دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
درباره قیام امام حسین (ع) در کتاب‌ها به پرسش‌های بچه‌ها پاسخ دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری معتقد است اینکه فقط درباره شهادت امام حسین(ع) و روز عاشورا برای بچه‌ها کتاب نوشته شود، کافی نیست، باید سعی کنیم در کتاب‌ها به پرسش‌های بچه‌ها پاسخ دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت پرداختن به امام حسین(ع) و واقعه عاشورا در کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: در حوزه کودک و نوجوان تلاش‌های خوبی در این زمینه شده و آثار زیادی با موضوع امام حسین(ع) و واقعه عاشورا تولید شده ولی به نظر من اشکال عمده این است که بیشتر این آثار به نوعی مقتل‌نویسی است یعنی نویسندگان در این آثار صرفا گزارش‌هایی درباره روز عاشورا ارائه داده‌اند، درحالی‌که مسائل مربوط به عاشورا به سال‌ها قبل برمی‌گردد مانند اینکه جریان بنی امیه چطور حاکم شده و چگونه قدرت را به دست گرفت و در نهایت این تعارضات در سال 1361 هجری در کربلا خودش را نشان می‌دهد.

در کتاب‌ها به پرسش‌های کودکان پاسخ دهیم 
این نویسنده و پژوهشگر در ادامه افزود: اینکه ما فقط درباره شهادت امام حسین(ع) و روز عاشورا برای بچه‌ها کتاب ‌بنویسیم، کافی نیست و باید به موضوعاتی مثل سوال و جواب‌هایی که بچه‌ها دارند، نیز در قالب مجموعه کتاب‌های پرسش و پاسخ پرداخته شود و به سوالاتشان پاسخ داده شود. مثلا سینه‌زنی و روضه‌خوانی از چه زمانی شروع شده یا چرا امام حسین(ع) کربلا را به عنوان مقصدش انتخاب کرده یا آثار قیام امام حسین(ع) در جهان اسلام چه بوده و سوالات دیگری از این دست که برای بچه‌ها پیش می‌آید و نویسندگان با صرف پرداختن به واقعه عاشورا نمی‌توانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند.
 
به گفته وی، ما در اغلب آثار فقط روی روز شهادت امام حسین (ع) تمرکز کردیم و کمتر راجع به مسائل مرتبط با آن و برکات جلسات امام حسین(ع) و خاصیت و اثرات تاریخی جلسات امام حسین بر تشیع و ارتباط اهل سنت با تشیع صحبت کردیم درحالی‌که نیاز است به این موضوعات بپردازیم و به پرسش‌های موجود پاسخ دهیم.

برگزاری مجالس عزاداری در خانه‌ها
حیدری ابهری در ادامه به شرایط جامعه و اثرات کرونا بر چگونگی برگزاری مجالس عزاداری اشاره کرد و گفت: در این شرایط که امکان حضور بچه‌ها در مجالس و جلسات عزاداری سالار شهیدان کم شده، آن‌ها می‌توانند از روش‌های دیگری معارف عاشورایی را کسب کنند. یکی از روش‌ها این است که بچه‌ها با خانواده‌شان جلسات خانگی زیارت امام حسین (ع) داشته باشند و در این جلسات زیارت عاشورا و زیارت وارث را با خانواده بخوانند و بهره ببرند.
 
وی افزود: علاوه بر این بچه‌ها می‌توانند شعرهایی درباره امام حسین(ع) آماده کنند و در جمع خانواده بخوانند. همچنین می‌توانند از برنامه‌هایی که تلویزیون برنامه‌ریزی کرده استفاده کنند به اندازه توانایی و حوصله‌شان از آن‌ها بهره ببرند.

بهره‌گیری از فضای مجازی 
حیدری ابهری ادامه داد: راه بعدی استفاده از فضای مجازی است که دردسترس همه قرار دارد. بچه‌ها به همراه خانواده‌های‌شان می‌توانند از برنامه‌های منظم عاشورایی که در ایام کرونا در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود، استفاده کنند و یاد امام حسین (ع) را زنده نگه دارند. البته بچه‌ها می‌توانند به همراه بزرگترها در مجالسی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، نیز شرکت کنند.
 
وی همچنین به راه دیگری برای کسب معارف دینی و عاشورایی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از این روش‌ها، مراجعه به کتاب‌ها و استفاده از نوشته‌های افرادی است که درباره امام حسین (ع) و چگونگی قیام آن حضرت، نوشته‌اند. در این زمینه کتاب‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«من امام حسین را دوست دارم»
حیدری ابهری، در ادامه درباره کتاب «من امام حسین را دوست دارم» که از او در این زمینه منتشر شده، توضیح داد: این کتاب یک جلد از مجموعه چهارده جلدی «من اهل بیت را دوست دارم» است که از سوی انتشارات جمال منتشر شده و هر جلد آن درباره یکی از معصومان است. من در این مجموعه تلاش کردم معرفی جامعی از هرکدام از معصومان داشته باشم و درباره مسائل تاریخی و جنبه‌های معنوی آن معصوم توضیحاتی ارائه دادم و در ادامه سخنانی از آن بزرگان نقل کردم. همچنین درباره سبک زندگی آن معصوم هم نکاتی را بیان کردم و سعی کردم تصویر کاملی از معصومان ارائه کنم نه تصویری یک‌جانبه.
 

معرفی کامل و جامع معصومان به مخاطبان  
وی افزود: این ویژگی تقریبا در همه جلدها لحاظ شده است و تفاوتش با سایر آثاری که در این حوزه منتشر شده، در سبک آن است. چون اغلب کتاب‌هایی که درباره معصومان نوشته می‌شود فقط به بیان سخن یک معصوم یا سبک زندگی یا زندگینامه یا برخی جنبه‌های معنوی و کرامات و معجزات به تنهایی بسنده می‌کند و نگاه جامع و کلی ندارد. اما من تلاش کردم در این کتاب‌ها علی‌رغم ایجاز و کوتاهی عبارت‌ها معرفی روشن و تصویر تقریبا کاملی ارائه کنم.
 
این پژوهشگر و نویسنده، با بیان اینکه مجموعه «من اهل بیت را دوست دارم» برای گروه سنی 8 تا 12 سال نوشته شده، گفت: این مجموعه در کتابنامه آموزش و پرورش (کتابنامه رشد) هم معرفی شده و مجموعه کاملی برای آشنایی کودکان و نوجوان با معصومان است. که در یک جلد آن به امام حسین (ع) پرداخته شده. البته در این جلد چون بحث عاشورا درباره امام حسین (ع) پررنگ است بیشتر به آن پرداخته شده است.

ترجمه مجموعه «من اهل بیت را دوست دارم» به زبان آلمانی
حیدری ابهری، در ادامه به ترجمه این کتاب به زبان‌های دیگر اشاره کرد و گفت: مجموعه «من اهل بیت را دوست دارم» به زبان آلمانی ترجمه شده و از سوی موسسه امام علی (ع) در کشور اتریش در دست انتشار است و به زودی هم به زبان‌های دیگر ترجمه و منتشر خواهد شد.
 
این نویسنده درباره اثر دیگرش نیز توضیح داد: کتاب دیگری هم در بحث عاشورا دارم به نام «زیارت عاشورا در نگاهی دیگر» که برای مخاطبان جوان است. این کتاب را با نگاهی به مستندات تاریخی و حدیثی زیارت عاشورا و بررسی آموزه‌های تربیتی و اعتقادی آن نوشته‌ام و تلاش کرده‌ام الگوی مناسبی در شرح ادعیه و زیارات ارائه دهم که هم به بیان ارتباط اجزا توجه کند و هم بدون افزودن مطالب نامتناسب، به توضیح مفاد متن بپردازد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودکان سال 1348 متولد شد. او از سال 1386 در نمایشگاه قرآن حضور می‌یابد و به سؤالات دینی کودکان و نوجوانان پاسخ می‌دهد. از جمله آثار او می‌توان به «خداشناسی قرآنی کودکان، پاسخ به چهل پرسش کودکان درباره خدا»، «دایرةالمعارف قرآن» اثر برگزیده دهمین جشنواره کتاب رشد، تقدیر شده جشنواره کتاب دین، «خدا و قصه‌هایش» اثر تقدیر شده شانزدهمین دوره کتاب فصل، «زندگی‌نامه نهج البلاغه» اثر برگزیده نخستین دوره کتاب فصل، «فرهنگ‌نامه سوره‌های قرآن»، «پیامبر و قصه‌هایش» اثر تقدیر شده هفدهمین دوره کتاب فصل، «زیارت عاشورا در نگاهی دیگر» و «فرهنگ‌نامه سوره‌های قرآن» اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها