دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
یاد یار مهربان بادا به خیر...

ابوالفضل صادقی‌نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در یادداشتی برای «ایبنا» گفت: چه زیبا بود که مکتب و مدرسه را با کتاب آغاز کردیم تا یادمان باشد که دانایی جز از مسیر کتابخوانی و تجربه دانش حاضر در آن حاصل نمی‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان - ابوالفضل صادقی‌نژاد: هفته کتاب به حکم تقویم از راه می‌رسد و اهالی کتاب در جنب و جوشی فرهنگی و شایسته به پاسداشت یار مهربان برمی‌خیزند و کتاب که شهره آفاق است به تجلی رخ می‌نماید و به اعتبار این هفته خجسته غبار فراموشی را از روی می‌گیرد و در رسانه ها به او افتخار می‌کنند و اهالی کتاب‌خوان و اهالی تولید کتاب را در پرنیان خاطره و احساس می‌پیچند تا اینکه این هفته طلایی به نام کتاب سپری شود.

کتاب، عصاره دانایی بوده، هست و خواهد بود و هیچ‌گاه لذت تورق کتاب و رقص سطور را در سیطره انگشت اشاره نمی‌توان فراموش کرد و اساسا چه زیبا بود که مکتب و مدرسه را با کتاب آغاز کردیم تا یادمان باشد که دانایی جز از مسیر کتاب‌خوانی و تجربه دانش حاضر در آن حاصل نمی‌شود.

کتابخوانان، کتابداران، کتاب‌یاران، کتاب‌سازان و کتاب‌بازان در این سرزمین پرشمارند ولی کمبود کاغذ و افزایش قیمت آن و بالایی هزینه‌های چاپ و نرخ تورم باعث شده تا کتاب به عنوان مظلومترین عضو دانایی مطرح شود.

کتاب حاصل تلاش و پویایی عمری از تجربه‌های به هدف رسیده است و نویسنده، ماحصل تمام شکست و پیروزی‌ها در موضوع در حیطه تخصص خود را در بسته‌ای پیوسته از دانش خویش عرضه می‌کند تا اهالی فن و تخصص وی از سرچشمه دانش و پژوهش او بهره بردارند.

کتاب اگر چه راهگشا و راهنمای مطمئن بوده و معمولا به صواب نزدیک است ولی درایت خواننده در انتخاب نیز باید وابسته به شناخت از مولف به درستی تامین شود تا فرصت صرف شده مبادا خالی از تجربه باشد که البته اهالی حرفه‌ای حوزه کتاب معتقدند هر کتاب حداقل ارزش یک نوبت خواندن را دارد و  جالب اینکه اگر به تعلل نگاشته شده باشد می‌توان با تحلیل و نقد آن بخششی از اطلاعات کتاب و مولف را تصحیح کرد و یا اینکه در چاپ‌های بعدی می‌توان به اصلاح مطالب امیدوار بود؛ و اما کتاب در حوزه فرهنگ در مرتبه نخستِ تاثیر قرار دارد و با کتاب می‌توان بخش مهمی از رفتار اجتماعی را اصلاح کرد و به تحقق اهداف فرهنگی امیدوار بود.

این روزها فضای مجازی به مدد اینترنت جای کتاب را ناجوانمردانه اشغال کرده است و گزیده‌خوانی‌های مجازی متاسفانه جایگزین کتاب‌خوانی شده است که متعاقب آن حال عمومی اجتماع را خوب نمی‌بینیم لذا اهالی فضای مجازی بهتر است به جای چند وجهی مطالعه کردن به کتاب‌های الکترونیکی و یا صوتی روی آورند و از لذت کتاب بهره‌مند شوند و از تجربه‌های مندرج در آن به خوبی استفاده کنند.

هفته کتاب را پاس می‌داریم و در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان سمنان وظیفه خود می‌دانیم با تحقق ایده‌های نوین بویژه در ایجاد شهر کتاب و پایتخت کتاب در استان سمنان حق مطلب را به ساحت کتاب و کتابخوان ادا کنیم.

در خاتمه ضرورت می‌دانم در توصیه‌ای فرهنگ‌محور از مخاطبین ارجمند به پاسداشت هفته کتاب استدعا داشته باشم که کتاب را به هر کیفیتی در سبد اقتصادی خانواده قرار دهند و ابراز امیدواری می‌کنم که آموزش و پرورش شهد کتاب‌خوانی را در آغاز تحصیل در جان و وجود دانش‌آموزان تزریق کند و فرصتی را به امر کتاب‌خوانی عمومی در مدارس اختصاص داده و در فرایندهای رقابتی با برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی فرهنگ کتاب را ترویج نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها