محمدعلی جعفریه از افتتاح چهارمین شعبه کتابفروشی نشر ثالث در مجتمع هدیش نشر ثالث همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب خبر داد.
وی با اشاره به ویژگیهای شعبه جدید کتابفروشی نشر ثالث ادامه داد: شعبه هدیش، بهعنوان یک کتابفروشی مدرن، مانند دیگر شعب کتابفروشی نشر ثالث، کافه هم خواهد داشت. تلاش شده تا علاوهبر کتابهای نشر ثالث، کتاب دیگر ناشران در موضوعات مختلف بزرگسال، کودک و نوجوان عرضه شود.
جعفریه، درباره تاسیس کتابفروشی در مجتمع تجاری بعد از تجربه کتابفروشی نشر ثالث در «ایرانمال» افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، اداره کتابفروشی چندان آسان نیست. بهعنوان تولیدکننده کتاب درحال توسعه فضا برای عرضه کتابهای نشر ثالث هستیم و تاسیس کتابفروشی در مجتمع تجاری را فرصت میدانیم. در شعبه ایرانمال، حتی با شیوع ویروس کرونا، مردم گاهی با چرخدستی خرید از کتابفروشی خارج میشدند. فکر میکنم، اگر شرایط و مکان عرضه کتاب مطلوب باشد، استقبال مردم هم افزایش پیدا خواهد کرد.
سهم کتابفروشیهای بزرگ از طرحهای فصلی
مدیر نشر ثالث با اشاره به دیدگاه نقادانه برخی درباره معیارهای تخصیص اعتبار طرحهای حمایتی ادامه داد: برخی میگویند چرا اعتبار کتابفروشیهای منطقه کریمخان با 800 یا 500 متر مساحت بیشتر از اعتبار کتابفروشیهای 20 متری روبهروی دانشگاه است؟ بهنظر میرسد باید به این نکته توجه داشته باشیم که یارانه طرحهای حمایتی به کتابفروش تخصیص داده نمیشود؛ بلکه به خریدار کتاب میرسد. بهعبارت دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب طرحهای حمایتی از خریدار کتاب حمایت میکند. علاوهبراین پاخور کتابفروشیهای بزرگ از کتابفروشی های کوچک 20 متری خیابان فرعی قطعا بیشتر است و البته هزینههای مدیریت این کتابفروشیها نیز بیشتر است. هر کتابفروشی برابر فضای فروشگاه اعتبار دریافت میکند.
طرحهای حمایتی با بیان این مطلب که عدالت در برگزاری طرحهای فصلی، توزیع منصفانه یارانه است، گفت: کتابفروشی ثالث علاوهبر یارانه طرحهای فصلی، درطول برگزاری این رویداد 10 درصد تخفیف بیشتر به خریدار کتاب میدهد. اعتبار طرح روز چهارم و یا پنجم طرح به پایان میرسد که البته 40 یا 50 میلیون تومان سود فروش در طول طرح برای مجموعه نشر ثالث، مبلغ چشمگیری نیست.
مدیر نشر ثالث، درباره حمایت از کتابفروشیهای محلی بهعنوان هدف اصلی طرحهای فصلی از نگاه منتقدان شیوه تخصیص اعتبار بین کتابفروشیهای کوچک و بزرگ ادامه داد: همه کتابفروشیها محلیاند؛ علاوهبر این مدیریت کتابفروشیها در همه دنیا ازجمله ایران متحول شده است. آیا حمایت از کتابفروشی به معنای واریز مبلغی به حساب کتابفروش است؟ حمایت بهمعنای کاهش هزینههای اداره کتابفروشی مثلا کتابفروشیهای کمتر از 20 متر، معافیت آنها از پرداخت مالیات، هزینه آب و برق است. بنابراین نمیتوان به مردم گفت از کدام کتابفروشی خرید کنند، از کدام کتابفروشی خرید نکنند. علاوهبراین موجودی کتابفروشیهای بزرگ بیشتر و کاملتر از کتابفروشی 20 متری است.
نظر شما