌تواند صورت بگیرد.
 
خمسه‌پور با اشاره به تشکیل اتاق فکر و شورای سیاستگذاری صنعت چاپ در مجموعه‌های مختلف، گفت: حداقل کاری که می‌توان انجام داد، عضویت این پیشکسوتان در این شوراها و اتاق‌های فکر با هدف جهت دادن و هدایت صنعت چاپ در مسیر مناسب و درست از گذشته تا امروز است.
 
وی با بیان اینکه احیای انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ یک ضرورت است، عنوان کرد: در صورتی که اعضا و دست‌اندرکاران پیشکسوت صنعت چاپ از سراسر ایران آمادگی داشته باشند، آمادگی داریم که انجمن را احیا کنیم و بار دیگر فعالیت‌های آن را از سر بگیریم.
 
انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها