سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
«مقدمه‌‌ای بر بیوشیمی بالینی» خواندنی شد

نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر بیوشیمی بالینی (تفسیر نتایج خون)» نوشته گراهام پل باستن در هفت فصل از سوی نشر کتاب واژه روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر بیوشیمی بالینی (تفسیر نتایج خون)» نوشته دکتر گراهام پل باستن، با ترجمه وحیده کوچه مشکی با نظارت دکتر مهدی ایمانی، استادیار بیوشیمی دانشکده دامپزشکی ارومیه در هفت فصل از سوی نشر کتاب واژه منتشر شده است.
 
این کتاب برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، پرستاری، مامایی و دانشجویان رشته‌های مرتبط با سلامتی تدوین شده است. این اثر برای متخصصان علاقه‌مند به فعالیت بیشتر در این زمینه که نیازمند اطلاعات پایه در مورد مفاهیم فیزیولوژی و پاتولوژی موجود در بیوشیمی و خون‌شناسی هستند نیز مفید است. زبان ساده کتاب حتی برای بیماران و افراد علاقه‌مندی که اطلاعات بالینی ندارند نیز قابل فهم است.
 
«آزمایش‌‌های آزمایشگاهی: تفسیر نتایج»، «مرور کلی بر آزمایش‌ها»، «سلول‌های خون و بخش مایع آن: شمارش کامل خون»، «خود ایمنی و التهاب»، «آزمایش‌های عملکرد کبد و آنزیم‌ها»، «آزمایش‌های عملکرد کلیه و الکترولیت‌ها» و «استخوان و کلسیم» فصل‌های هفت‌گانه این کتاب را شامل می‌شوند.
 
نخستین فصل کتاب با عنوان «آزمایش‌‌های آزمایشگاهی: تفسیر نتایج» تاحد ممکن مراحل کلیدی در ایجاد اطمینان از عدم وجود خطا در نتیجه خون را معرفی می‌کند. نمونه علوم خون‌شناسی، متغیرهای موثر بر نتیجه آزمایش، استانداردها و نمودارهای کنترلی از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این فصل هستند.
 
«مرور کلی بر آزمایش‌ها» موضوع محوری دومین فصل کتاب است که به بحث درباره چگونگی طبقه‌بندی آزمایش‌ها اختصاص دارد. نویسنده در فصل سوم به «سلول‌های خون و بخش مایع آن: شمارش کامل خون» پرداخته است. در این فصل آمده که پاتولوژی بیماری‌های آنمی، لوسمی، عفونت‌ها، التهاب‌ها و توانایی لخته شدن تا حدودی با این آزمایش‌ها قابل شناسایی خواهد بود.

فصل چهارم با عنوان «خود ایمنی و التهاب» چهارمین فصل کتاب حاضر است که درباره اجزای کلیدی التهاب و بیماری‌های خود ایمنی بحث می‌کند. در فصل پنجم با عنوان «آزمایش‌های عملکرد کبد و آنزیم‌ها» اشاره شده آزمایش‌های عملکرد کبد اغلب برای تشخیص بیماری‌های کبد به‌کار برده می‌شوند.
 
نویسنده در فصل‌های ششم و هفتم کتاب نیز به موضوعات «آزمایش‌های عملکرد کلیه و الکترولیت‌ها» و «استخوان و کلسیم» پرداخته است. فصل ششم درباره اجزای کلیدی آزمایش‌های عملکرد کلیه و نقرس بحث می‌کند و فصل هفتم نیز به بحث درباره اجزای کلیدی آزمایش پروفایل استخوان پرداخته است.
 
نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر بیوشیمی بالینی (تفسیر نتایج خون)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 90 صفحه، به بهای هفت هزار تومان از سوی نشر کتاب واژه راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها