یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
واقعیت‌هایی درباره «استیونسن»/ از اختراع کیسه خواب تا خلق «دکتر جکیل و مستر هاید»

زندگی نویسندگان بزرگ مملو از واقعیاتی عجیب و شگفت‌انگیز است که در حاشیه داستان‌ها و شخصیت‌های درخشان آن‌ها پنهان مانده است. «رابرت لوییس استیونسن» نویسنده «دکتر جکیل و مستر هاید» از جمله نویسندگانی است که هم‌چون شخصیت داستان خود زندگی پیدا و پنهانی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «تلگراف»، «استیونسن» نویسنده رمان‌های مشهوری چون «جزیره گنج» و «ربوده شده» 165 سال پیش در چنین روزهایی به‌دنیا آمد. او نیز هم‌چون دیگر نویسندگان مشهور، در جهان واقعی خود نکته‌های عجیبی دارد که 10 مورد آن را می‌خوانید:
 
نویسندگی از کودکی
 
«رابرت لوییس بالفور استیونسن» در نوامبر سال 1850 میلادی متولد شد.او در سن 6 سالگی نخستین داستان خود را با نام «داستانی درباره موسی» نوشت؛ او چون در آن زمان قادر به نوشتن نبود، این داستان را شفاهی بیان کرد و مادرش «مارگارت» آن را روی کاغذ آورد.
 
بازداشت به‌دلیل پرتاب گلوله برفی
 
در دوران نوجوانی این نویسنده جوانی شیک‌پوش به‌حساب می‌آمد که به پوشیدن کت‌وشلوار مخمل کبریتی و کلاهی با لبه پهن عادت داشت تا جایی که به او «کت مخملی» لقب داده بودند. او به‌عنوان دانشجوی دانشگاه «ادینبورگ» معمولا در کافه‌ها پرسه می‌زد. یکی از بستگان او گفته بود که زمانی او در حال تماشای برف‌بازی میان دانشجویان بود؛ «استیونسن» جوان بسیار هیجان‌زده شد تا جایی که تعادل خود را از دست داد و از روی ایوان روی زمین افتاد؛ او توسط پاسبانی بازداشت و به کلانتری برده شد درحالی که خود دانشجوی حقوق بود.
 
نام مستعار
 
در همان زمان که او برای نخستین بار «جزیره گنج» را نوشت، داستان‌های خود را تحت نام «کاپیتان جورج نورث» برای نشریه کودکان می‌فرستاد.
 
مخترع کیسه خواب
 
بنا به گفته وب‌سایت «خانه استیونسن»، «این ادعا می تواند صحیح باشد که او مخترع کیسه خواب بوده است زیرا همیشه هنگام سفر در فرانسه برای خواب کیسه‌ای بزرگ از پشم اندود شده گوسفند با خود حمل می‌کرد و از آن در کتاب «سفرها با الاغی در سلسله کوه‌های سویناس» سخن گفته است. در این کتاب آمده است که این کیسه 6 فوت مربع گنجایش داشته و ضدآب بوده است.»
 
مجموعه‌دار زره
 
«استیونسن» مجموعه‌ای از زره‌ها را گردآورده بود و به آن افتخار می‌کرد؛ این زره‌ها برای محافظت برابر سلاح‌هایی ساخته شده از دندان کوسه، نیزه، کاردهای اروپایی و سرنیزه طراحی شده بودند. زره‌ها از فیبر نارگیل ساخته شده و با موی انسان آزین شده بود. این مجموعه از سوی «شاه کمبینوکا»، حاکم جزیره «آپماما» (جزیره راجر سیمپسون کنونی) به او اهدا شده است.
 
دندان‌های چوبی
 
«استیونسن» در سال 1878 در آمریکا زندگی می‌کرد و دوران ازدواج غم‌بار خود را با زنی که 11 سال از او بزرگ‌تر بود می‌گذراند. او تنها بود و وضع سلامتی مناسبی نداشت؛ روزی به خون‌‌ریزی شدید از لثه مواجه شد  زیرا دندان‌هایش پوسیده بودند. یک دندان‌پزشک محلی تمامی دندان‌های او را کشید و به جای‌ آ‌نها دندان‌های چوبی کاشت.
 
موسیقی تسکین‌دهنده روح
 
این نویسنده پیانو و نی‌لبک می‌نواخت و بیش از 100 موسیقی ساخته و تنظیم کرده است. او هم‌چنین 10 ترانه سروده است.
 
«زندگی هیولا است، نوشتن عقلانیت»
 
در مقاله‌ای با عنوان «اعتراض فروتنانه» از تئوری خود درباره رمان سخن گفته است: «زندگی هیولاوار، غیرمنطقی، نامحدود و تندوتلخ است؛ یک اثر هنری در مقابل، یک اثر هنری پاک، روان، منطقی و محدود است. ... رمان که یک اثر هنری به‌شمار می‌رود، نه به‌دلیل انعکاس زندگی که ناگزیر است، وجود دارد بلکه به‌ دلیل تفاوت با زندگی هستی پیدا می‌کند؛ که طراحی‌شده و باشکوه است.»
 
نفرت از «تس» نوشته «توماس هاردی»
 
«استیونس» «توماس هاردی» را تحسین می‌کرد اما از رمان «تس دوربرفیلد» نفرت داشت. در نامه‌ای به همتای خود «هنری جیمز» گفته است: «من به طرز مرگباری از «تس» جریحه‌دار شدم. نمی‌دانم آیا من در انتقاد خود بزرگ‌نمایی می کنم یا نه اما می‌گویم که این رمان بدترین، ضعیف‌ترین و نابخردانه‌ترین کتاب‌هایی است که خوانده‌ام. هیچ ارتباط زمینی با زندگی و یا ذات بشری ندارد. صادقانه بگویم هیچ‌گاه نتوانستم آن را به پایان برسانم.»
 
سوزاندن نخستین دست‌نوشته «دکتر جکیل و مستر هاید»
 
«دکتر جکیل و مستر هاید» برگرفته از خوابی است که «استیونسن» دیده بود که بخشی از آن نیز درباره کابینت‌ساز واقعی در قرن 18 بود؛ او در همان دوران نوشتن «ربوده شده» این اثر را به نگارش درآورد اما هنگامی که همسرش به او گفت که تمثیل‌ها در داستان به اندازه کافی محکم نیستند، 30 هزار کلمه نوشته شده را به درون آتش انداخت. پس از آن سه روز تمام در تختخواب ماند و نسخه جدیدی نوشت. خود «استیونسن» گفته بود که «مورد عجیب دکتر جکیل و مستر هاید» بدترین نوشته‌اش است؛ هر چند در 6 ماه نخست پس از چاپ در سال 1886، 40 هزار نسخه از آن در انگلستان به‌فروش رفت.
 
علت مرگ؛ مایونز یا نوشیدنی
 
«استیونسن» در سال 1894 در جزیره «ساموآ» درگذشت. گزارش‌های آن زمان حاکی است او در اثر گرما سکته کرده است؛ اما برخی می‌گفتند به دلیل فشار زیاد فیزیکی در باز کردن یک شیشه سس مایونز یا شیشه نوشابه به سکته مغزی دچار شده است؛ هیچ‌کس مطمئن نیست زیرا 44 سال بیشتر نداشت. در آن زمان این نویسنده در حال نوشتن آخرین رمان خود با نام «رییس کارمند دادگستری» بود که ناتمام ماند. دیگر کتاب‌های ناتمام او عبارت هستند از «سنت ایوز» درباره زندانی فرانسوی که از قلعه ادینبورگ اقدام به فرار می‌کند، «شوالیه جوان» و «خاکریز هرمیستون».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها