برگزیدگان دوازدهمین ویژهبرنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزههای کتاب، رساله و پایاننامه، مقاله، اقدام پژوهی و پژوهش اعضا معرفی شدند.
بر اساس این گزارش در دوازدهمین دوره ویژهبرنامههای هفته پژوهش در کانون در مجموع ۳۰۰ اثر پژوهشی در حوزههای مختلف به دبیرخانه این رویداد رسید که پس از بررسی و داوری از سوی افراد صاحبنظر هر بخش برترینها معرفی شدند.
معرفی پژوهشهای برتر در بخش کتاب
هیات داوران این بخش متشکل از علی خانجانی، حمیدنوایی لواسانی و اعظم بزرگی از میان ۱۱ اثر رسیده به مرحلهی نهایی اثر عاطفه شریف، نسرین پورصالحی و لیا عرفانی با عنوان «کتابخانههای آموزشگاهی، راهنمای نظری و علمی» از استان خراسان رضوی را به عنوان رتبهاول بخش کتاب معرفی کردند.
همچنین پژوهش فاطمه رضایی و محمد رستمیپور با عنوان «چگونگی استعدادپروری ورزشی کودکان» از سمنان دوم و اثر شیوا حسینیفولادی و سیدمحمد قلمکاریان با عنوان «گردشگری مذهبی و توسعه پایدار فرهنگی» از اصفهان به عنوان برگزیده سوم این بخش معرفی شد.
در بخش کتاب، داوران آثار را بر اساس معیارهایی از جمله «میزان پایبندی پژوهشگر به اصول اخلاقی در تولید اثر پژوهشی»، «چگونگی عملکرد پژوهشگر در انتخاب موضوع»، «انتخاب ساختار محتوایی مناسب و تنظیم مطالب»، «برخورداری اثر از استدلالها و تحلیلهای علمی و منطقی»، «ارزشهای ادبی و نگارشی، رعایت اصول درستنویسی» و «برخورداری از منابع و مآخذ کارآمد و معتبر»، اعتبارسنجی و ارزیابی کردند.
هیات داوران این بخش در بیانیهای ضمن قدردانی از تمامی نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران، بر رعایت نکاتی مانند «توجه به اهمیت آثار تالیفی روزآمد و کاربردی در تمام حوزههای اعلام شدهی فراخوان جشنواره به منظور کاربست اجتماعی و حل مسالهی مخاطب»، «توجه لازم به روشمندی پژوهش در شکلگیری محتوای آثار تالیفی و انتخاب آثار ترجمه»، «توجه ویژه به کمبود محتوای آموزشی در زمینهی تقویت تفکر پژوهشی و حل مساله برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان و غیرداستان»، «توجه به نکات درستنویسی و استفاده از انشای مناسب در تولید اثر» و «توجه به کاربست پژوهش متناسب با فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تاکید کرد.
معرفی برترینهای بخش رساله و پایاننامه
هیات داوران بخش «رساله و پایاننامه» متشکل از فاطمه رنجبر، بهار ملکپورشهرکی و مینا ذاکرشهرک از میان ۲۶ رساله و پایاننامه رسیده آثار برتر را معرفی کردند. در این بخش جایزه اول به رساله دکتری «مهناز جوکاری» با عنوان «بررسی فرآیندهای گفتمانی شکلگیری سوژه در رمان نوجوان ایران» از استان یزد تعلق گرفت.
همچنین با رای داوران بخش «رساله و پایاننامه» اثر عاطفه اکبری از خراسان جنوبی، با عنوانهای «تاثیر اجرای طرح کانون، مدرسه کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر تغییر رویکردهای مطالعه دانشآموزان» حایز دریافت جایزه رتبه دوم شد و پایاننامههای سمیه سرگزی از سیستان و بلوچستان و عباس کریمیان از قم به ترتیب با عنوانهای «اثربخشی بازیهای بومی و محلی در بهبود انعطافپذیریشناختی، همجوشیشناختی و کاهش نشانههای اضطراب در نوجوانان» و «روشهای تقویت خداباوری در کودکان از طریق رسانه ملی» مشترک به عنوان رتبهی سوم معرفی شدند.
هیات داوران این بخش در بیانیه خود «توجه به موضوعهای کاربردی، خلاقانه و جدید با رویکرد پژوهشی»، «پیوند موضوع پژوهش با محورهای تعیین شده در فراخوان»، «پیوند موضوع پژوهش با فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «رعایت اصول و ضوابط روش علمی»، «رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده درست از منابع و ارجاعات» و «نگارش روشمند و منسجم در تبیین پیشینههای پژوهش» را به عنوان معیارهای انتخاب عنوان کردهاند.
هیات داوران بخش «رساله و پایاننامهها» همچنین به پژوهشگران پیشنهاد کردند در فعالیتهای پژوهشی خود به نکاتی از قبیل «انتخاب موضوعهای تازه، کاربردی و خلاقانه»، «رعایت اصول و ضوابط روش علمی، اخلاق پژوهشی و ارجاعدهی صحیح مطالب مورد استفاده»، «توجه به پژوهشهای کیفی»، «تبیین جامعه آماری مناسب» و «دقت در روشمندی تجزیه و تحلیل دادهها و بحث و نتیجهگیری» بیشتر توجه داشته باشند.
همچنین برگزیدگان در بخشهای مقاله، اقدام پژوهی و پژوهش اعضا نیز معرفی شدند.
نظر شما