رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتوگو با «ایبنا» مطرح کرد
نباید نگاه ناشران فقط به مخاطبان ایرانی محدود شود/ ضرورت توجه به مخاطبان جهانی در حوزه نشر
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بابیان اهمیت حضور نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: کشورهایی که در حوزه نشر فاصله اندکی با کشورمان دارند درباره حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاههای بینالمللی کتاب، تجاربی دارند که توجه به آنها سودمند است.
وی افزود: در این راستا بود که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سال 1390 تصمیم گرفت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کند، اما متاسفانه با وجود طی کردن مقدمات این کار مانند گرفتن غرفه، بنا به دلایلی از جمله مسائل مالی، این مهم محقق نشد. تا اینکه در نهایت، در سالهای 1392 و 1393 در پی رویکرد جدید مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران به منظور ایجاد غرفهای مجتمع به نمایندگی از آن دسته ناشران و مؤلفانی که موفق به حضور مستقیم نشده بودند، اتحادیه توانست در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: در این دو دوره شرکت اتحادیه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نتایج بسیار مناسبی بهدست آمد. به عنوان مثال در سال گذشته نزدیک به 120 ملاقات مؤثر در حوزه نشر انجام شد.
آموزگار در ادامه گفت: به دلیل همین دستاوردها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درخواست دارد حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت استمرار داشته باشد. همچنین انتظار دارد دولت ایران همچون دولتهای دیگر کشورهایی که در حوزه نشر با کشورمان همتراز هستند (ترکیه، مالزی و اندونزی) از این نمایشگاه غرفهای گرفته و اجاره آن را پرداخت کند و بقیه امور را به اتحادیه و تشکلهای نشر و از جمله اتحادیه بسپارد. همچنین بحث گرانت (بودجه اختصاص یافته به نهادها و افراد) از سوی دولت جدی گرفته شود. این موضوع نیز تاثیر بهسزایی در ورود کشورهای یاد شده به بازار جهانی داشته است.
وی افزود: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران نسبت به این درخواست اتحادیه، واکنش مثبت نشان داده و موافقت خود را برای مشارکت اتحادیه با دولت همچون سالهای گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرده است. امیدواریم تداوم این همکاری به نتایج مفید و موثری منجر شود.
نظر شما