پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
«حافظ و فلسفه لذت اکنون و اینجا» در فضای مجازی

سیصدوسی‌ویکمین نشست حافظانه‌ مرکز حافظ‌شناسی و کرسی پژوهشی حافظ، با موضوع «حافظ و فلسفه لذت اکنون و اینجا» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این نشست که با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز پژوهش‌‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب کشور برگزار شد، دکتر مهدی محبتی استاد ادبیات فارسی دانشگاه زنجان سخنرانی کرد‌.
 
وی در ابتدا به تعریف مقوله‌ «لذت» از منظر مکتب‌های فکری مختلف پرداخت. موضوع منشأ درونی و بیرونی لذت، از مهم‌ترین مباحث این بخش از سخنرانی وی بود.
 
دکتر محبتی در ادامه بر تعریفی از لذت که حول محور مکاشفه‌ خویش می‌گردد، انگشت نهاد و کوشید با بهره‌گیری از شعر حافظ، لذت ویژه‌ او را در این چارچوب تفسیر کند.
 
به اعتقاد وی، حافظ با بهره‌گیری از آبشخورهای فکری مختلف، به عروجی رسیده که مظاهر گوناگون لذت از رهگذر آن درک می‌شود؛ از همین‌رو تفسیر عناصری چون می، شاهد و... در شعر او بدون درنظرگرفتن منظومه فکری حافظ  و  رویکرد او به‌ مقوله‌ لذت، سطحی‌نگرانه خواهد بود.
 

این نشست که سیصدوسی‌ویکمین نشست حافظانه‌ی مرکز حافظ‌شناسی کرسی پژوهشی حافظ بود؛ با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها