دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
سید رزاق صفوی هیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، اظهار کرد: یکی از آسیب‌ها و چالش‌های گرانی در حوزه چاپ و نشر، کم‌توجهی مردم به خرید کتاب و صرف‌نظرکردن از قراردادن کتاب در سبد خانواده است.

وی افزود: ناشر هزینه چاپ را از مؤلف می‌خواهد و مؤلف از ترس عدم اقبال و برنگشتن سرمایه مادی سعی می‌کند محتاط‌تر عمل کند؛ بر همین اساس، قریب به ۲۰ اثر تألیفی من در حوزه ادبیات نمایشی -که تعداد کثیری از آنها اجرا شده و برخی از آنها جوایزی را در جشنواره‌ها کسب کرده یا تقدیر شده‌اند- تا کنون چاپ نشده و به دست علاقه‌مندان رشته هنرهای نمایشی و ادبیات نمایشی نرسیده است.

صفوی اضافه کرد: با وضعیتی که فعلاً در قصه چاپ و نشر هست، ارگان‌ها و ادارات هم پا پس کشیده‌اند و کمک چندانی به تغذیه چاپ و نشر نمی‌کنند، مگر چند ارگان که آنها هم حاضر هستند تنها آثار مرتبط با حوزه کاری خود را حمایت کنند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت چاپ و نشر خوب باشد، قطعاً نباید نویسنده به سراغ دولت برود؛ بلکه به مدد ناشران و با همت خودش می‌تواند آثارش را به دوستداران آن رشته یا هنر عرضه کند.

20 اثر چاپ نشده در انتظار حامی
این نویسنده تشریح کرد: از سال ۱۳۷۴ به‌صورت مستمر در حوزه ادبیات نمایشی قلم می‌زنم؛ ولی بنا به دلایلی، ازجمله گرانی مراحل مختلف چاپ و نشر تا کنون به‌صورت مستقل موفق به چاپ آثارم در حوزه‌های تحقیق و پژوهش ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی، شعر و ... نشده‌ام.

صفوی افزود: تاکنون بیش از ۲۰ تألیف چاپ‌نشده در حوزه ادبیات نمایشی دارم که در انتظار چاپ هستند و اگر فرصتی پیش بیاید و نهادی یا ارگانی پا پیش بگذارد، شاید بتوانم به چاپ و انتشار آنها بپردازم.

مؤلف کتاب «پنجره‌ها» گفت: این کتاب نخستین نمایشنامه منتشرشده بنده است که با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل توسط انتشارات خط هشت در 1000 نسخه چاپ و توزیع شده است.

وی با بیان اینکه توزیع این کتاب توسط حامی مالی و ناشر انجام و برای انجمن‌های تئاتر دفاع مقدس استان‌ها و گروه‌های فعال در این زمینه ارسال شده است، تصریح کرد: این نوع کتاب‌ها مخاطبان خاص خود را دارند؛ از جمله دانشجویان رشته ادبیات نمایشی یا هنرهای نمایشی یا علاقه‌مندان به این رشته هنری، نویسندگان و بازیگران و کارگردانان دنبال‌کننده متن‌های تولیدشده بومی.

صفوی اظهار کرد: بنده از سال‌های دوران دفاع مقدس که 12-13 سال بیشتر نداشتم، با حضور در گروه نمایشی که عازم جبهه‌های جنگ بود، کار تئاتر را شروع کردم و بعدها با حضور در کلاس‌های حوزه هنری و سوره توانستم از اساتید و بزرگان در زمینه هنر تئاتر بیاموزم.

صفوی ادامه داد: دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی که آن را دوران دفاع مقدس می‌نامیم -چون دفاع از کیان میهن و مردم بوده است- ظرفیت‌های خاص نمایشی و تولیدات فیلم و سریال را دارد؛ ولی در این زمینه آثار چندانی تولید نشده و تولیدات فاخر بسیار کم است یا برخی جاها مستقیما به موضوع جنگ پرداخته‌اند؛ البته این هم یک زاویه‌دید و یکی از نیازها است که باید به آن پرداخت.
 
ملودرام عاشقانه از موقعیت‌های انسان‌محور
به گفته این نویسنده، پرداخت به مسائل بعد از جنگ و پرداخت به آدم‌های جنگ و بعد از جنگ، روابط بین‌ِفردی و میان‌گروهی در زمان جنگ و بعد از جنگ و رویدادهای حاشیه آن که ظرافت‌های انسانی را دربردارد، بسیار کم دیده شده است.

صفوی بر این باور است که نمایشنامه «پنجره‌ها» روابط بین‌ِفردی انسان‌های زمان جنگ را در موقعیتی بعد از جنگ مورد واکاوی قرار می‌دهد؛ و ملودرامی عاشقانه از موقعیت‌های انسان‌محور و روایتی سورئال از واقعیتی محض است.

وی تشریح کرد: در صدد هستیم که کتاب صوتی این نمایشنامه نیز با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به‌‌زودی تولید و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.
 
مؤلف کتاب «پنجره‌ها» با بیان اینکه ازجمله کارهای بعدی که قصد چاپ آنها را دارد، نمایشنامه «مترسک» و اولین دفتر شعرش با عنوان «ناتمام‌های تمام» است، اضافه کرد: امیدوارم بتوانم دیگر آثارم را از جمله در حوزه تئاتر مشارکتی و تئاتردرمانی و تجربیاتم را در حوزه بازیگری و سیستم‌های آن به دوستداران این رشته هنری به‌خصوص جوانان علاقه‌مند عرضه کنم.

بنا به این گزارش، سیدرزاق صفوی هیر متولد اول فروردین ۱۳۵۴ اردبیل، کارشناس و مدرس تئاتر است که این هنر را از دوران دفاع مقدس و به همراه گروه نمایش اعزامی به جبهه‌ها آغاز کرد. بعدها با حضور در کلاس‌های تئاتر سوره حوزه هنری نزد استادانی چون امیر دژاکام، رضا مهدوی هزاره و ... این رشته را به شکلی حرفه‌ای آموخت.

وی از طرف سازمان زندان‌ها در دوره آموزشی تئاتردرمانی و تئاتر شورایی شرکت کرده و به‌عنوان تئاتر درمانگر در این سازمان فعالیت دارد.

صفوی در حوزه ادبیات نمایشی بیش از ۲۰ نمایشنامه تألیف کرده که بسیاری از آنها توسط دیگر کارگردانان یا خود وی به اجرا درآمده‌اند؛ ضمن اینکه علاوه بر نویسندگی، کارگردانی ۲۵ اثر نمایشی را در کارنامه هنری خود دارد.

وی به‌عنوان داور، بازخوان، بازبین، منتقد و مسئول آموزش برخی جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و کشوری حضور داشته و اکنون نیز عضو شورای ارزشیابی و نظارت بر هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل است.

گفت‌وگو از: توحید مهدوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها